معاون قضائی دادستان کل کشور تاکید کرد: تا زمانی که اردوگاههای مناسب و رایگان در اختیار نداشته باشیم به طور حتم تعداد بالایی از معتادان قادر به تامین خدمات درمانی خود نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ذبحی در یک نشست خبری که صبح امروز در استودیو رادیو برگزار شد از برگزاری همایش دست اندرکاران قضائی مبارزه با موادمخدر شرق کشور خبر داد و گفت: این همایش در روزهای دوم و سوم بهمن سال جاری در کرمان و با هدف بررسی چالشهای مطرح در مسیر مبارزه با موادمخدر برگزار می شود.

معاون قضائی دادستان کل کشور تصریح کرد: در این همایش مسئولان قضائی و قضات رسیدگی کننده به پرونده های موادمخدر حضور خواهند داشت و بناست در این همایش از 24 قاضی نمونه رسیدگی کننده به پرونده های موادمخدر تقدیر شود.

معاون قضائی دادستان کل کشور با اشاره به رشد تولید و عرضه موادمخدر در کشور گفت: با توجه به رشد فعالیتهای قاچاقچیان و کسانی که در رابطه با مواد روانگردان فعالیت می کنند ضروری است در جهت ممانعت از تولید و عرضه مواد به دنبال اعمال سیاستهایی خاص باشیم.

ذبحی پیشگیری از جرم به خصوص در ارتباط با موادمخدر را یکی از محورهای اصلی همایش دست اندرکاران قضائی مبارزه با موادمخدر شرق کشور دانست و افزود: امر پیشگیری از جرم مورد تاکید رئیس قوه قضائیه است و لازم است این امر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی از افزایش مواد روانگردان و موادمخدر شیمیایی و صنعتی خبر داد و گفت: انواع مواد روانگردان در اشکال مختلف به طور روزمره وارد کشور می شود و جوانان را مورد هجمه قرار می دهد که این امر آسیبهای جدی را به جامعه و به خصوص جوانان وارد می کند.

معاون قضائی دادستان کل کشور گفت: متاسفانه شاهد تولید مواد روانگردان خطرناک در کارگاههای دستی در کشور هستیم و ضروری است در این خصوص به دنبال اتخاذ سیاستهای خاصی باشیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد بی توجهی به درمان معتادان و عدم وجود مراکز بازپروری معتادان گفت: یکی از سیاستهای اصولی که در سنوات اخیر ستاد مبارزه با موادمخدر به عنوان یکی از محورهای مبارزه با قاچاق موادمخدر مد نظر قرار داده بحث پیشگیری در جهت کاهش آسیب و حذف کاهش مصرف موادمخدر و درمان معتادان بوده است.

ذبحی تصریح کرد: باید در مدت زمانی کوتاه و حتی یکساله نسبت به درمان معتادان و آن هم به صورت رایگان اقدام کنیم و این تنها راه کاهش تعداد معتادان است تا تقاضا را از بین ببریم.

معاون قضائی دادستان کل کشور با اشاره به کمبود مراکز بازپروری معتادان در کشور گفت: مراکز درمانی لازم جهت پوشش تعداد معتادان پر خطر را در اختیار نداریم و باید گفت تا زمانی که اردوگاههای مناسب و رایگان را در اختیار نداشته باشیم به طور حتم تعداد بالایی از معتادان قادر به تامین خدمات درمانی خود نخواهند بود.

ذبحی خاطر نشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به سرعت نسبت به راه اندازی مراکز درمانی که جوابگوی تعداد معتادان باشد وارد عمل شود.

معاون قضائی دادستان کل کشورهمچنین از نیروی انتظامی خواست در جهت مبارزه با مواد مخدر و باندها و شبکه های بین المللی به دنبال افزایش نیرو باشد و نیروهای بیشتری را در مناطق مرزی مستقر کند.