خبرگزاری مهر-گروه سیاسی: تجربیات جنگ رسانه ای غزه برای مقاومت اسلامی فلسطین ، با شکست کامل اهداف رژیم صهیونیستی ماندگار و شیرین شد . به نظر می رسد اکنون باید با تشکیل کارگروههای تخصصی رسانه ایی، استراتژی رسانه ای مقاومت را تقویت کرد و آن را با استفاده از روشهای آسیب شناسانه ، موثرتر از گذشته نمود.

به گزارش مهر، طبق برآوردهای رژیم صهیونیستی در گزارش معروف وینوگراد ، یکی از دلایل شکست و ناکامی اسرائیل در جنگ سی و سه روزه، قدرت نرم رسانه ها بود که توانست بر قدرت سخت نظامی اسرائیل بچربد. اما در آستانه جنگ 22 روزه غزه و در شرایطی که برخی کشورهای عربی کاملا از نقشه جنگ اسرائیل مطلع و توجیه بودند! ؛ استراتژیست های عملیات روانی اسرائیل دو هدف گذاری مهم داشتند. اول اینکه با برقرار کردن یک چتر فراگیر سانسور ، واقعیت های جنایات غزه را همزمان با پیکر شهدای غزه دفن کنند و اجازه انعکاس آن به افکار عمومی جهان را ندهند. محاصره چند ماهه غزه ، بسته شدن شریانهای ارتباطی از سوی مصر و نیز سکوت عامدانه اعراب و رسانه های عربی چنین زمینه ای را فراهم ساخته بود.

دوم ؛ استراتژیست های رسانه ای اسرائیل همزمان با آغاز تهاجم بی سابقه به یک ملت بی دفاع این پیام را در رسانه های وابسته تکرار می کردند که "هدف از جنگ غزه، دفاع اسرائیل از شهروندان بیگناه خود در برابر موشک پرانی های حماس است" !

رژیم صهیونیستی اگر چه غره را ویران کرد اما در تصرف آن شکست سختی خورد

اسرائیل حتی در شبکه اینترنت و سایت های پربیننده ای مثل یوتیوب با ایجاد کانال های ویدئویی و قرار دادن ویدئوهای به اصطلاح "مقابله با ترور" (به تقلید از عبارت War On Terror که شبکه های فاکس نیوز و سی ان ان آمریکا در حملات به افعانستان و عراق از آن استفاده می کردند) سعی کرد دست پیش را در این منازعه رسانه ایی بگیرد. اما علیرغم حجم اندک عکس و خبر و گزارش هایی که از درون غزه به جهان مخابره شد ، پژواک بی سابقه آنها و ضریب نفوذشان توانست نه تنها این زمینه سازی ها را خنثی کند ، بلکه برعکس حقانیت مقاومت و ملت فلسطین را به یک واقعیت جهانی تبدیل و ماهیت ضد بشری اسرائیل را افشا کند.

این مسئله را نیز نباید از نظر دور نگه داشت که اسرائیلی ها برخلاف همه ادعاهای دموکرات منشی خود ، بعد از مواجهه با تاثیرگذاری بالای رسانه های مستقل در هفته اول تهاجم ، عملا در هفته های میانی جنگ به تقابل مستقیم با اهالی رسانه و خبرنگاران بین المللی روی آوردند (برخورد با خبرنگار العالم و حمله به ساختمان رسانه ها در غزه) . در عین حال جبهه مقاومت و جنبش حماس با زیرکی و درک درست از ظرفیت رسانه ، هیچ محدودیتی برای فعالیت خبری و اطلاع رسانی در نوار غزه ایجاد نکرد و همین یکی از دلایل پیروزی رسانه ایی حماس در نبرد با اسرائیل شد.

جبهه مقاومت و جنبش حماس با زیرکی و درک درست از ظرفیت رسانه ، هیچ محدودیتی برای فعالیت خبری و اطلاع رسانی در نوار غزه ایجاد نکرد و همین یکی از دلایل پیروزی رسانه ایی حماس در نبرد با اسرائیل شد.

بلافاصله بعد از اولین بمباران ها و آغاز رسمی جنگ که توام با وحشی گری بی سابقه اسرائیل علیه غیرنظامیان غزه بود، رسانه های مقاومت و حامی مقاومت فلسطین (با محوریت رسانه های جمهوری اسلامی ایران) به کمک تصاویر مستند و واقعی از میدان جنگ، شروع به اثبات دورغین بودن انگاره رسانه ایی اسرائیلی-غربی(دفاع اسرائیل از شهروندان خود) پرداختند.

 

از جمله ؛ یکی از رویکردهای موثر رسانه ای حامیان مقاومت که بسیار موثر واقع شد تاکید بر این واقعیت بود که حزب حاکم در اسرائیل بخاطر منافع انتخاباتی و کسب رای تندروهای صهیونیست این جنگ را به مردم غزه تحمیل کرد که این رویکرد نیز با قبول و پذیرش مخاطبان در داخل سرزمین های اشغالی مواجه شد. 

نکته قابل توجه این بود که برخلاف جنگ سی و سه روزه، رسانه موثر و بانفوذی چون "الجزیره" از آن به عنوان یک فرصت حرفه ای برای جلب بیشتر اعتماد مخاطبان استفاده کرد و با نگاهی نسبتا مستقل اما پیوسته و فراگیر به ابعاد جنایت ها و تصاویر شهادت غیرنظامیان، کودکان و زنان غزه، خود را در جایگاه برتری نسبت به رسانه های بزرگ غربی نشاند.

اسرائیل همچنین با سانسور و ممنوعیت پخش اخبار نظامیان به هلاکت رسیده خود، یک نوع رویکرد را در جنگ غزه در پیش گرفت و رسانه های حامی مقاومت با پخش تصاویر و فیلم اجساد غرقه به خون کودکان و زنان غزه، عملا نوع موفق تر و پیچیده تر و البته موثری از انگاره سازی رسانه ای را با محوریت حقیقت به جهان نشان داد.

به گزارش مهر ؛ می توان گفت از همان روزهای نخست نبرد غره، رسانه های جهان به دو بخش کاملا مجزا تقسیم شدند. در یک جبهه ؛ رسانه های کلاسیک غرب چون سی.ان.ان، بی.بی.سی و ...در ابتدای جنگ سعی کردند با تبلیغ حق دفاع مشروع اسرائیل در برابر تحرکات حماس، برای جنگ افروزی رژیم صهیونیستی، مشروعیت بتراشند.

اما به سرعت ورق برگشت... حجم هولناک خشونت علیه غیرنظامیان، استفاده از سلاح های ممنوعه چون بمب های فسفری آتش زا، حمله به مدارس،مراکز صلیب سرخ و حتی دفتر سازمان ملل در غزه از سوی نیروهای اسرائیلی، باعث شد رسانه های غربی نیز در هفته آخر جنگ، عملا موضعی احتیاط آمیز در خصوص اسرائیل بگیرند و حتی مجبور شوند این حقیقت را به مخاطبان خود بگویند که اقدامات اسرائیل در چارچوب "جنایت علیه بشریت" و "جنایت جنگی" نیز می تواند تفسیر شود!

اما در جبهه رسانه ایی مقابل ، یعنی رسانه های حامی مقاومت ، صلابت و نهایتا پیروزی رویکرد مورد نظر، باعث شد که اعتماد مخاطبان بیش از قبل، به این دسته از رسانه ها جلب شود که این نیز پیروزی پنهان و البته شیرینی برای جبهه مقاومت اسلامی محسوب می شود.

این نکته قابل تامل است که حماس تنها با یک شبکه ماهواره ای و زیر آتش شدید دشمن از زمین و هوا، موفق شد در هماوردی رسانه ایی با رقیب به پیروزی برسد و خوش بدرخشد.

بی گمان تجربیات رسانه ای جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان ، محور اصلی تدوین استراتژی رسانه ای جبهه مقاومت فلسطینی برای جنگ 22 روزه بوده است. تجربیات همین جنگ نیز قاعدتا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

--------------------------------

گزارش: بهمن هدایتی