مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) از مذاکره با یک شرکت ایرانی استرالیایی برای توسعه میدان نفتی کوه موند خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی نفت ایران، ناجی سعدونی از بهره‌برداری بزرگترین پروژه تزریق گاز خاورمیانه در دهه فجر و راه‌اندازی فاز 2 میدان دارخوین تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طراحی و ساخت پروژه تزریق گاز آغاجاری کاملا به دست متخصصان داخلی صورت پذیرفته،  به طوری که این طرح با 300 میلیون  دلار هزینه عهده‌دار انتقال گاز ترش از سرچشمه و فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی در مسیری 600 تا 700 کیلومتری به میدان آغاجاری است.

وی با اشاره به وجود سال ها برداشت از میدان آغاجاری، تصریح کرد: به دلیل عدم تزریق گاز، این میدان دچار افت فشار مخزن و کاهش تولید شده است.

سعدونی ادامه داد: با اجرای این طرح روزانه در ابتدا 500 میلیون فوت مکعب و سپس تا دو میلیارد فوت  مکعب گاز ترش به آغاجاری منتقل و تزریق می‌شود که به دلیل بزرگی تاسیسات و میزان تزریق گاز در نوع خود در خاورمیانه اول است. با انجام این پروژه و تزریق گاز در مخزن حدود 2/1 میلیارد بشکه نفت خام اضافی طی 25 سال تولید خواهد شد.

مدیرعامل متن اظهار کرد:  بلافاصله پس از این طرح فاز 2 میدان دارخوین تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت تولید این میدان از 100 هزار بشکه به 160 هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

سعدونی خاطر نشان کرد: شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) با وجود 300 نیروی متخصص از زمان تاسیس در سال 78 تاکنون با مدیریت پروژه ها بیش از 500 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده است. همچنین در بخش گاز طرح های توسعه ای همچون میدان تابناک با ظرفیت 45 میلیون متر مکعب گاز را توانسته به طور کامل توسعه دهد.

به گفته این مقام مسئول متن در کنار افزایش تولید نفت در این سال‌ها حجم قابل توجهی گازهای همراه را هم تولید کرده و توانسته میادینی مانند سروش، نوروز، بلال را در سخت‌ترین شرایط در دریا و میدان دارخوین در خشکی توسعه دهد، ضمن آنکه پروژه جمع‌آوری گازهای همراه (آماک) را نیز در این شرکت به پایان رسیده است.

آنچه که هم اکنون شرکت مهندسی توسعه نفت با دنبال می‌کند توسعه میادین آزادگان، آزادگان شمالی، فاز 3 دارخوین، بند کرخه، میدان آذر، میدان چنگوله و مسجد سلیمان است. با تکمیل و راه اندازی این طرح ها طی سال های آینده می‌توان یک میلیون تا یک میلیون و صد هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد.

سعدونی گفت: میادین اکتشافی جدیدی نیز هستند که می‌توانند به عنوان منابع جدید مورد بهره‌برداری قرار گیرند هم اکنون این میادین در مرحله برنامه ریزی قرار دارند.

آغاز مناقصه میدان بزرگ گازی کیش

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) همچنین از شروع مناقصات میدان گازی کیش با ظرفیت 3 میلیارد فوت مکعب گاز خبر داد و افزود: این طرح در 3 فاز و هر فاز به ظرفیت 1 میلیارد فوت مکعب در سال های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته سعدونی این میدان بزرگ گازی به اندازه 2 فاز پارس جنوبی در زیر جزیره کیش قرار دارد و به دلیل دارا بودن گاز شیرین و دسترسی آسان به مبادی صادراتی، مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون دومین چاه توصیفی در این میدان عظیم در حال حفاری است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همزمان رایزنی‌ها در مورد قرارداد میدان کوه‌موند با یک شرکت استرالیایی – ایرانی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این قرارداد امضا شود.

مدیرعامل متن بیان کرد: در فاز اول این میدان 5 تا 8 هزار بشکه نفت به بهره‌برداری می‌رسد. این  میدان از 40 سال پیش که کار اکتشاف آن انجام شده به دلیل سنگینی نفت آن و مشکلات و سختی تولید هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است.