کره شمالی با واکنش شدید به انتقادهای آمریکا و کره جنوبی از برنامه خود برای پرتاب یک راکت به فضا در هفته های آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره انگلیسی، کره شمالی ادعا می کند که این راکت ماهواره آزمایشی کوانگ میونگ سونگ- 2 خود را در مدار قرار خواهد  داد.

اما سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بر این باورند که پرتاب این راکت پوششی برای آزمایش یک موشک دور برد است.

کره شمالی هم در واکنش به این اظهارات اعلام کرد کسانی را که در تلاش برای توقف برنامه های آن باشند، تنبیه خواهد کرد.

روزنامه چوسون ایلبوی کره جنوبی هم امروز به نقل از یک مقام ناشناس این کشور گزارش داد که تاسیسات ردیاب رادار و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای ردیابی و کنترل موشک در سایت پرتاب موشک کره شمالی مستقر شده است.

شورای امنیت در سال 2006 و پس از پرتاب موشک Taepodong-2 تحریمهایی را علیه کره شمالی صادر کرد، اما این کشور بدون توجه به آن سه ماه بعد اولین آزمایش هسته ای خود را انجام داد و با تحریمهای بیشتری روبرو شد.

یک مقام دولتی کره جنوبی اخیرا اعلام کرد که خودروهای حامل تجهیزات پرتاب موشک کره شمالی به طور مرتب در حال تردد بین تاسیسات نظامی نزدیک پیونگ یانگ، محل پرتاب موشک تائپودونگ -2 در سال 2006 میلادی هستند.

گفته می شود که این موشک کره شمالی می تواند آلاسکا را نیز مورد اصابت قرار دهد. این موشک در آزمایش قبلی خود در سال 2006 بعد از 40 ثانیه سقوط کرد.

مقامات آمریکایی و کره جنوبی نیز گفته اند به نظر می رسد کره شمالی خود را آماده می کند تا بار دیگر این موشک را آزمایش کند.