مراسم پانزدهمين سالگرد عروج ملكوتي امام خميني (ره) در اكثر نقاط جهان با حضور دوستداران انقلاب اسلامي و امام (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، اين برنامه ها كه با همكاري نمايندگان فرهنگي جمهوري  اسلامي ايران در خارج از كشور برگزار شد با استقبال چشمگيري مواجه بود .

 بر اساس اين گزارش،  در آنكارا اين مراسم در محل سالن اجتماعات رايزني فرهنگي كشورمان در تركيه برگزار شد و درآن جمع كثيري از دانشجويان و ايرانيان مقيم آنكارا و خانواده هاي كاركنان ارگان هاي جمهوري اسلامي همراه با سفير وزارت امور خارجه كشورمان شركت داشتند.

در اين مراسم با ارايه چند سخنراني پيرامون زندگاني و مبارزات حضرت امام (ره) ، فيلمي از زندگي و ارتحال ايشان به نمايش در آمد.

در هند نيز در شهرهاي مختلف اين كشور سالگرد رحلت رهبر كبير انقلاب اسلامي برگزار شد . در اين مراسم كه جمع كثيري از علما و شخصيت ها ، شعرا و چهره هاي دولتي حضور داشتند از امام خميني رضوان الله عليه به عنوان يكي از شخصيت هاي مهم جهان ياد شد كه در اين دنيا كارنامه هاي بزرگ تاريخي را از خود به جاي گذاشته است .

در اتاواي كانادا نيز مراسم سالگرد ارتحال  امام خميني (ره) در محل فرهنگسراي ايران در اين شهر برگزار شد . در اين مراسم رايزن فرهنگي كشورمان در اتاوا ، ديپلماتهاي سفارت ايران به اتفاق خانواده هاي خود و جمعي از ايرانيان مقيم شركت داشتند ، جند تن از اساتيد دانشگاه زواياي مختلف شخصيت حضرت امام خميني (ره) را مورد بررسي قرار دادند.

در نايروبي پايتخت كشور كنيا نيزبه مناسبت سالگرد امام (ره) گنگره اي با عنوان " افكار و انديشه امام از ديدگاه متفكران آفريقايي " برگزار شد . در اين گنگره خميني شناسان و ارادتمندان خميني كبير از كشورهاي كنيا ، تانزانيا ، اوگاندا و زامبيا و مادگاسكار مقالات خود را ارايه كردند .

در زامبيا نيزدو سمينار با عناوين " امام خميني، بيدار گر قرن" و بررسي افكار حضرت امام (ره) " در كنار نمايشگاه عكس و كتاب ، برگزار شد . همچنين به همين مناسبت نماينده فرهنگي كشورمان در زامبيا گفت وگو و مصاحبه داشت.

همچنين مراسم بزرگداشت رحلت امام (ره) در قطر نيز با حضور صدها نفر از شيفتگان و مشتاقان امام خميني (ره) در محل حسينيه ايرانيان قطر نيز با حضور صد ها نفر از شيفتگان و مشتاقان امام خميني (ره) در محل حسينيه ايرانيان قطر برگزار شد. در اين مراسم كه به همت رايزني فرهنگي كشورمان در قطر برپا شد ، چند تن از استادان پيرامون شخصيت امام (ره) سخنراني كردند .  ديگر برنامه هاي اين مراسم ، مسابقه اي با عنوان غروب خورشيد اجراي سرود و نمايشگاه عكس و پوستر بود.

در بانكوك ، پايتخت كشور تايلند نيز به همين مناسبت سمينار " امام خميني (ره) و وحدت اسلامي " برگزار شد . در اين سمينار، سفير و وابسته فرهنگي كشورمان و چند تن از انديشمندان و علماي كشور تايلند پيرامون جايگاه انديشه وحدت اسلامي از منظر امام خميني (ره) سخنراني كردند . همچنين به همين مناسبت ديدگاههاي عرفاني حضرت امام خميني (ره) چاپ و در اختيار علاقمندان قرار گرفت .

در سارايوو نيز به همين مناسبت مراسم بزرگداشتي با شركت ايرانيان مسلمان و علاقمندان به اسلام و امام خميني (ره) همراه با تلاوت قران ، مسابقه ، دكلمه و مقاله خواني ، سروده و سخنراني در محل رايزني فرهنگي كشورمان در بوسني و هرزگوين برگزار شد .

در تونس نيز با حضور ايرانيان مقيم در اين كشور ، مراسم بزرگداشتي در محل نماز خانه سفارت ايران در تونس برگزارشد . در اين مراسم باشكوه وابسته فرهنگي كشورمان پيرامون شرح وصيت نامه سياسي - الهي رهبركبير انقلاب اسلامي ايران سخنراني كرد . همچنين در اين مراسم سفير ايران در تونس نيز پيرامون انگيزه هاي قيام پانزده خرداد به رهبري حضرت امام مطالبي را بيان كرد.

در مانيل پايتخت فليپين نيز بزرگداشت پانزدهمين سالگرد امام با حضور ايرانيان مقيم و دوستداران انقلاب اسلامي برگزار شد . همچنين در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي از تصاوير مربوط به حضرت امام (ره) و تعدادي از كتب ايشان به معرض نمايش گذاشته شد. گفتني است در اين مراسم رييس دفتر امور مسلمين وابسته به رياست جمهوري فيليپين ، در سخناني شخصيت امام (ره) را از دو زاويه سياسي و عرفاني مورد بررسي قرار داد .

در كلمبو پايتخت سري لانكا نيز مراسم ارتحال حضرت امام (ره) با حضور نخست وزير سريلانكا وجمعي از مسوولان اين كشور برگزارشد .

در اين مراسم چند تن از شخصيت هاي علمي - فرهنگي پيرامون زندگاني امام خميني (ره) و ديدگاههاي ايشان مطالبي بيان كردند. در حاشيه اين مراسم نمايشگاه عكس و پوستر از زندگاني حضرت امام (ره) برپا شد كه مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت . همچنين دربيروت ميزگردي با عنوان " نوآوري در انديشه هاي سياسي امام خميني " با حضور وزير امور اجتماعي لبنان و جمعي از انديشمندان و متفكران در محل رايزني فرهنگي كشور مان در لبنان برگزار شد . در اين ميزگرد چند تن از استادان علوم سياسي و روابط بين الملل سخنراني كردند . سخنرانان در مطالب خود به تاثيرات انقلاب اسلامي در جهان كنوني و نقش امام (ره) در معادلات جهاني پرداختند.