فیلمساز سرشناس کانادایی که بیشتر با فیلم سینمایی "مگس" شهرت دارد روز 12 فروردین در مراسمی در تورنتو نشان لژیون دونور دولت فرانسه را دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بی‌بی‌سی اعلام کرد دیدید کراننبرگ که از سال 1970 در فرانسه زندگی می‌کند، پس از دریافت جایزه خود گفت: زنده‌باد فرنسه، زنده‌باد کانادا و زنده‌باد سینما.

فیلمساز 66 ساله جنجالی بیشتر برای فیلم‌هایی با مضامین تاریک مانند "اسکنرها"، "شباهت کامل" و "تصادف" شهرت دارد که فیلم آخر سال 1996 برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد.

از فیلم‌های جدید او می‌توان به فیلم نامزد اسکار "تاریخچه خشونت" و "قول‌های شرقی" هر دو با بازی ویگو مورتنسن اشاره کرد. نشان لژیون دونور برای قدردانی از دستاوردها و خدمات کراننبرگ به فرهنگ فرانسوی و بهبود ارتباط فرهنگی میان این کشور و کانادا به او اهدا ‌شد.

کراننبرگ که سال 1999 رئیس داوران جشنواره فیلم کن بود، درباره این نشان گفت: من این نشان را به عنوان یک طلسم با قدرت‌های جادویی می‌بینم که حفاظی در برابر مجازات است، مجازات ارتکاب جنایت هنری.

فیلمساز متولد تورنتو پارسال اولین اپرای خود را با اقتباس از "مگس" در پاریس به صحنه برد و این روزها در حال بازنویسی فیلمنامه تریلر سیاسی "حلقه ماتاریس" است که آن را بر مبنای رمانی از رابرت لادلام کارگردانی می‌کند.

کراننبرگ گفت برای نقش‌های اصلی این فیلم در حال مذاکره با تام کروز و دنزل واشینگتن است. "حلقه ماتاریس" اولین تجربه کراننبرگ در ساخت یک فیلم حادثه‌ای و پرهزینه و همکاری با بازیگران درجه یک است.

او از چهره‌های شاخص ژانر سینمایی "وحشت تن" است که ترس آدم‌ها از استحاله فیزیکی و آلوده شدن را مورد توجه قرار می‌دهد.

"منطقه مرده"، "ناهار عریان"، "ام. باترفلای" و "اگزیستنز" از دیگر فیلم‌های اوست و برای فیلم آخر سال 1999 جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری جشنواره برلین را برد.