مشهد - خبرگزاری مهر: همرزم شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی گفت: تمام پیروزیهای غرب کشور مدیون تفکر و رشادتهای صیاد شیرازی است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، سرتیپ دوم توپخانه ستاد لشگر ثامن الائمه(ع) ابوالقاسم جاودانی عرفانی عصر امروز در مراسم گرامیداشت سردار رشید اسلام در مسجد گوهرشاد حرم رضوی افزود: شهید صیاد شیرازی با حضور گسترده خود و تعداد قابل ملاحظه ایی از همرزمانش در مناطق آشوب زده کردستان در مقابله با مزدوران خارجی حماسه ها آفریدند.

وی ادامه داد: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرموده اند کوههای سر به فلک کشیده کردستان و گردنه های آن شاهد فداکاریها، رشادتها و شجاعتهای سردار رشید اسلام شهید صیاد شیرازی بوده است.

جاودانی عرفنی در خصوص آشنایی خود با سردار رشید اسلام اظهار داشت: از سال 53 با شهید صیاد شیرازی زمانی که در مرکز توپخانه اصفهان و دانشکده توپخانه این شهید و الامقام تدریس می کرد با ایشان آشنا شدم.

وی تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی افسری جوان و مومن بود که به تازگی از دوره های تخصصی نقشه برداری و هواسنجی به کشور بازگشته بود و در هیئت نقشه برداری به تدریس مشغول بود.

همرزم صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: این آشنایی به الفت و انسی روز افزون تبدیل شد به طوری که در تظاهرات شکوهمند مردمی در قبل از پیروزی انقلاب، ارتباطات گسترده تر و صمیمی تری بین نظامینان مومن در سراسر ارتش به وسیله صیاد شیرازی برقرار شد و این شهید بزرگوار با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئولیت هماهنگی و سازمان دهی نیروهای ارتشی را در کلیه لشگرها بر عهده گرفت.

سرتیپ دوم توپخانه ستاد جاودانی اذعان داشت: در تاریخ نوزدهم مهر 1360 پس از سقوط هواپیمای C130 ارتش جمهوری اسلامی که حامل فرماندهان عالی رتبه ارتش و سپاه بود شهید صیاد شیرازی با فرمان امام راحل(ع) فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد.

وی افزود: این انتصاب همزمان با شروع دومین سال جنگ تحمیلی بود و بعد از پیروزی عملیات غرور آفرین ثامن الائمه(ع) فرماندهی نیروی زمینی با هماهنگی کامل سپاه پاسداران و نیروهای جان بر کف بسیجی تدابیری جهت تلفیق نیرو را در دستور کار قرار دادند.

همرزم شهید صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: این تدابیر باعث شد عملیاتهای بزرگی همچون طریق القدس، فتح المبین، ثامن الائمه(ع) و دهها عملیات کوچک و بزرگ انجام شود.

این سرتیپ بازنشسته ارتش ادامه داد: در نهایت در عملیات بزرگ بیت المقدس که در سوم خرداد 61 انجام گرفت خونین شهر آزاد و به خرمشهر تبدیل شد.

جاودانی بیان داشت: در این عملیات حدود پنج لشگر بعثی بین 30 تا 100 درصد منهدم و کمر ارتش بعثی شکسته شد و در نهایت این نیروها برای فرار از تهاجم نیروهای اسلام فرار به سوی مرزهای بین المللی را آغاز کردند.

وی در خصوص محبوبیت صیاد شیرازی در بین نیروهای بسیجی گفت: زمانی که من فرمانده قرارگاه غرب بودم عملیاتی در شرف انجام بود که برای هماهنگی بین نیروهای ارتش و سپاه از قرارگاه با یک فروند هلیکوپتر در معیت فرماندهان ارتش و سپاه از منطقه گیلان غرب به قرارگاه 27 حضرت رسول(ص) پرواز کردیم.

همرزمام شهید صیاد شیرازی با بیان اینکه برادران بسیجی در هنگام فرود این هلیکوپتر از حضور فرماندهان ارتش و سپاه اطلاع کسب کرده بودند، افزود: این بسیجیان با شعار صل علی محمد یار امام خوش آمد شهید صیاد شیرازی را به دوش گرفتند و تا ساعاتی در محضر او به گفتگو نشستند که رابطه صیاد با بسیجیان همچون مرید و مراد بود.

شهید بزرگوار سپهبد علی صیاد شیرازی در روز شنبه 21 فروردین ماه سال 78 در ورودی در منزلش به دست جباران و مزدوران به فیض شهادت نائل آمد.