تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۹

استاد محمد حسین کیانی خواننده موسیقی مقامی قشقایی روز جمعه (28 فروردین ) در 94 سالگی درگذشت.

"پروین بهمنی " پژوهشگر موسیقی نواحی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت : متاسفانه روز گذشته استاد محمد حسین کیانی که از شاهنامه خوانان و خوانندگان موسیقی مقامی کشورمان محسوب می شد بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

 

بهمنی در ادامه افزود : در توصیف توانایی  استاد کیانی همین بس که استاد شجریان سال ها قبل پس از شنیدن صدای کیانی گفته بود تا به حال صدایی با این توانایی و قدرت نشنیده ام. علاوه بر اینها صدای این هنرمند به معنای واقعی کلمه شش دانگ بود و وسعت فوق العاده آن بسیار کم نظیر بود.

 

این پژوهشگر همچنین گفت : به جرات می توان محمد حسین کیانی را پدر آواز قشقایی دانست که البته در خارج از ایران به خصوص در کشورهای ترک زبان بیشتر از داخل کشورمان شناخته شده بود.کیانی در جشنواره موسیقی مقامی کرمان در سال 83 نیز به عنوان چهره شاخص جشنواره انتخاب شد و در فهرست 36 نفره برترین موسیقیدانان نواحی معرفی شد.

 

پروین بهمنی درباره بیوگرافی و ویژگی های هنری کیانی افزود: استاد کیانی در سال 1294 در ایل قشقایی متولد شد و از هفت سالگی تا روزهای آخر زندگی اش به عنوان خواننده آوازهای محلی و مقامی به فعالیت پرداخت. شاهنامه خوانی به زبان ترکی و فارسی و همچنین اجرای قدرتمند آوازهایی مانند " اصلی و کرم" و " محمود و نگار " با تحریر های منحصر به فرد از ویژگی ها هنری وی بود که او را در عرصه هنر از دیگران ممتاز می کرد .

 

همچنین این محقق موسیقی مقامی درپایان گفت : کیانی نیز مانند بسیاری دیگر از هنرمندان کشورمان وضعیت معیشتی مناسبی نداشت به طوری که وقتی حدود سه سال قبل به همراه گروهی از صدا و سیما برای مصاحبه با او به منزلش رفته بودیم سقف ترک خورده و کاه گلی خانه اش همه مان را به تعجب وا داشته بود.