مشهد - خبرگزاری مهر: قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت حفاظت از موقوفات گفت: برخورد حقوقی و قانونی با متصرفان و متجاوزان به موقوفات امری ضروری و خدمتی عبادی و شرعی است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، دکتر احمد علوی ظهر شنبه در جلسه معارفه معاون جدید امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی بر صیانت، حفاظت و توسعه موقوفات وعمل به نیات واقفان محترم تاکید کرد و افزود: صیانت از موقوفات به طور عام و در آستان قدس رضوی به طور خاص وظیفه ای شرعی، اداری و قانونی برای تمامی دست اندرکاران و عموم مردم است.

قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی تصریح کرد: آستان قدس رضوی به عنوان بهترین حافظ اموال موقوفه و عمل به نیات واقفان شناخته شده است.

وی تاکید کرد: اگر مردم با مقوله وقف و آثار خیر دائمی دنیوی و اخروی ناشی از آن و اهمیت و قداست حفاظت از موقوفات آستان قدس رضوی آشنا باشند، بدون شک شاهد هیچگونه تعدی نبوده و متصرفان عملاً تبدیل به واقفان خواهند شد.

قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی برخورد حقوقی و قانونی با متصرفان و متجاوزان به موقوفات را امری ضروری و خدمتی عبادی وشرعی دانست و افزود: دست اندازی به موقوفات اقدامی ناپسند و صدمه زدن به موقوفاتی است که با نیات خداپسندانه و عام‌المنفعه وقف شده است که برخورد با آن وظیفه ای همگانی است.

قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی به وجود فراز و نشیبهایی در رابطه با حفاظت از موقوفات، اظهار داشت: بدترین دوران برخورد با موقوفات، مربوط به سالهای قبل از انقلاب اسلامی با اجرای قانون به اصطلاح اصلاحات اراضی بوده است که در سه دهه گذشته و با رفع تعدیات و تخریب‌های رژیم گذشته هم اکنون شاهد رشد چشمگیر موقوفات و خدمات فوق العاده فرهنگی، معنوی، اجتماعی، عمرانی، پژوهشی و ایجاد اشتغال مفید ناشی از برکات موقوفه طی دوران اخیر بوده ایم.

علوی پیشگیری از تجاوزات و تصرف اراضی موقوفه را مفیدتر و تاثیرگذارتر از اقدامات جبرانی بعدی دانست و گفت: این عمل می تواند به دو صورت فرهنگی یعنی آشنا سازی مردم با سنت حسنه وقف و آثار و برکات آن و نیز ضرورت حفظ و احیای موقوفات همزمان با اقدامات فنی و اجرایی در حصاربندی، دیوارگذاری اراضی و املاک وقفی و نظایر آن انجام شود، لذا تمامی بخش‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی و حقوقی و مسئولان امور موقوفاتی آستان قدس رضوی وظیفه‌ای سنگین در استیفای حقوق موقوفه برعهده دارند.

در این جلسه از خدمات و تلاشهای 20 ساله احمد احمدی تقدیر و حجت الاسلام عبدالرضا اصغری به عنوان معاونت جدید امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی معرفی شد.