جی ام کوتزی نویسنده سبک پسا استعماری و برنده نوبل سال 2003 که در ایران مهجور مانده بود با رمان "سرزمینهای گرگ و میش" به فارسی زبانان معرفی می شود.

محسن کاس‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این خبر گفت: ترجمه این رمان را سال 83 به پایان رساندم، اما متاسفانه هیچ ناشری حاضر به همکاری نشد و بهانه‌شان هم اغلب این بود که نثر جی‌ام کوتزی ثقیل و دشوار است تا اینکه پس از سالها رایزنی با ناشران، انتشارات بیدگل سال گذشته پذیرفت این رمان را منتشر کند.

وی افزود: رمان "سرزمینهای گرگ و میش" مشتمل بر دو داستان جداگانه است که از نظر درونمایه یکسان هستند. نویسنده در این رمان به نقد استعمارگری و مستعمره ‌بودن می‌پردازد. او در این رمان نگاهی خاص به مفهوم استعمار دارد و تنها به نقد سیاستهای استعماری نمی‌پردازد بلکه بخشی از گناه مستعمره بودن را به گردن مردم کشورهای مستعمره می‌اندازد.

کاس‌نژاد تصریح کرد: کوتزی از جمله نویسندگان سبک پسا استعماری است که درونمایه همه آثارش درباره استعمار و استعمارگری است. اجداد او که هلندی تبار و سفید پوست بودند به آفریقای جنوبی مهاجرت کردند، کوتزی در این کشور مستعمره متولد شد و از کودکی با مفهوم استعمار آشنا شد و وضعیت رقت‌بار مردم سیاه پوست آن کشور بر وجودش تاثیر عمیقی گذاشت. به طوری که در دوره نوجوانی نتوانست تحمل کند و این کشور را ترک کرد، اما هرگز مفهوم استعمار را فراموش نکرد. 

وی با اشاره به اعتراض سال گذشته کوتزی نسبت به عدم رعایت حق کپی رایت آثارش در ایران عنوان کرد: نشر بیدگل در حال رایزنی با ناشر آثار کوتزی است تا حق کپی رایت همه آثارش را بخرد. اگر این اتفاق صورت بگیرد آثار دیگر این نویسنده را هم ترجمه خواهم کرد.

پیش از این تنها یک مجموعه داستان از این نویسنده با ترجمه مینو مشیری  در ایران منتشر شده بود.

عکس فوری از کوتزی

جان مکسول کوتزی (John Maxwell Coetzee)، نویسنده و اندیشه ورز هلندی تبار، در 9 فوریه ی سال 1940 در کیپ تاون، پایتخت آفریقای جنوبی زاده شد. اجداد وی در قرن 17 میلادی از هلند به آفریقای جنوبی کوچیده بودند.

 کوتزی تا پایان دوران نوجوانی در شهر ورچستر زیست و سپس در دانشگاه کیپ تاون به تحصیل ریاضیات و زبان انگلیسی پرداخت. وی موفق به دریافت دو مدرک کارشناسی افتخاری در زبان انگلیسی و ریاضیات شد. کوتزی در سال 1961 به لندن رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه UCT دریافت کرد.

 سپس در اواخر دهه ی 1960 مدرک دکترای زبان شناسی خود را از دانشگاه تگزاس گرفت و در رساله  دکتری خود به "تحلیل سبک نگارش ساموئل بکت" پرداخت. در سال 1971 درخواست اقامت وی در آمریکا به سبب شرکت در تظاهرات بر ضد جنگ ویتنام رد شد و ناگزیر به کیپ تاون بازگشت و به تدریس ادبیات انگلیسی در دانشگاه کیپ پرداخت.

وی پس از بازنشستگی در سال 2002 برای همیشه به استرالیا کوچید و در سال 2003 نیز جایزه نوبل ادبیات را از آن خود ساخت. کوتزی نخستین رمان خود "سرزمین های گرگ و میش" را در سال 1974 به نگارش درآورد.

او تا کنون دوازده اثر داستانی را در کارنامه ی خویش به ثبت رسانده است که  از آنها می توان به "در انتظار بربرها" (1980)، "زندگی و زمانه  مایکل کی" (1983)، "عصر آهن" (1990)، "ننگ" (1999)، "الیزابت کاستلو" (2003) و "دفتر خاطرات یک سال بد" (2007)  اشاره کرد.