مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از برگزاری مناقصات توسعه 13 میدان نفت و گازی در مناطق مرکزی ایران با مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا ضیغمی در جمع خبرنگاران در تشریح مهمترین برنامه های توسعه میادین نفت و گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه چند ماه گذشته مناقصه میدان های ویزنهار (لرستان)، قم (البرز)، بوشکان و کوکان و کوه موند و بوشهر (بوشهر) در قالب بیع متقابل برگزار شده است، گفت: بر این اساس حدود 35 شرکت داخلی و خارجی برای حضور در مناقصات توسعه این میادین اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: در میان این شرکتهای تائید شده، شرکتهای اروپایی و شرکتهای ایرانی دارای شریک خارجی نیز حضور دارند و تا 2 ماه آینده مدارک مناقصه بین آنها توزیع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به این موضوع که 7 میدان گازی شامل گردان (فارس)، عسلویه (بوشهر)، مختار (کهکیلویه و بویراحمد)، سلخ (هرمزگان)، کویر کوه (ایلام)، کوه موند (بوشهر) و گشوی جنوبی ( هرمزگان)، میدانهای قابل واگذاری در شرکت نفت مناطق مرکزی هستند، تصریح کرد: با توسعه این میادین بیش از 85 میلیون مترمکعب به توان تولید 325 مترمکعبی گاز در مناطق مرکزی افزوده می شود.

به گفته وی علاوه بر توسعه این میادین، توسعه 2 میدان گازی سفید زاخور و دی با مجموع تولید 13 میلیون مترمکعب از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت آغاز شده است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در ادامه میزان پیک تولید گاز در زمستان گذشته در شرکت نفت مناطق مرکزی را حدود 315 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یادآور شد: این در حالی است که متوسط تولید گاز از مناطق مرکزی در سال گذشته، 240 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون میزان تولید نفت در مناطق مرکزی ایران حدود 164 هزار بشکه در روز است، اظهار داشت: براساس برنامه تدوین ‌شده تا افق چشم‌انداز میزان تولید نفت شرکت نفت مناطق مرکزی به 500 هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه در رابطه با میزان تزریق گاز به میادین نفتی گفت: به طور متوسط در 10 ماه سال روزانه حدود 38 میلیون متر مکعب گاز از میادین آغار و دالان به میادین نفتی موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب تزریق می‌شود.

افزایش 125 هزار بشکه ای تولید نفت

ضیغمی در ادامه با اشاره به توسعه سه میدان خشت، سروستان و سعادت‌‌آباد در استان فارس بیان کرد: تا پایان امسال تولید زودهنگام نفت از این سه میدان آغاز خواهد شد، اما تولید اصلی تا پایان سال 88 به میزان 45 هزار بشکه در روز تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به برنامه ‌ریزی برای تولید 70 تا 80 هزار بشکه نفت خام از دو میدان آذر و چنگوله، اظهارداشت: از سوی دیگر  توسعه سه میدان نفتی بوشهر، دوشکان و بوکاکی ( استان فارس) به میزان 15 هزار بشکه در روز در برنامه شرکت نفت مناطق مرکزی گنجانده شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر از 60 میدان معرفی شده به شرکت نفت مناطق مرکزی 23 میدان هم‌اکنون در مدار تولید نفت و گاز قرار دارند، گفت: تا سال 1390 تعداد میادین این شرکت به 45 میدان و تا پایان سال 95 تعداد آنها به 68 میدان افزایش پیدا خواهد کرد.