فیلمساز صاحبنام آلمانی جایزه اسکندر طلایی افتخاری پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی را دریافت می‌کند که 22 آبان تا اول آذر در یونان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکرین دیلی اعلام کرد ورنر هرتسوگ عموما از حضور در برنامه‌های تقدیر و مرور آثار خود در جشنواره‌ها سر باز می‌زند، اما به خاطر علاقه به یونان پیشنهاد برگزارکنندگان بزرگترین جشنواره سینمایی در منطقه بالکان را پذیرفت.

هرتسوگ اولین فیلم بلند خود با عنوان "نشانه‌های زندگی" را سال 1968 و در 24 سالگی در جزیره یونانی کاس ساخت. این فیلم جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را برایش به همراه داشت و او را در صف مقدم فیلمسازان مولف دنیا قرار داد.

دسپینا موزاکی رئیس جشنواره تسالونیکی در این باره گفت: حضور هرتسوگ در جشنواره تسالونیکی، تعهد این جشنواره به حمایت از صداهای خلاق و تازه در فیلمسازی را برجسته می‌کند، چیزی که هرتسوگ در دوران کاری طولانی خود همچنان آن را حفظ کرده است.

فیلمساز 67 ساله در مدت برگزاری جشنواره تسالونیکی تعدادی از فیلم‌های خود را معرفی و یک کلاس پیشرفته نیز برگزار می‌کند. هرتسوگ همچنین به خاطر مشارکت در هنر سینما با اعطا یک جایزه اسکندر طلایی مورد تقدیر قرار می‌گیرد و همراه تئو آنجلوپولوس فیلمساز مطرح یونانی در یک نشست درباره صنعت سینما حاضر می‌شود.

بخش مرور آثار هرتسوگ به نمایش تمام فیلم‌های او شامل داستانی و مستند و کوتاه و بلند همین طور پروژه‌های تلویزیونی وی اختصاص دارد.

او در کنار راینر ورنر فاسبیندر، مارگارت فن تروتا، ویم وندرس، الکساندر کلوگه و فولکر شلندورف از چهره‌های پیشرو سینما موج نو آلمان در فاصله 1960 تا 1980 بود و همزمان در حوزه فیلم‌های سینمایی و مستند فعالیت داشته است.

هرتسوگ در 1975 با "معمای کاسپار هاوزر" در جشنواره کن برنده سه جایزه شد و در 1982 نیز برای "فیتس کارالدو" جایزه بهترین کارگردان کن را برد.

"آگیره، خشم خداوند"، "استروژک"، "نوسفراتو خون‌آشام" و "جایی که مورچه‌های سبز خواب می‌بینند" از دیگر فیلم‌های مطرح او هستند که موضوع آنها عموما درباره قهرمانانی با رویاهای ناممکن یا آدم‌هایی با قابلیت‌های منحصربفرد است.

"برخوردها در انتهای دنیا" مستند جدید هرتسوگ پارسال در بخش بهترین مستند بلند نامزد اسکار بود. او فیلم "ستوان بد" با بازی نیکلاس کیج و فیلم ترسناک "فرزندم، فرزندم، تو چه کردی" را در مرحله پس از تولید دارد.

پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی 13 تا 22 نوامبر (22 آبان تا اول آذر) در شهر ساحلی تسالونیکی در شمال یونان برگزار می‌شود. پارسال فیلم "آن جا" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی از ایران جایزه اسکندر طلایی بهترین فیلم جشنواره تسالونیکی را از آن خود کرد.