خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: به دنبال درگذشت آیت‌الله العظمی محمد تقی بهجت، یکی از مراجع بزرگ جهان تشیع، شخصیتهای برجسته و نهادهای مختلف ضمن تسلیت، درگذشت ایشان را ثلمه‌ای جبران ناپذیر بر اسلام خواندند.

آیت الله بهجت معلم بزرگ اخلاق و سرچشمه فیوضات معنوی بی پایان بودند

در پی رحلت حضرت آیت الله بهجت پیام تسلیتی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شد.

در متن پیام رهبر معظم انقلاب آمده است : با دریغ و افسوس فراوان خبر یافتیم که عالم ربانی، فقیه عالیقدر و عارف روشن ضمیر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد تقی بهجت (قدس الله نفسه الزکیه) دار فانی را وداع گفته و به جوار رحمت حق پیوستند. برای اینجانب و همه ارادتمندان آن مرد بزرگ این مصیبتی سنگین و ضایعه‌ای جبران ناپذیر است. ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء.

آن بزرگوار که از برجستگان مراجع تقلید معاصر به شمار می‌رفتند معلم بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنوی بی پایان نیز بودند. دل نورانی و مصفای آن پارسای پرهیزگار آینه روشن و صیقل یافته الهی و کلام معطر او راهنمای اندیشه و عمل رهجویان وصالحان بود.

اینجانب تسلیت صمیمانه خود را به پیشگاه حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) تقدیم می‌دارم و به حضرات علمای اعلام و مراجع عظام و شاگردان و ارادتمندان و مستفیضان از نفس گرم و به ویژه به خاندان مکرم و آقازاده ارجمند ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای خود و دیگر داغداران از خداوند متعال درخواست تسلی و برای روح مطهر آن بزرگوار طلب رحمت و مغفرت می‌کنم.

آیت‌الله بهجت از مبرزترین استوانه‌های علم و فقاهت بود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پی رحلت عالم ربانی و فقیه عالی مقام آیت‌الله بهجت پیامی صادر و طی آن تأکید کرد: جهان تشیع در سوگ نیک‌مردی نشسته که به عنوان یکی از مبرزترین استوانه‌های علم و فقاهت، دانایی و فرزانگی را با تزکیه نفس در عالی‌ترین مراتبش جمع کرده بود.

در این پیام آمده است: ارتحال ملکوتی عالم ربانی آیت الله بهجت که سالیان پربرکت عمر شریفشان در اکتساب علم و تقوا و ورع و خدمت به اسلام و انقلاب و حوزه‌های علمیه صرف شد مصیبتی عظیم و جانفرساست. بی‌تردید ضایعه فقدان جانگداز این فقیه و عارف عالیمقام که به تصریح قاطبه صالحان، در ردیف ابرار و از زمره اولیاء‌الله بود، ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر بر امت بزرگ اسلامی است.

ایشان در طول حیات شریفشان با تعلیم و تربیت شاگردان بی‌شمار و ترویج علوم آل محمد(ص) منشأ خدمات ارزنده‌ای به اسلام و مکتب تشیع گردید و قطعاً برکات آن به عنوان باقیات صالحات موجبات تعالی روزافزون روح بلند آن بزرگوار خواهد بود.

آیت الله بهجت مجسمه طهارت روح و معنویت و عرفان و اخلاق بود

رئیس‌جمهور رحلت جانسوز عالم ربانی و فقیه عرفانی حضرت آیت‌الله العظمی بهجت را به محضر ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه دوستداران ارزش‌های الهی و انسانی و ملت بزرگوار ایران تسلیت گفت. دکترمحمود احمدی ‌نژاد درجلسه عصر روزیکشنبه هیئت دولت با تاکید براینکه حضرت آیت ‌الله العظمی بهجت مجسمه خودسازی بود، تصریح کرد: حضرت آیت‌ الله العظمی بهجت مجسمه طهارت روح و معنویت و عرفان و اخلاق بود.

احمدی ‌نژاد همچنین از خداوند متعال برای حضرت آیت‌الله العظمی بهجت، علو درجات مسئلت و اظهارکرد: امیدواریم خدای تبارک و تعالی جای ایشان را در حوزه علمیه پر کند و به علمای ما و دلسوزان کشور توفیق خدمت بیشتر و ادامه راه معنوی و عرفانی این مرجع عالیقدر و قدرشناسی فرصت‌ها را عنایت فرماید.

دولت در پی رحلت آیت الله بهجت سه روز عزای عمومی اعلام کرد

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای به مناسبت رحلت حضرت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت (قدس سره) سه روز در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. در این اطلاعیه که یکشنبه شب منتشر شد روز سه شنبه همزمان با روز تشییع پیکر آیت الله العظمی بهجت استان قم تعطیل اعلام شده است.

هیئت دولت در اطلاعیه خود ارتحال این "عالم ربانی" را به "عموم ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری و مراجع عظام و علمای اسلام" تسلیت و تعزیت عرض کرده است.


حضور مراجع عظام تقلید در بیت آیت الله بهجت‏

حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و نوری همدانی در بیت آیت الله بهجت حضور یافته ‏و ارتحال این مرجع عالیقدر را تسلیت گفتند.‏ در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی بهجت، حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید ‏خراسانی، نوری همدانی، گرامی و جمعی از اساتید حوزه علمیه، شاگردان و دوستداران آن حضرت با حضور در بیت آن مرحوم، این ‏ضایعه اسفناک را تسلیت گفتند.‏

بر پایه این گزارش آیت الله یوسف صانعی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ارتحال این عالم ربانی گفت: مرحوم ‏آیت الله بهجت تمام خوبی‌های یک عالم را داشت و او فقیهی به تمام معنی زاهد، عارف و عالم بود.‏

همچنین طبق اطلاعیه‌ای که از سوی مدیریت حوزه علمیه قم صادر شده است به مدت دو روز عزای عمومی اعلام و مدارس حوزه علمیه ‏قم دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل است.‏

پیکر آیت الله بهجت سه شنبه تشییع می شود

ستاد ارتحال آیت الله بهجت تاریخ مراسم تشییع آیت بهجت را روز سه شنبه 29 اردیبهشت اعلام کرد. طبق اطلاعیه که از سوی ستاد ارتحال آیت الله بهجت صادر شده است مراسم تشییع آن مرحوم سه‌شنبه ساعت 10 صبح  انجام خواهد شد.

پیکر مرجع عالیقدر شیعیان در حرم مطهر حضرت معصومه تشییع و در جوار حرم کریمه اهل بیت(ع) به خاک سپرده می‌شود.
مراسم تشییع از ساعت 10 صبح روز سیاد شده از میدان جهاد قم واقع در انتهای خیابان 19دی به سمت حرم مطهر با حضور مراجع ‏عظام تقلید، مسئولان عالی رتبه کشوری، طلاب و روحانیون و مردم شهر قم برگزار می‌ شود.‏

آیت الله بهجت در تهذیب نفس، عرفان و اخلاق به جایگاهی رفیع دست یافته بود

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه ای رحلت آیت الله العظمی بهجت را تسلیت گفت. در این بیانیه صادره از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می خوانیم : این عالم ربانی و مرجع عالیقدر که با تلمذ از محضر بزرگان حوزه های علمیه قم و نجف، علاوه بر مرجعیت و استادی فقه و اصول، در زمینه های تهذیب نفس، عرفان و اخلاق به جایگاه رفیع و ویژه ای دست یافته بود، در طول عمر شریف و با برکت خویش منشاء آثار و برکات فراوانی برای جهان اسلام بویژه تشیع و آموزش شاگردانی صالح و مومن در حوزه های علمیه بود.

در بخش دیگری از بیانیه آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده است: ضایعه فقدان این مرجع وارسته و معلم اخلاق و عرفان را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، رهبری معظم انقلاب، مراجع عظام، روحانیت گرانقدر، حوزه های علمیه قم و نجف، شاگردان، مریدان، بویژه بستگان و آقازاده های بزرگوار ایشان تسلیت می گویم. از درگاه احدیت برای شادی روح این عالم بزرگوار رحمت واسعه و برای بازماندگان ، بویژه بیت معزز ایشان صبر و اجر مسئلت می کنم.

آیت الله بهجت اسوه‌ای برای عالمان دینی بود

میرحسین موسوی با صدور اطلاعیه‌ای ضایعه درگذشت عالم ربانی حضرت آیت‌الله العظمی شیخ محمدتقی بهجت را به خاندان معظم ایشان و تمامی شیعیان تسلیت گفت. خبر درگذشت عالم ربانی مرحوم آیت‌الله العظمی آقاى حاج شیخ محمدتقى بهجت (طاب ثراه) موجب تالم و تاثر شد.

عمری تلاش بی‌وقفه در مسیر بازشناختن و بازشناساندن اسلام ناب از این شخصیت عظیم‌الشان اسوه‌ای برای عالمان دینی ساخته بود و مقامات عرفانی این دوستدار خاندان رسالت زبانزد خاص و عام بود. قریب یک قرن زندگی پربار او مشحون از حشر نشر با بزرگانی بود که هرکدام مردان قرون و هزاره‌ها تلقی می‌شدند، به صورتی که درچهره‌اش می‌شد تاریخ معاصر فقه و عرفان اصیل شیعی را بازشناسی کرد.  

آیت اله بهجت عمر خویش را در راه تهذیب نفس و پرورش عالمان دینی سپری کرد

در پی رحلت مرجع بزرگ و عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت پیام تسلیتی از سوی دکتر علی لاریجانی منتشر شد. در پیام تسلیت دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: رحلت مرجع بزرگ و عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت (قدس سره) را به حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام، حوزه های علمیه، بیت شریف معظم له و عموم مسلمانان تسلیت عرض می نمایم.

لاریجانی دراین پیام چنین نوشته است: آن عارف بزرگوار عمر با برکت خویش را در راه تهذیب نفس و پرورش عالمان دینی سپری نمود و سرانجام روح بلند ایشان به ملکوت اعلی پیوست.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال آیت الله بهجت را تسلیت گفت

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای، ارتحال آیت الله العظمی بهجت را تسلیت گفت. عروج ملکوتی مرجع عالیقدر شیعه، فقیه اهل بیت عصمت و طهارت، عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت مایه تاسف و تاثر شدید گردید. این شخصیت بی نظیر عرفان را در پای درس فقه نشاند و فقه را معطر به عطر عرفان نمود.

درادامه این بیانیه می خوانیم : فقدان شخصیتی که عمر پربرکت خود را صرف علم و اجتهاد در راه مکتب علوی نمود و با بهره مندی از فیض ناب علوم اهل بیت (ع) در نجف اشرف و قم مقدسه، منشاء برکات و ثمراتی فراوان گردید، که تربیت شاگردانی فاضل و زبده گوشه ای از فعالیت های خالصانه ایشان است، بی شک این ضایعه خلأی است که جبران آن به آسانی میسر نخواهد بود که "اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدّها شیء". همچنین تلاش آن فقید سعید در ترویج مشی اخلاقی در بین شاگردان به یقین ثمرات بی بدیلی را در پی خواهد داشت.

ارادت مردم بویژه جوانان به این وجود والا و حضور بی پیرایه ایشان در بین مردم همواره خاطره فراموش ناشدنی را در اذهان بر جای گذاشته است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال تاثرانگیز آن اسوه فقاهت و مرجعیت را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب اسلامی"مدظله العالی" ، مراجع عظام تقلید "دامت برکاته"، حوزه های علمیه، بیت معظم له و بخصوص آقازادگان آن مرحوم تسلیت، و علوم درجات ایشان را از ذات باری تعالی مسئلت می نماید.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درگذشت آیت‌الله بهجت را تسلیت گفت

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیامی درگذشت عالم ربانی و معلم بی نظیر اخلاق، آیت‌الله بهجت را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: رحلت آن استاد و سالک بی مثال به حق ثلمه‌ای بزرگ بر پیکر استوار فقاهت، مرجعیت و عرفان ناب شیعی است که گمان نمی‌رود این درد عظیم به این زودی التیام یابد. زندگی سراسر زهد و مزین به زینت تقوای آن مرجع بزرگ در جهان امروز الگویی کامل برای تمامی انسانها است .

در این  پیام تأکید شده است: ایشان به آنجا رسید که "رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند" و برای همه ما الگویی کامل و برای بشریت نوری تابان در ظلمتکده دنیا بود.

آیت‌الله بهجت مربی علما و عرفا بود

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: آیت‌الله بهجت هم مربی علما و هم مربی عرفا بود و از شخصیتهای نادر زمانه ما بوده است. آیت الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامیدر مورد آیت الله بهجت، اظهار داشت: ایشان از مراجع بزرگ و شخصیتهای معروف و حوزه علمیه، به ویژه حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم بود.

وی تصریح کرد: آیت الله بهجت یکی از اساتید قدرتمند بود که هم مربی علما و هم مربی عرفا بود، رفتار او رفتاری انسان ساز بود و از شخصیتهای نادر زمانه ما محسوب می شد. ایشان از شاگردان مرحوم میرزای نائینی، مرحوم عراقی، مرحوم شیخ محمدحسین اصفهانی از استاتید برجسته حوزه بود. کسی که درس این بزرگان را دیده، بی شک از بزرگان و اساتید برجسته حوزه است.

آیت‌الله بهجت نماد عینی علم و عمل صالح بود

عضو هیئت علمی بعثه رهبری با تأکید بر جایگاه معنوی و اخلاقی آیت الله بهجت اظهار داشت که در کنار تمام عشقی که آیت الله بهجت به اهل بیت داشت همواره دیدگاه‌های روشنی نسبت وحدت جهان اسلام داشت که این دیدگاه‌ها با نظر مقام معظم رهبری کاملا هماهنگ بود.

آیت الله دکتر مهدی هادوی تهرانی عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری در رابطه با آیت الله محمد بهجت اظهار داشت:  آیت الله بهجت اسوه تقوا و الگوی مجسم خودسازی بود. رفتار وی به گونه ای بود که هرکس در مجاورت وی قرار می گرفت و لحظه ای از کنار وی عبور می کرد تحت تأثیر حالات معنوی و شخصیت وی قرار می گرفت.

آیت الله هادوی تهرانی با اشاره به توفیق حضور خود در درس فقه آیت الله بهجت اظهار داشت: درس فقه آیت الله بهجت درسی بود که علی رغم دقت و احترام به عالمان گذشته، مملو از مطالب و نکات تازه در حول مباحث گذشتگان بود. وی نکته های تازه را به گونه ای بیان می کرد که در حاشیه مطالب گذشتگان قرار گیرد تا مبادا تعریف و تمجیدی از وی محسوب شود.

وی تأکید کرد: در کنار عشقی که آیت الله بهجت نسبت به اهل بیت (ع) داشت نسبت به مسئله وحدت بین مذاهب اسلامی دیدگاه بسیار روشنی داشت و معتقد بود مسائل شیعه و سنی جنبه تاریخی دارد و جا ندارد که شیعیان و اهل سنت مسائل عمومی جهان اسلام را فدای برخی مسائل گذشته کنند، همواره تأکید داشت مسلمانان باید با توجه به مصالح عمومی جهان اسلام در راستای وحدت که منشأ قدرت در جهان اسلام خواهد بود حرکت کنند.

آیت الله بهجت چشمه جوشان اخلاق و فضیلت بود‏

آیت الله نوری همدانی در پیامی از‏ آیت الله بهجت به عنوان چشمه جوشان اخلاق و فضیلت و منبع علم و عرفان و ‏حکمت و فقاهت یاد کرد.‏ آیت الله حسین نوری همدانی با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله بهجت تصریح کرده است: ‏ارتحال عالم ربانی فقیه بزرگوار چشمه جوشان ‏اخلاق و فضیلت و منبع علم و عرفان و حکمت و فقاهت حضرت آیت‌الله بهجت مصیبتی ‏‏بزرگ برای عالم اسلامی است، آن فقیه کامل و وارسته مصداق کامل گفتار خداوند حکیم و ‏من یؤت الحکمت فقدا وتی خیر‌اکثیرا.‏

وی معیار تمام عیار گفتار حضرت محمد مصطفی(ص) بود که فرمود با عالمی مجالست کنید که دیدار او شما را به یاد خدا بیندازد و عمل ‏او شما را به آخرت ترغیب نماید و گفتار او موجب افزایش علم شما گردد.‏

اینجانب این مصیبت را به حضرت امام عصر(عج) و رهبر معظم انقلاب، ‌سکاندار کشتی انقلاب اسلامی در دنیای پرطوفان و مراجع بزگوار ‏تشیع و کلیه علما و فضلای حوزه‌های علمیه و ارادتمندان آن مرجع عظیم الشأن‏ و بیت محترمشان به ویژه آقازاده مکرم تسلیت عرض ‏می‌نمایم.‏

آیت‌الله بهجت عمر خود را صرف نشر معارف اهل‌بیت(ع) کرد

آیت‌الله موسوی اردبیلی با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله بهجت ایشان را شخصیتی نامید که عمر خود ‏را صرف نشر معارف اهل‌بیت(ع) کرد.‏ در پیام آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی آمده است: دریافت خبر ارتحال حضرت آیت‌الله، آقای ‏‏حاج شیخ محمد تقی بهجت (قدس سره الشریف)، موجب تاثر و تالم شد. وی که عمر پربرکت خویش را وقف و ‏مصروف نشر معارف ‏اهل بیت (ع) کرد، از مصادیق اکمل و اتم علمای بالله در روزگار ما بود.‏

در ادامه این پیام آمده است:  آن مرحوم در ‏حوزه مبارکه نجف اشرف (صانها الله عن حوادث الدهر) از محضر آیات عظمای حق، از جمله ‏حضرات شیخ ‏محمد کاظم شیرازی و شیخ محمد حسین غروی اصفهانی بهره‌ها برد و نیز در حوزه مبارکه قم (که خداوند برقرار ‏و ‏پرشکوهش بدارد) از افاضات بزرگان و اعظم حوزه استفاده شایان کرد و خود به مقام رفیع تدریس و جایگاه ‏منیع مجتهدپروری نائل ‏آمد.‏

پیام تسلیت آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت ارتحال آیت الله بهجت

آیت الله صافی گلپایگانی با صدور پیامی ارتحال تاسف بار آیت الله بهجت را تسلیت گفت. در پیام آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی آمده است: با کمال تاسف و تاثر ارتحال فقیه عالیقدر مرجع بزرگوار حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد تقی بهجت قدس سره را به پیشگاه اقدس حضرت بقیت الله مولانا المهدی ارواح العالمین له الفدا، حوزه‌ های علمیه، علمای اعلام، عموم شیعیان، بیت شریف و آقازادگان معظم، تسلیت عرض می‌کنم.

در قسمت دیگری از این پیام تصریح شده است: آن مرحوم، بخش مهمی از عمر با برکت خود را در نجف اشرف و جوار حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علیه السلام سپری کرد و از محاضر مراجع مشهور و اساتید نامدار، کسب علم، معنویت و فضایل کرد و بخش پایانی عمر شریف را در قم به استفاده از حوزه درسی آیت الله العظمی بروجردی قدس سره و تدریس و اشتغال به تالیف و تربیت طلاب گذرانید و با سوابقی درخشان از این عالم فانی به دار جاودانی و لقای حق پیوست.

زندگى زاهدانه آیت الله بهجت در قلوب عاشقان مکتب علوى اثر عمیقى داشت

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با صدور اطلاعیه‌ای ارتحال اندوه بار آیت الله بهجت را تسلیت گفت. در اطلاعیه آیت الله ناصر مکارم شیرازی آمده است: فقدان تاسف بار عالم بزرگ ربانى و عارف مخلص الهى حضرت آیت الله العظمى بهجت (رحمة الله علیه) همه را به شدت متاثر ساخت.

در بخش دیگری از این اطلاعیه بیان شده است: این مصیبت جانکاه را به پیشگاه مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) و علماى دین و تمام حوزه‏هاى علمیه و شیعیان جهان تسلیت عرض مى‏ کنم و علو درجات آن مرجع بزرگ، صبر و اجر فراوان براى همه بازماندگان و به خصوص فرزندان برومند آن فقید سعید مخصوصاً جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ على بهجت را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

آیت الله بهجت اسوه زهد و صبر و اشتیاق به لقاء الله بود

آیت الله میرزا مسلم ملکوتی در پیامی آیت الله بهجت را اسوه زهد و صبر و اشتیاق به لقاء الله خواند و ارتحال این عالم ربانی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است : در این ایام که به مناسبت سالروز شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، جهان اسلام و خصوصا شیعیان اهل بیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله سوگوار بودند، داغی تازه بر دل مومنین نشست، خبر تاثر انگیز رحلت حضرت آیت الله بهجت رحمه الله علیه، آن عالم متقی، فقیه وارسته از زخارف دنیا، اسوه زهد و صبر و اشتیاق به لقاء الله، مصداق عینی آیه مبارکه الذین هم فی صلاتهم خاشعون، موجب تالم مضاعف مومنین گردید.

اینجانب در سوگ آن عالم بزرگوار و کریم به خداوند منان پناه برده و به محضر مبارک بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، قاطبه علما و حوزه های علمیه و نیز مردم شریف تسلیت عرض می نمایم و از خداوند علو درجات برای آن مرحوم و صبر و اجر برای خاندان محترمشان مسئلت می نمایم.

نگاه به آیت الله بهجت انسان را متوجه خدا می‌کرد

آیت الله گرامی از مراجع تقلید قم، آیت الله مرحوم بهجت را انسانی دارای بعد معنوی خاص نامید و گفت: نگاه به ‏چهره ایشان همواره انسان را متوجه خداوند می‌کرد.‏ آیت الله محمد علی گرامی عصر یکشنبه پس از حضور در بیت مرحوم آیت الله بهجت در جمع خبرنگاران، ‏جایگاه علمی آن مرحوم را در نجف و قم بسیار بالا توصیف کرد و گفت: آیت الله بهجت از لحاظ علمی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد ولی ‏آنچه که ایشان را در جایگاه خاص قرار داده است بعد معنوی و عرفانی آن مرحوم است.‏

استاد محسن غرویان آیت الله بهجت را نماد زهد و تقوی نامید و گفت: ایشان به زهد و ترک دنیا توجه و دقت ‏ویژه‌ای داشت و این موضوع را به صورت عملی در زندگی خود جاری کرده بود.‏

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: تمام زندگی ایشان مملو از تقوی و توجه به خدا بود که این بی‌توجهی به دنیا باید مورد توجه و ‏سرلوحه همگان قرار گیرد.‏

آیت الله العظمی بهجت چهره شاخص فقاهت و مرجعیت بود

حجت الاسلام حسینی بوشهری آیت الله العظمی بهجت را چهره شاخص فقاهت و مرجعیت دانست و تاکید کرد این عالم بزرگوار ‏ملجأ و پناهگاهی برای افراد ‏مختلف بود.‏ ‏

حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم حسینی بوشهری آیت‌الله العظمی بهجت را چهره شاخص ‏فقاهت و مرجعیت دانست و گفت: ایشان چهره شاخص حوزه علمیه در بعد معنویت، پاکی و اخلاق بودند و هر کجا نامی از ایشان برده ‏می‌شد ‏این نام همراه با اخلاق و سیر و سلوک معنوی بود.‏

وی در ادامه رحلت آیت‌الله العظمی بهجت را حادثه‌ای تلخ و مصیبتی بزرگ خواند و افزود: این عالم بزرگوار ‏ملجأ و پناهگاهی برای افراد ‏مختلف بود.‏ این مرجع بزرگ جهان تشیع عمده تحصیلات خود را در کشور عراق و ‏شهر‌های کربلا و نجف گذراند.‏

حجت‌الاسلام بوشهری با تسلیت رحلت این عالم ‏ربانی خاطر نشان کرد: ایشان تحصیلات خود را در شهر‌های کربلا و ‏نجف گذراندند و از محضر اساتیدی همچون ‏اصفهانی، مرحوم ضیاء عراقی، کمپانی، میرزای نائینی و... تلمذ کردند.‏ مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت بعد از بازگشت به ایران در شهر مقدس قم سکونت گزید.‏

آیت الله بهجت همواره پشتوانه‌ای مستحکم برای انقلاب اسلامی بود

محسن رضایی در پی رحلت عالم ربانی آیت‌الله العظمی بهجت در جریان سفر به هرمزگان پیامی صادر کرد. دکتر محسن رضایی در پی رحلت عالم ربانی آیت‌الله العظمی بهجت در جریان سفر به هرمزگان پیامی صادر کرد. آسمان فقاهت سوگوار ارتحال فقیهی نامدار و مرجعی عظیم الشأن است که عمر با برکت خود را در راه اعتلای دین سپری نمود و همچون مهری فروزان فرا راه خیل عظیم مشتاقان، مریدان و مقلدان نورافشانی کرد.

حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ محمد تقی بهجت به زیارت خدا شتافت و جهان تشیع را در غمی جانکاه فرو برد. آن مرجع والامقام درطول دوران نهضت عظیم اسلامی همواره پشتوانه‌ای مستحکم برای انقلاب اسلامی بود و پس از پیروزی انقلاب نیز نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌‌های گوناگون از حمایت بی‌دریغ ایشان برخوردار گشت.

رحلت آیت الله بهجت ثلمه ای جبران ناپذیر بر پیکر اسلام و حوزه های علمیه است

حضرت آیت الله حاج شیخ مجتبی تهرانی به مناسبت رحلت آیت الله العظمی بهجت بیانیه ای را صادر کرد. در بیانیه حضرت آیت الله حاج شیخ مجتبی تهرانی آمده است: ارتحال مرجعی بزرگ و فقیهی وارسته و بی بدیل اسوه تقوا و فضیلت حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت (قدس سره شریف) که ثلمه ای جبران ناپذیر بر پیکر اسلام و حوزه های علمیه بود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء تعزیت می گویم.

همچنین این مصیبت عظمی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم- و برادران ایمانی- و آقازادگان و خانواده معظم ایشان تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و حشر با انبیا و اولیا خاصش را مسئلت می نماییم.

شورای نگهبان در پیامی رحلت آیت‌الله ‌العظمی بهجت(ره) را تسلیت گفت

شورای نگهبان در پیامی رحلت آیت‌الله ‌العظمی محمد تقی بهجت را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: رحلت جانگداز آیت‌الله ‌العظمی محمد تقی بهجت، از مراجع عظام تقلید و از فقهای بزرگوار مکتب اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع)، جهان اسلام را داغدار نمود. این معلم فاضل و عارف، درعمر با برکت خویش با پرورش طلاب و روحانیونی فاضل، خدمات ارزنده‌ای به اسلام و جامعه اسلامی عرضه کرد.

جهد ایشان برای تهذیب نفس و آموزش اخلاق در حوزه‌های علمیه، موجب می‌شد شاگردان مکتب اهل بیت(ع) در فضایی معنوی و سرشار از علم توام با اخلاق، رشد و بالندگی یابند. تاکید آن بزرگوار به آموختن علم همراه با تهذیب نفس نه تنها در میان طلاب و روحانیان بلکه در اقشار مختلف جامعه باعث نشر معنویت و فضائل اخلاقی می‌شد.
شورای نگهبان رحلت آن عالم ربانی را به پیشگاه حضرت بقیةالله‌الاعظم(ع)، نائب برحق ایشان مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض نموده و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان، صبر جمیل آرزو می‌کند.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) درگذشت آیت الله بهجت را تسلیت گفت

در ایامی که پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سوگوار سالگرد شهادت یادگار پیامبر حضرت فاطمه زهرا(س) هستند، رحلت یکی دیگر از اسوه های پرهیزگاری و تقوا و استوانه های علم و فضیلت، شیعیان جهان را در ماتمی مضاعف فرو برد. در بیانیه تسلیت مجمع جهانی اهل بیت(ع) آمده است:  حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنی، که عمر با برکت خویش را در ذکر مدام و تهذیب نفس گذراندند، علاوه بر پذیرش مسئولیت خطیر مرجعیت و تالیف آثار متعدد فقهی، شاگردان بسیاری را نیز به جهان تشیع تقدیم نمودند.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) این ضایعه مولمه و ثلمه عظمی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و عموم مردم مسلمان  - بالاخص بیت رفیع آن مرجع تقلید- تسلیت گفته، علوم درجات ایشان را از خداوند بزرگ خواستار است.

فدراسیون فوتبال رحلت آیت الله بهجت را تسلیت گفت

فدراسیون فوتبال کشورمان به مناسبت رحلت مرجع عالیقدر عالم تشیع حضرت آیت ا...محمدتقی بهجت پیام تسلیتی صادر کرد. در پیام فدراسیون فوتبال به این مناسبت آمده است:« در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) که همگان غرق در عزا هستند مرجع عالم بزرگ تشیع و مدافع کم نظیر امامت و ولایت ،مجاهد،خستگی ناپذیر و فقیه اصولی حضرت آیت ا...محمدتقی بهجت رضوان ا...تعالی علیه به ملکوت اعلی پیوست و همه امت اسلام و پیروان عصمت و طهارت خصوصا مقلدان ایشان را غرق در ماتم ساخت.

علی دایی درگذشت آیت الله بهجت را تسلیت گفت

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان درگذشت آیت‌الله العظمی محمد تقی بهجت، یکی از مراجع تقلید جهان را تسلیت گفت. علی دایی که از دوستداران و ارادتمندان آیت الله بهجت بود، درگذشت این عالم ربانی را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقلدان ایشان و مردم مومن ایران اسلامی تسلیت گفت.

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان در سالیان اخیر برای رفع مشکلات و دغدغه های فکری و روحی ورزشی و شخصی خود بارها به محضر آیت الله بهجت رفته بود و از راهنمایی های این عالم ربانی بهره مند می شد.

بازتاب درگذشت آیت‌الله بهجت در عربستان

درگذشت آیت‌الله محمد تقی بهجت مرجع تقلید شیعیان بازتابهای بسیاری در کشورهای اسلامی به دنبال داشت بطوریکه علمای شیعه با صدور بیانیه‌هایی درگذشت وی را تسلیت گفتند. شیخ عبدالمحسن نمر از علمای برجسته عربستان عصر دیروز بین نماز مغرب و عشا در شهر سیهات - شهری در منطقه شرقی عربستان در استان قطیف - درگذشت آیت الله محمدتقی بهجت را به محضر امام زمان(ع)، مراجع عظام و امت اسلام تسلیت گفت.

وی با اشاره به ویژگیهای اخلاقی و معنوی این مرجع تقلید فقید، اظهار داشت: این عالم ربانی از مصادیق واقعی حدیث پیامبر(ص) است که "هر عالمی از دنیا می رود، لطمه ای بر پیکره اسلام وارد می کند که هیچ چیز آن را جبران نمی کند." آیت الله بهجت مثالی کامل برای زهد، عبادت و اطاعت است.

شیخ حسن صفار از علمای شیعه عربستان نیز طی بیانیه ای درگذشت آیت الله بهجت را تسلیت گفت و تصریح کرد: وی دارای شخصیتی عرفانی و معنوی بود که عمر خود را صرف خدمت به علم و دین کرد و این نشان از زندگی زاهدانه وی دارد. فقدان او لطمه بسیاری به اهل علم و دین زده است.

حوزه علمیه دارالعلم استان قطیف عربستان نیز با صدور بیانیه ای درگذشت وی را به امام زمان (ع)، مراجع تقلید، حوزه های علمیه، امت اسلام و جهان شیعه تسلیت گفته و اعلام کرد: آیت الله بهجت عمر خود را صرف دفاع از اسلام و محمد (ص) کرد. وی مجاهدی پرهیزکار و زاهد، استاد حوزه علمیه و فقیهی عارف بود که علما و فقهای بسیاری را تربیت کرد و به درجه بزرگی از خدمت رسانی به بشر رسید و فقه اهل بیت را اشاعه داد.

حوزه علمیه یکی از بزرگترین فقها و علمایش را از دست داد و امید است خدا او را غرق در رحمات واسعه خویش قرار دهد و با طاهران،حضرت محمد (ص) و آل محمد محشور کند.

مردم قم عصر روز دوشنبه با پیکر پاک آیت‌الله العظمی بهجت وداع کردند

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم گفت: مردم قم دوشنبه در حرم کریمه اهل بیت با پیکر پاک مرحوم آیت‌الله ‏بهجت وداع می‌کنند.‏
احمد حاجی‌زاده اظهار داشت: با ‏اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته، عصر امروز پیکر آیت‌الله بهجت ‏جهت وداع مردم قم به صحن آیینه حرم ‏مطهر حضرت معصومه(س) منتقل می‌شود و مردم در این مکان مقدس علاوه بر عزاداری و سینه‌زنی با پیکر پاک این ‏مرجع بزرگ جهان ‏اسلام وداع خواهند کرد.‏

وی همچنین به تعیین مسیر‌های تشییع آیت‌الله بهجت اشاره کرد و گفت: مراسم تشییع پیکر این عالم ربانی روز ‏سه‌شنبه 10 صبح از ‏میدان جهاد قم آغاز و پیکر این عالم بزرگوار از مسیر خیابان‌های باجک، ارم، میدان آستانه و… ‏در میان حزن و اندوه عاشقان و ‏ارادتمندان مرجعیت و اهل بیت(ع) به حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) منتقل و در ‏این مکان به خاک سپرده می‌شود.‏

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال ‏حضور علاقمندان از سراسر کشور پیش‌بینی‌های لازم ‏جهت پذیرایی و استقرار مسافران و زائرین اندیشیده شده ‏است و مسیر رودخانه قم نیز به طور موقت جهت استقرار و پارک وسایل ‏نقلیه بازگشایی خواهد شد.‏

اعلام محدودیت‌های ترافیکی مراسم تشییع آیت‌الله العظمی بهجت در قم

رئیس پلیس راهنمائی و رانندگی استان قم از اعمال محدودیت‌های ترافیکی ‏ویژه‌ای در خیابان‌های اطراف مسیر ‏تشییع پیکر مطهر آیت‌الله بهجت در قم خبر داد.‏ سرهنگ کیومرث نورانی، گفت: با توجه به تشییع پیکر مطهر عالم ربانی آیت‌الله بهجت از ساعت 10 ‏صبح ‏روز سه‌شنبه 29 اردیبهشت، از میدان جهاد به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س)، ‏محدودیت‌های ترافیکی ویژه‌ای در ‏خیابان‌های اطراف مسیر تشییع اعمال خواهد شد.‏

نورانی ادامه داد: از ساعت 6 صبح روز 29 اردیبهشت ( سه شنبه) تردد کلیه وسایل نقلیه از ‏تقاطع عمار یاسر، 15 خرداد، استانداری و ‏خیابان شهید بیطرفان ( باجک 2) به سمت میدان ‏جهاد ممنوع و همچنین در این مدت توقف هرگونه خودروئی در شعاع 50 متری میدان ‏‏جهاد ممنوع خواهد بود.‏ از ساعت 24 شب 28 اردیبهشت (دوشنبه) و روز سه شنبه، حرکت هرگونه ‏خودروئی در مسیر تشییع پیکر آن مرحوم از میدان ‏جهاد، خیابان باجک، سه راه بازار، خیابان ارم تا ‏میدان شهدا ممنوع است.‏

وی با اشاره به اینکه پارکینگ رودخانه از ساعت 6 صبح روز تشییع به مدت 24 ساعت ‏برای پارک وسایل نقلیه مهمانان آزاد خواهد بود، ‏خاطر نشان کرد: تردد هر گونه اتوبوس ‏بیابانی به داخل شهر ممنوع است و کلیه اتوبوس‌ها باید در پارک سوار شمالی و جنوبی ‏متوقف تا ‏مهمانان توسط اتوبوس‌های خط واحد به مرکز شهر منتقل شوند.‏ پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) محوطه اطراف هتل ‏المپیک و میدان تره بار واقع در جنب میدان ‏مطهری برای پارک خودروهای مهمانان آزاد ‏است.‏

نورانی افزود: تردد هر گونه کامیون تریلی و کلیه وسایل نقلیه سنگین به جز اتوبوس از ‏ساعت 6 روز سه شنبه تا ساعت 24 همان روز از ‏سه راه نیزار (جاده اصفهان) به قم و ‏سلفچگان به قم ممنوع است و رانندگان می‌توانند  در این مدت از اتوبان اصفهان ـ ساوه ـ ‏تهران و ‏جاده قم ـ سلفچگان ـ ساوه تردد کنند.‏

آیت‌الله العظمی بهجت به ملکوت اعلی پیوست

آیت‌الله العظمی محمد تقی بهجت، یکی از مراجع بزرگ جهان تشیع، یکشنبه در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) شهر قم به ملکوت اعلی پیوست. آیت‌الله العظمی محمد تقی بهجت فومنی (ره) در اواخر سال 1334 ه.ق. در خانواده‌ای دیندار و تقوا پیشه، در شهر مذهبی فومن واقع در استان گیلان، چشم به جهان گشود.

خبرگزاری مهر این ضایعه بزرگ را به محضر حضرن ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع و علمای گرانقدر، حوزه های علمیه و نیز شیعیان و مقلدان ایشان و مردم مؤمن کشورمان تسلیت می گوید.