تمام مدارک و جوایزی که از جشنواره های مختلف کسب کرده بودم از جمله همان دکترای افتخاری که از دست ژاک شیراک گرفتم را آب برد و امروز تنها همین دونلی برایم مانده است.

شیر محمد اسپندار که این روزها در وضعیت چندان مناسبی به سرنمی برد به خبرنگار مهر گفت : دی ماه سال 86 بر اثر سیلی که در منطقه بمپور بلوچستان به راه افتاد خانه ام کاملا ویران شد و تمام وسایل زندگی ام را آب برد. از آن روز به بعد در چادر زندگی می کنم . این روزها نیز با کمک برخی دوستان اتاقک گلی 10 – 12 متری کوچکی در کنار همین چادر درست کرده ایم که شب ها را در آن به صبح می رسانیم.

اسپندار که پیش از این از دست وزرای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیرنامه ها و جوایزی را دریافت کرده با گلایه از مسئولان این وزارتخانه گفت: در طول این یک سال و نیم تنها 100 هزار تومان از طرف ارشاد به من کمک شده است؛من از مسئولان ارشاد که وظیفه توجه به وضعیت هنرمندان را دارند گله مند هستم .

این دونلی نواز 78 ساله درباره وضعیت کنونی خود تصریح کرد: مدت ها است که دست اندرکاران بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی اسکلت ای خانه ای را که قرار بوده برایمان بسازند زده اند و خانه را نیمه کاره رها کرده اند و رفته اند. نمی دانم چند وقت دیگر زنده می مانم و این وضعیت کی تمام می شود ولی دوست ندارم که خانواده ام بعد از من باز هم در این وضعیت زندگی کنند.

محمدرضا درویشی نیز درباره وضعیت شیر محمد اسپندار به خبرنگار مهر گفت: ما اسفند ماه 86 برای کمک به این هنرمند بزرگ بلوچ دو شب اجرای موسیقی را در یکی از سالن های یوگای شمال شهر تهران با حضور خود ایشان برگزار کردیم و طی آن توانستیم مبلغی را جمع آوری کنیم؛ اما با توجه به اینکه سیل تمام خانه و وسایل زندگی او را با خود برده بود بخشی از این مبلغ صرف تامین مایحتاج اولیه زندگی شیر محمد و خانواده اش شد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین افزود: البته وزارت ارشاد نیز قرار بود کمک هایی را به این چهره ارزشمند موسیقی ایران انجام دهد اما تا آنجا که من اطلاع دارم این موضوع به یک کمک 200-300 هزار تومانی ختم شد که دور از انتظار بود.