شیراز - خبرگزاری مهر: بیماری درختی موسوم به جاروی جادو یا "جاروک لیموترش" به باغهای نواحی فورگ شهرستان داراب فارس رسید.

به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، جاروی جادوگر بیماری سیتوپلاسمی است که درختان لیموترش را مورد حمله قرار می دهد و ناقل آن شکلی زنجیره ای دارد که به درختان منتقل شده و آنها را نابود می کند.

این بیماری درختی برای نخستین بار در سال 1365 و 1368 به وسیله حشراتی شبیه زنجیرک به جان باغهای لیموترش کشورهای عمان و امارت متحده عربی دیده شد.در سال 67 باغهای نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان، در سال 77 باغهای شهرستان میناب و در سال 79 درختان لیموترش در رودان هرمزگان به جاروی جادوگر مبتلا شدند.

به دنبال آسیب دیدن برخی از باغها در اثر ابتلا به این نوع بیماری درختی و برای در امان ماندن باغهای لیموترش در ایران اقدامات کنترلی و پیشگیرانه لازم آغاز شد, اما نگرانی باغداران از انتقال این بیماری به باغها تا آنجایی کشیده شد که موضوع به نمایندگان مجلس نیز رسید و شماری از این نمایندگان استانهای جنوبی کشور از این موضوع اظهار نگرانی کردند.

جاروک فعلا درختان لیموترش را تهدید می کند اما در صورت بی توجهی سایر درختان نیز در معرض نابودی قرار می گیرند
یک کارشناس جهاد کشاورزی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص شیوع این بیماری در برخی از نقاط استان فارس نیز به خبرنگار مهر در شیراز گفت: نخستین ردیابی این بیماری درختی در استان فارس در سال 86 در برخی از باغهای منطقه بلوچی لار صورت گرفت که اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال این بیماری به دیگر درختان نیز انجام شد.

محمد کاظم مصلایی با بیان اینکه درخنان آلوده در آن سال امحاء شدند، عنوان کرد: پس از اینکه تعدادی از درختان علائم آلودگی را نشان دادند بلافاصله با جدیت کامل و با همکاری کلینیکهای بخش خصوصی و دولتی اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع آن آغاز شد.

وی عنوان کرد: تجمع شاخ و برگ در یک نقطه از درخت که تقریبا شکل شاخه ها را شبیه به جارو می کند یا تغییر در فرم برگها از جمله علائم ابتلا به این بیماری در درختان است که در صورت مشاهده آن برای معدوم کردن زنجیره درختان آلوده، درختان به طور کامل سمپاشی سپس درختان آلوده بریده و معدوم می شوند.

جاروی جادوگر به فورگ رسید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در 10 روز گذشته در برخی از درختان باغهای منطقه فورگ داراب علائم این بیماری درختی دیده شده، افزود: این بیماری به 58 درخت فورک آسیب رسانده که البته اقدامات لازم برای سمپاشی درختان منطقه و امحاء درختان آلوده صورت گرفته است.

مصلایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این بیماری میزبان درختان لیموترش است ولی در صورت آلودگی شدید احتمال انتقال آن به سایر مرکبات نیز وجود دارد از این رو برای جلوگیری از این امر باید مراتب اقدامات پیشگیرانه و کنترلی انجام شود.

وی گفت: البته با اقدامات انجام شده و با رعایت اصول کنترلی، شمار درختان آلوده به این بیماری به 100اصله نیز نرسیده و امیدواریم با ادامه روند ردیابی و کنترل، بتوان روند انتقال بیماری به درختان دیگر را به طور کامل متوقف کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اعلام اینکه احتمال انتقال این بیماری به درختان دیگر از طریق انتقال بریده های چوب آلوده از مناطق دیگر به استان فارس نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این به طور احتمالی وزش باد نیز می تواند در انتقال این بیماری از استانهای جنوبی به فارس موثر باشد.

وی در این رابطه با اشاره به اینکه به احتمال زیاد،  وزش باد باعث انتقال بیماری جاروی جادوگر به درختان لیموترش در فارس شده، تصریح کرد: در این خصوص مردم باید از انتقال هر گونه اندام گیاهی از مناطق آلوده به فارس جلوگیری کنند در غیر این صورت شیوع این بیماری باغات دیگر استان را نیز تهدید خواهد کرد.

پستهای قرنطینه در مبادی ورودی فارس بر انتقال نهال نظارت دارند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه پستهای قرنطینه در مبادی ورودی استان فارس با همکاری نیروی انتظامی بر انتقال اندامهای گیاهی نظارت کامل دارند، افزود: گر چه این قرنطینه ها در کنترل این بیماری درختی موثر است اما عزم مردم برای جلوگیری از ادامه روند شیوع آن نقش مهمتری دارد.

وی با اعلام اینکه امکان انتقال این بیماری حتی در تک درختان منازل نیز وجود دارد، افزود: از این رو شهروندان باید در صورت بروز علائم این بیماری مراتب را به اداره جهاد کشاورزی شهرستان یا کلینیکهای گیاه پزشکی اطلاع دهند.

مصلایی تاکید کرد: باغهای لیموترش و مرکبات فارس در معرض خطر این بیماری درختی هستند از این رو در صورت عدم همکاری باغداران، مسئولان و مردم امکان اپیدمی شدن جاروی جادوگر در تمام باغهای استان در آینده ای دور وجود دارد.