فیلم سینمایی "بالا" به کارگردانی پیت داکتر و باب پیترسن محصول والت دیسنی و پیکسار با کسب بالاترین نمره از منتقدان یکی از بخت‌های مسلم کسب جایزه بهترین انیمیشن سال در مراسم اسکار 2010 است.

به گزارش خبرنگار مهر، لس آنجلس تایمز اعلام کرد "بالا" که در مراسم افتتاحیه شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد هفته گذشته در نخستین هفته اکران در سینماهای آمریکای شمالی با 68 میلیون دلار فروش صدرنشین شد. این بهترین افتتاحیه یکی از فیلم‌های پیکسار پس از "اینکردیبل‌ها" در سال 2004 و سومین فروش برتر تاریخچه 10 فیلمی این استودیو است.

این در حالی است که "بالا" در دو سایت معتبر سینمایی هم از منتقدان واکنش‌هایی مثبت و نمره‌های عجیب دریافت کرده است. سایت متاکریتیک از 100 نمره ممکن به این فیلم 88 داده و روتن تومیتوز نمره خارق‌العاده 98 را در کارنامه آن ثبت کرده است. متاکریتیک تا امروز 35 نقد برای "بالا" دارد که بیش از نیمی از آنها ـ 18 نقد ـ نمره 100 به این فیلم 96 دقیقه‌ای داده‌اند.

نشریه‌های چون تایم، ورایتی، هالیوود ریپورتر، ویلیج وویس، لس آنجلس تایمز، یو اس ای تودی و واشینگتن پست و منتقدانی صاحبنام از جمله راجر ابرت، کلودیا پیگ، ریچارد کورلیس، کنت توران و... "بالا" را ستوده و برای آن نمره 100 در نظر گرفته‌اند. فیلم ترت، سالون و وال استریت جورنال هم فیلم را شایسته دریافت نمره 50 دانسته‌اند.

از سال 2001 که قرار شد یک اسکار جداگانه به بهترین انیمیشن سینمایی اختصاص داده شود، تا امروز پیکسار چهار اسکار این رشته را با "در جستجوی نیمو"، "اینکردیبل‌ها"، "راتاتویی" و "وال ـ ای" برده و دو بار هم قافیه را به رقبا واگذار کرده است؛ یکبار در اولین دوره که "شرک" اسکار گرفت و "کارخانه هیولاها" ناکام ماند و بار دیگر در 2006 که "خوشقدم" اسکار را به "خودروها" باخت.

پیش از سال 2001 پیکسار تنها سه فیلم بلند "داستان اسباب‌بازی"، "زندگی یک حشره" و "داستان اسباب‌بازی 2" را تولید کرده بود که هر کدام حداقل در یک رشته نامزد اسکار بودند. 9 فیلم قبلی این شرکت در مجموع 30 بار نامزد اسکار شده و شش بار این جایزه را برده‌اند. آخرین توفیق پیکسار با "وال ـ ای" بود که نامزد شش اسکار شد؛ از جمله پنجمین نامزدی بهترین فیلمنامه برای فیلمی از پیکسار.