تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۳ - ۱۷:۴۶

كتاب " در آمدي بر معرفت شناسي باستان شناسي " نوشته دكتر حكمت الله ملا صالحي عضو هيات علمي گروه باستان شناسي دانشگاه تهران است كه در بهار 83 توسط موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني منتشر شده است .

به گزارش خبرنگار گروه دين وانديشه خبرگزاري " مهر" ،  معرفت شناسي حوزه اي از تفكر و دانايي است كه موضوعش نقد ، تحليل و داوري پيرامون ساختار معرفتي و نظام هاي دانايي آدمي است و نقش تاثير گذار حتي تعيين كننده آن بر نظام دانايي مدرن چندان محل ترديد نيست .

باستان شناسي نيز به سهم خود تاثير بسيار محسوس و اشكار بر ذوق و ذائقه ، رويكرد ، معرفت و منظر تاريخي بشر مدرن و معاصر داشته است . رويش و رشد هزاران موزه باستان شناختي و غير باستان شناختي حتي در سطح جامعه جهاني ، حجم عظيم منابع و متوني كه باستان شناسان در همين دو سده اخير از خود بجا نهاده اند ، هجوم صدها ميليون امواج انساني بر آمده از هر قشر، جنس ، سطح ، سن ، صنف ، فرهنگ ، مدنيت و مليتي كه چون سيل خروشان به سوي موزه ها و مجموعه ، فضاها ، مكان ها و محوطه هاي باستاني و آثار تاريخي و ابنيه تاريخي در سطح جامعه جهاني به حركت در آمده اند كافي است تا متقاعد شويم چه محشر عظيمي را باستانشناسان در تاريخ به پا كرده و با چه طوفاني از اطلاعات و معلومات و كوهي از آثار ، اثقال ، اجسام ، اجساد و شواهد باستان شناختي مواجه بوده ايم .

فلسفه ومعرفت شناسي باستان شناسي به نقد ، داوري و تحليل چنين پديده و رويداد عميقا تاثير گذار ، مهم و مرزي فراخوانده شده است . اين كتاب مجموعه اي از سلسله گفتارها و سخنراني هاي دكتر حكمت الله ملا صالحي  پيرامون معرفت شناسي باستان شناسي است كه در زمستان 1380 به دعوت موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني در آن مركز برگزار گرديد .