به گزارش خبرگزاری مهر، «معاد جسمانی» از موضوعات عمیق و اندیشهسوز در میان متکلمان و فیلسوفان است و نگرگاههای آنان در اینباره متفاوت است: عدهای که از اثبات عقلی آن عاجز ماندهاند به کلی، معاد را انکار کردهاند. گروهی دیگر، مثل بوعلیسینا، تعبدی آن را پذیرفتهاند. برخی دیگر که خواستهاند آن را اثبات کنند فقط برای «معاد روحانی»، دلیل آوردهاند.
اما تنها فیلسوفی که با ژرفکاویِ حیرتانگیز عقلی به اثبات «معاد جسمانی» پرداخته حکیم متأله صدرالمتألهین شیرازی است. اثر حاضر معاد جسمانی را از دیدگاه وی در سه بخش عمده، به تفصیل کاویده است: از دیدگاه عقل؛ از دیدگاه شرع؛ نقد و بررسی آرای مخالفان معاد جسمانیِ صدرالمتألهین.