جایزه اسپانیایی پرنس آستوریاس در شاخه ادبیات به اسماعیل کاداره نویسنده مشهور آلبانیایی رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از PNA، اسماعیل کاداره روز چهارشنبه هفته جاری برابر با 24 ژوئن (3 تیر ماه) برنده قدیمی‌ترین جایزه اسپانیایی با عنوان "پرنس آستوریاس" در حوزه ادبیات شد.

کاداره در 73 سالگی این جایزه گرانقیمت اسپانیایی موسوم به جایزه شاهزاده را که ارزش آن 50 هزار یورو است، از آن خود کرد. سال‌ها بود که نام وی به هنگام معرفی نامزدهای جایزه نوبل مورد توجه قرار می‌گرفت با این حال کاداره تاکنون موفق به کسب این جایزه ادبی نشده است.

جایزه پرنس آستوریاس در حوزه ادبیات امسال در شهر کوچکی در مرز فرانسه و اسپانیا به نام "اوبیدو" به اسماعیل کاداره اهدا شد و هیئت داوران این جایزه وی را "نویسنده‌ای که بلندترین قله‌ ادبیات آلبانی را فتح کرده است" نامیدند.

اسماعیل کاداره در رقابتی سخت با نویسندگان و چهره‌های ادبی مشهوری چون مارگارت اتوود، آدونیس، ادواردو گالئانو از اروگوئه، آنتونی تابوکی، ریچارد فورد، خورخه سمپرون و هاروکی موراکامی توانست جایزه ادبی پرنس آستوریاس امسال را از آن خود کند. این جایزه از سوی بنیاد شاهزاده آستوریاس و به ارزش 50 هزار یورو تاسیس شده است.

از جمله چهره‌هایی که تاکنون موفق به کسب این جایزه شده‌اند می‌توان به ماریو بارگاس یوسا، کارلوس فوئنتس، دوریس لسینگ، آرتور میلر، کلودیو ماگریس، پل استر، آموس اوز، سوزان سونتاگ و گونتر گراس اشاره کرد.

اسماعیل کاداره در 28 ژانویه 1936 در آلبانی به دنیا آمد. وی که شاعر و روزنامه‌نگار نیز هست در اوایل سال‌های 1990 در پی فشارهای رژیم کمونیستی انور خوجه، آلبانی را ترک و به فرانسه پناهنده شد. پس از این مهاجرت، کتاب‌های کاداره که چاپ آنها برای مدت‌ها در آلبانی ممنوع بود، در فرانسه با استقبال روبرو شد.

نخستین رمان او "ژنرال ارتش مرده" در سال 1961 منتشر شد و پس از آن در حدود 20 رمان و چندین کتاب شعر به چاپ رسانده‌ است. برخی آثار کاداره به بیش از 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند. این نویسنده آلبانیایی در سال 1996 به عضویت فرهنگستان علوم اخلاقی و سیاسی فرانسه درآمد و پس از آن نیز به عنوان افسر "لژیون دونور" معرفی شد.

کاداره در ایران هم نویسنده شناخته شده‌ای است و آثارش از جمله " رویدادهای شهر سنگی"،" ژنرال ارتش مرده"، "آوریل شکسته"، "زمستان سخت"، "کنسرت در پایان زمستان" و" چه کسی دورونتین را باز آورد؟" به فارسی ترجمه شده‌اند.