توتو از گروه هشت خواست بر بخش آموزش سرمایهگذاری کنند
اسقف اعظم دسموند توتو از رهبران گروه هشت کشور صنعتی جهان که اجلاس آنها در ایتالیا آغاز شده خواست در راه آموزش به عنوان ابرازی برای تأمین صلح و توسعه بلندمدت، سرمایهگذاری کنند.
اسقف اعظم دسموند توتو برنده جایزه صلح نوبل برای مبارزه علیه آپارتاید افریقای جنوبی در نامهای به سران گروه هشت در ایتالیا که به امضای مری رابینسون رئیس جمهور سابق ایرلند و محمد یونس بنگلادشی برنده جایزه صلح نوبل رسیده از آنها خواسته تا برای تأسیس صندوق جهانی جدید آموزش توافق کنند تا آموزش برای همه فراهم شود.
آنها به رنج و مشقت 75 میلیون کودک سراسر دنیا اشاره کردند که نمیتوانند به مدرسه بروند و 770 میلیون بزرگسالی که بیسواد هستند.
در این نامه آمده است: آموزش کلید بازکردن محرومیتهای بین نسلی است چرا که دانش زندگی شادتر و سالمتر را پیش روی مردم میگذارد و گروه هشت با سرمایهگذاری در بخش آموزش میتواند اهرمی برای بازگشتن به سلامت زنان و کودکان، ساخت ملت و ایجاد صلح و توسعه اقتصادی جهانی در زمان حال و آینده باشد.
در بخشهای دیگری از این نامه آمده است: در زمان بحران، میلیونها کودک از مدرسه بیرون میآیند تا وارد بازار کار شوند، دولتها مجبور میشوند بودجههای آموزشی را قطع کنند و کمک به آموزش اولیه به نحوی کاهش مییابد که به نرخ هشداردهنده میرسد.
این نامه همچنین به اوباما وعدههای وی را در طول ستاد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری خود را گوشزده کرده است که متعهد شده بود دست کم 2 میلیارد دلار برای تأسیس صندوق جهانی آموزش تا سال 2015 هزینه کند.
بندیکت شانزدهم خواستار توجه به اقتصاد اخلاقمحور شد
پاپ بندیکت شانزدهم در سومین بخشنامه پاپی خود خواستار نظریه جدید مالی شده تا کرامت، اخلاق و جستجوی خیر مشترک هدایتگر جهان ما باشند.
بندیکت شانزدهم در این بخشنامه رویکرد دریافت سود به هر قیمتی را در عقلانیت اقتصاد جهان شده تقبیح کرده و نسبت به این امر ابراز تأسف کرده است که حرص و آز باعث وخیمترین رکود اقتصادی از زمان رکود بزرگ شده است.
وی نوشته است: سود زمانی سودمند است که برای هدف تعیین شود، زمانی که سود به هدف انحصاری تبدیل میشود؛ به واسطه ابزاری غیر مناسب و بدون درنظر گیری خیر مشترک به عنوان هدف غایی تولید شده است و میتواند به خطر از بین بردن ثروت و ایجاد فقر منتهی شود.
این سند که بندیکت طی دو سال گذشته روی آن کار کردهاند و بهکرات انتشار آن را به تعویق انداختهاند یک روز پیش از آغاز اجلاس گروه هشت کشور صنعتی جهان به منظور هماهنگ کردن تلاشها برای رکود جهانی منتشر شد.
انتشار این سند با هدف ارائه التزام اخلاقی قوی به رهبران جهان به منظور تصحیح اشتباهات گذشته صورت گرفته که موجبات رکود اقتصادی را فراهم کرده است.
به تعبیر رهبرکاتولیکهای جهان اقتصاد نیازمند اخلاق به منظور عملکرد صحیح است، اما در این میان هر اخلاقی کارساز نیست، بلکه اخلاقی مورد نیاز است که مردممحور باشد.
پاپ 82 ساله آلمانی اغلب درباره تأثیر بحران اقتصاد جهانی بر فقرا بهویژه در افریقا که سال گذشته به آن سفر کرد صحبت کرده است، اما این بخشنامه 144 صفحهای به عنوان معتبرترین سند پاپی نشان دهنده سطح تازهای از تعالیم کلیسا و پیوند آن با دکترین بلند مدت واتیکان نسبت به حمایت از فقرا در رویدادهای اخیر است.
واتیکان پیشتر تاریخ انتشار این بخشنامه را پاییز گذشته اعلام کرده بود، پس از آن قرار شد تاریخ انتشار آن با چهلمین سالگرد بخشنامه پاپ پل ششم که در ماه مارس سال 1967 منتشر شده بود همزمان شود اما تاریخ این بخشنامه جدید مکرراً به تعویق افتاد.
اوایل سال جاری میلادی مقامات واتیکان تاریخ این بخشنامه را ماه آوریل اعلام کردند اما در ماه فوریه کشیشان رم که با پاپ دیدار داشتند این امر را تبیین کردند که بحران جهانی اقتصاد موجبات تجدید نظر پاپ در متن این بخشنامه را فراهم کرده است.
بخشنامه پاپی موثقترین و معتبرترین سندی است که پاپ میتواند صادر کند، نخستین بخشنامه پاپ بر عشق و دومین آنها بر امید تمرکز داشت. سومین بخشنامه پاپی بندیکت دویست و نود و ششمین بخشنامه پاپی از سال 1740 محسوب میشود، سالی که برای نخستین بار بخشنامه پاپی به منظور هدایت کاتولیکها صادر شد. این بخشنامهها به لحاظ سنتی به منظور هدایت کلیسای کاتولیک درباره موضوعات دکترین، اخلاق و قوانین صادر میشوند.
حملات خرابکارانه به اماکن دینی در اروپا رو به افزایش است
مقر پاتریاک مسکو به افزایش تعداد حملات خرابکارانه به اماکن دینی در اروپا اشاره کرده و خواستار اتخاذ اقداماتی علیه این حملات شده است.
اسقف اعظم وسفولد چاپلین رئیس دپارتمان روابط کلیسا و جامعه در مقر پاتریاک مسکو در همایش سازمان امنیت و همکاری اروپا که روز جمعه 19 تیرماه در وین اتریش برگزار شد اظهار داشت: رویدادهای خرابکارانه علیه مساجد، کلیساها، کنیسه ها قبرستانها در بسیاری از کشورهای اروپایی طی سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته است.
وی افزود: باور ما این است که این اقدامات خرابکارانه ارتباطی با انگیزه های شرح داده شده ندارند و به مشکلات اقتصادی و رفتارهای ناهنجار افراد باز می گردند.
همایش شهر وین با قوانین درباره ادیان، فعالیتهای سازمانهای دینی، وجود دانش درباره ادیان در نظام آموزشی، جایگاه قانونی جوامع دینی در کشورهای مختلف و غیره پرداخته است.
مقامات رسمی دولتی، دیپلماتهای کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و اعضای جوامع دینی و سازمانهای غیر دولتی در این همایش حضور یافتند.
نخستین باری است که مسئله ساختمانهای دینی و سایر اماکن دینی در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد.
رهبران مسیحی خاورمیانه "صهیونیسم مسیحی" را محکوم کردند
رهبران مسیحی در خاورمیانه و شهر قدس طی بیانیهای مشترک، صهیونیسم مسیحی را بهعنوان یک جنبش دینی دروغین که از مسیحیت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود سوءاستفاده میکند محکوم کردند.
مونیب یونان اسقف کلیسای انجیلی لوتری در اردن و سرزمین مقدس گفت: ما مسیحیان صهیونیست مسیحی را قانونی تلقی نمیکنیم و حتی آن را یک فرقه و یا نحله هم نمیدانیم.
یونان یکی از امضاکنندگان نامه درباره صهیونیسم مسیحی است که در کنار رهبران هفت کلیسای بزرگ دیگر در خاورمیانه این نامه را ارائه کردهاند.
روحانیان مسیحی در این بیانیه صهیونیسم مسیحی را جنبشی بدعتگذار توصیف کردهاند که ایدههای آنها با تعالیم معتبر مسیحی منافات دارد.
آنها تأکید کردند که این جنبش دروغین، تعالیمی نادرست داشته و پیام عشق، عدالت و تسامح انجیل را فاسد کرده است.
صهیونیسم مسیحی به یک جنبش مسیحی انجیلی اطلاق میشود که از تشکیل دولت رژیم صهونیستی بر ویرانههای فلسطین در سال 1948 حمایت کرده و آن را تحقق بخشی از پیشگویی انجیل میدانند.
این درحالی است که اسقف یونان تأکید میکند که اعتقادات آنها هیج ارتباطی با افکار، اندیشهها و تعالیم حقیقی مسیحی ندارد و این اعتقادات، کفر و ارتدادی حقیقی است.
بیانیه شهر قدس درباره صهیونیسم مسیحی به امضای پاتریاک میشل صباح، پاتریاک لاتین شهر قدس؛ اسقف سیروس مالک مراد، پاتریاک ارتدکس سوریه و اسقف ریاج عبدالعسل رهبر کلیسای اپیسکوپال قدس و خاورمیانه هم رسیده است.
اسقف کلیسای انجیلی لوتری در اردن و سرزمین مقدس در ادامه اظهارات خود گفت که این بیانیه به منظور انتقال پیامهای مشخصی به تمام افرادی که به رویدادهای سرزمینهای اشغال شده اهمیت میدهند صادر شده است.
وی خطاب به امریکا و تمام جهان گفت که ما میخواهیم بگوییم که مسیحیان فلسطین قاطعانه برای آزادی، عدالت و رهایی مردم خود از اشغال رژیم صهیونیستی حمایت میکنند.
در این بیانیه هشت رهبر کلیسایی مخالفت خود را با ائتلاف میان صهیونیستهای مسیحی و دولت راستگرای صهیونیست اعلام کرده و هشدار دادهاند که این ائتلاف به نحوی گریزناپذیر به چرخه بیپایان خشونت سراسر خاومیانه منتهی میشود.
صهیونیسم مسیحی در امریکا تشکیل شده است و بسیاری از انجیلهای امریکایی خود را به این جنبش نسبت میدهند و اعتقاد دارند که از نظر اخلاق و انجیل وظیفه دارند از رژیم صهیونیستی حمایت کنند و آن را "سیاست خارجی خداوند" تلقی کنند.
اسقف یونان خطاب به فلسطینیها و جهان اسلام گفت که ما صهیونیستهای مسیحی را مسیحی حقیقی تلقی نمیکنیم. مسیحی حقیقی در کنار افراد مظلوم و ضعیف علیه ستمگیر ایستاده است.
پاپ اوباما را در رابطه با سقط جنین و سلولهای بنیادین بهچالش کشید
پاپ بندیکت شانزدهم روز جمعه 19 تیر ماه در واتیکان با باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا دیدار و طی آن به شدت بر موضع کلیسای کاتولیک نسبت به سقط جنین و تحقیقات سلولهای بنیادین تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دیدار 30 دقیقه ای اوباما و بندیکت از هر دو طرف به عنوان گفتگوهایی مثبت و مؤثر و توافق در رابطه به کمک به فقرا و صلح خاورمیانه و همچنین عدم توافق درباره آنچه که واتیکان از آن با عنوان موضوعات اخلاقی اولیه یاد می کند، توصیف شده است.
واتیکان همچنین گزارش داده سران واتیکان و آمریکا مسئله مهاجرت، فرآیند صلح خاورمیانه و کمک به کشورهای درحال توسعه را مورد بحث قرار داده اند اما بیانیه واتیکان عدم توافق هر دو طرف را نسبت به موضع یکدیگر درباره سقط جنین مورد تأکید قرار داده است.
حتی پاپ در هدیه خود به رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد اعتقاد خود را مورد تأکید قرار داهد و به اوباما یک کپی از سند واتیکان درباره اخلاق زیستی اهدا کرد که به شدت بر موضع کلیسا برای استفاده از رویان ها در تحقیقات سلولهای بنیادین، شبیه سازی در فضای غیر انسانی تأکید می کند.
پیش از این منشی پاپ به خبرنگاران گفته بود که این سند می تواند اوباما را در درک بهتر موضع کلیسای کاتولیک یاری کند.
فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان گفت که این گفتگوها مجادله آمیز نبوده و حتی پاپ پس از دیدار، اوباما متعهد شد که برای کاهش سقط جنین ها تلاش کند، وعده ای که وی در دیدار مناقشه آمیز خود از دانشگاه نوتردام نیز مورد اشاره قرار داده بود.
دنیس مک داناف معاون بخش امنیت ملی کاخ سفید نیز اظهار داشت که پاپ و اوباما دامنه متنوعی از این موضوعات را مورد بحث قرار داده و من فکر می کنم که رئیس جمهوری قصد دارد به اظهارات رهبر کاتولیکها توجه ویژه ای داشته باشد. اوباما علاقمند به یافتن زمینه های مشترک در این رابطه است و سخت برای آن کار می کند، اما موضوعاتی هم وجود دارد که آن دو نمی توانند مورد توافق قرار دهند.
وی در میان برخی از موضوعاتی که در این گفتگو مورد توجه بوده به گفتگوی بین ادیان، تلاش برای ارتباط با مسلمانان، تمایل مشترک برای مبارزه با افراط گرایی و بهبود قوانین مربوط به مهاجرت اشاره کرد.
پس از هشت سال زمینه مشترک با بوش در مخالفت با سقط جنین به رغم نداشتن موضع یکسان در رابطه با جنگ عراق، انتخاب اوباما چالش دیگری برای واتیکان ایجاد کرده است.
نخستین کلیسای ارتدکس روسیه در ترکیه تقدیس شد
در جریان سفر رهبر کلیسای ارتدکس روسیه به استانبول، پاتریاک کریل اول، کلیسای سنت کنستانتین و النا را در نزدیکی استانبول تقدیس کرد تا این کلیسا به نخستین کلیسای پیروان این مذهب در ترکیه تبدیل شود.
اعضای هئیت کلیسای ارتدکس روسیه که همراه پاتریاک روسیه به ترکیه سفر کردهاند در این مراسم و نیایش عبادی پس از آن شرکت کردند.
تقدیس این کلیسا در جریان سفر کریل اول به ترکیه صورت گرفت. سفری که طی آن با پاتریاک قسطنطنیه براساس سنتهای ارتدکس به عنوان پاتریاک تازه منصوب شده دیدار کرد.
کلیسای سنت کنستانتین و النا در سال 1832 ساخته شده بود اما در دوره شوری مراسم عبادی در آن برگزار نمیشد. این کلیسا بهتازگی تعمیر شده است.
پس از مراسم، این کلیسا که در کنسولگری روسیه قرار دارد به نخستین کلیسای مقر پاتریاک مسکو در ترکیه تبدیل شد، پیش از این روسهایی که در ترکیه زندگی میکردند تنها می توانستند در مراسم عبادی کلیساهای پاتریاک قسطنطنیه حضور یابند.
همچنین در این سفر بارتالامه اول، پاتریاک قسطنطنیه بهبود روابط دو کلیسا را مورد تأکید قرار داد و گفت: توسعه گفتگوهای موثر با پاتریاک مسکو به رغم اختلافات پراکنده ضروری است.
وی پس از مراسم مشترک خود با پاتریاک کریل در کلیسای جامع سنت جورج تأکید کرد: مسئولیت آنهایی که رهبری کلیسا را برعهده می گیرند این است که راهحلهایی صلح آمیز برای مشکلات پیدا کنند تا وحدت کلیسای ارتدکس حفظ شود.