خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: امام موسی کاظم(ع) در شرایط نابسامانی به امامت رسید، اما با آگاهی از این وضع در مقابل تمام فشارها و سختیها ایستاد و با صبر و مقاومت، درایت و هوشمندی برای حفظ و صیانت از اسلام راستین فعالیت کرد .

امام موسی کاظم(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارش امامت را عهده دار شد و بعد از 35 سال امامت، سرانجام در سن 55 سالگی به دستور هارون الرشید به شهادت رسید .

دوره امامت امام کاظم از دوره های سخت و توان فرسای تاریخ امامت است . در این دوره امام با دو مشکل مواجه بود. یکی از این مشکلات ارتباط مستقیم با حاکمیت نامشروع خلفای عباسی بود . مشکل برخورد با خلفا و مقابله با تبلیغات مسموم و اقدامات کینه توزانه آنها همواره به عنوان یک مشکل اساسی شیعه وجود داشت .

ولی مشکلی که امام کاظم در دوره امامت خویش با آن روبه رو بود مشکل درونی شیعیان در این زمان بود. این مشکل درونی انشعابی بود که در این دوره در میان شیعیان به وجود آمده بود و از این نظر اتحاد و یکپارچگی شیعیان در معرض خطر قرار داشت .

دراثرهمین افتراق، گروهی در اثر پاره ای عوامل درونی و بیرونی به امامت اسماعیل که یکی از فرزندان امام جعفر صادق (ع ) بود و در زمان حیات پدر بزرگوارش فوت کرده بود، قائل شدند و اسماعیلیه نام گرفتند.

امام کاظم با علم و تدبیر جامعه شیعه را سامان بخشید، این ساماندهی آنگونه کارساز و مؤثر واقع شد که نه تنها شیعیان موفق شدند بر مشکلات داخلی غلبه کنند بلکه به رسالت سیاسی و دینی خویش نیز توجه کردند و چون گذشته به استمرار راستین اسلام و مبارزه با خلفا پرداختند.

دشمنی خلفای عباسی با امام کاظم زمانی بیشتر شد که آن امام بزرگوار به طور علنی مخالفت خویش را با خلفا آشکار و آنها را متوجه کرد حکومت و رهبری جامعه از آن ائمه شیعه است و خلفای عباسی غاصب هستند.

یکی از ویژگیهای امام در مقابل تمام سختیها و فشارها صبر و شکیبایی بود، به طوری که هرگز به واسطه ناملایمات سخنی و حرکتی نسنجیده که برخواسته از خشم وی باشد، از آن امام سرنزد و به همین علت نیز به کاظم "فروخورنده خشم" شهرت یافت .

مهمترین محور تبلیغاتی عباسیان به ویژه هارون الرشید این بود که می خواستند به مسلمانان وانمود کنند وارث به حق رسول اکرم، عباسیان هستند و در نتیجه رهبری حکومت اسلامی باید در دست آنان باشد. امام کاظم (ع) در برابر این تبلیغات گمراه کننده عباسیان به شدت ایستاد و در این باره روشنگری کرد.