مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از رشد 30 درصدی تزریق گاز به مخازن نفتی و کاهش 45 درصدی واردات گاز از ترکمنستان از ابتدای امسال تاکنون خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن منتظر تربتی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی به بخشهای مختلف از ابتدای سالجاری تاکنون، اظهار داشت: میزان گاز تولید شده در پالایشگاه های داخلی حدود 46 میلیارد متر مکعب بوده که در مقایسه با تولید 39 میلیارد متر مکعبی سال گذشته، بیش از 16 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی متوسط تولید گاز در پالایشگاه های داخلی از ابتدای سال تا اواخر تیر ماه امسال را بالغ بر 398 میلیون متر مکعب عنوان کرد و یادآور شد: میزان تولید گاز در مدت مشابع سال قبل حدود 342 نیلیون متر مکعب در روز بوده است.

کاهش 45 درصدی واردات گاز از ترکمنستان

این مقام مسئول در ادامه از کاهش حدود 45 درصدی واردات گاز طبیعی از کشور ترکمنستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و بیان کرد: میزان واردات گاز ترکمنستان در 115 روز ابتدایی سال گذشته حدود یک میلیارد و 730 میلیون متر مکعب بوده است.

تربتی تاکید کرد: این در حالی است که با اقدامات صورت گرفته در بخشهای مختلف وزارت نفت میزان واردات گاز طبیعی از ترکمنستان از ابتدای امسال تا 22 تیر ماه به حدود 960 میلیون متر مکعب گاهش پیدا کره است.

مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به این موضوع که در 115 روز نخست سال 1387 به طور متوسط روزانه 15 میلیون متر مکعب گاز وارد می شده است، تصریح کرد: متوسط واردات روزانه گاز از ترکمنستان در سال جاری به حدود 8 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی مجموع کل گاز تولید شده داخلی و وارداتی کشور را از ابتدای امسال تا اواخر تیر ماه حدود 46 میلیارد و 770 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: اما مجموع کل گاز تولید شده داخلی و وارداتی در مدت مشابه سال گذشته حدود 41 میلیارد متر مکعب بوده است که رشدی بالغ بر 13 درصدی را نشان می دهد.

رشد 30 درصدی تزریق گاز به مخازن نفتی

به گزارش مهر، تربتی همچنین در مورد آخرین وضعیت تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی به عنوان یکی از برنامه های او لویت دار وزارت نفت، بیان کرد: از ابتدای امسال تا 22 تیر ماه بیش از 2 میلیارد و 270 میلیون متر مکعب گاز به مخازن نفتی تزریق شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه میزان گاز تزریق شده به چاه های نفتی جدا از گازی است که توسط سایر شرکتها به مخازن نفت تزریق شده است، تبیین کرد: در مجموع میزان گاز تزریق شده به چاه های نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد رشد را نشان می دهد.

افزایش حجم گاز تحویلی به صنایع، واحدهای خانگی و تجاری

وی در مورد آخرین وضعیت گازرسانی به مشترکان صنعتی، خانگی و تجاری توضیح داد: از ابتدای امسال تا اواخر تیر ماه، نزدیک به 18 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده تحویل داده شده است.

تربتی با یادآوری این موضوع که در مدت مشابه سال گذشته حدود 13 میلیارد متر مکعب گاز در مجموع تحویل این بخش ها شده است، اظهار داشت: در مجموع میزان گاز تحویل شده به مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده بیش از 32 درصد رشد یافته است.

به گفته این مقام مسئول از ابتدای سال به طور متوسط روزانه حدود 155 میلیون متر مکعب گاز تحویل بخش های مورد اشاره شده که این نرخ در سال 87 حدود 116 میلیون متر مکعب در روز بوده است.

وی از تحویل روزانه حدود 59 میلیون متر مکعب گاز به صنایع عمده خبر داد و تاکید کرد: در مجموع از ابتدای امسال تا 22 تیر ماه 6 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به صنایع عمده گاز رسانی شده است.

تربتی با شاره به متوسط تحویل روزانه 53 میلیون متر مکعب گاز به صنایع در مدت مشابه سال گذشته، خاطر نشان کرد: در سال 1387 در مجموع حدود 6 میلیارد و 11 میلیون متر مکعب گاز به این بخش تحویل داده شده بود.

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز، گفت: میزان گاز تحویل داده شده در این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون در مجموع نزدیک به 15 میلیارد متر مکعب گاز تحویل به نیروگاه های کشور شده است، یادآور شد: هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از 130 میلیون متر مکعب گاز تحویل نیروگاه های کشور می شود.

صادرات پایدار گاز به ترکیه و ارمنستان

تربتی در پایان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون یک میلیارد و 560 میلیون متر مکعب گاز صادر شده است، گفت: متوسط صادرات روزانه گاز در 115 روز نخست امسال 13 میلیون و 600 هزار متر مکعب در روز بوده است.

وی با شاره به رشد 2 درصدی صادرات گاز به ترکیه و ارمنستان در سال 88، یادآور شد: متوسط صادرات روزانه گاز در مدت مشابه سال گذشته 13 میلیون متر مکعب بوده است و در صورت اعلام نیاز مشتریان، امکان تحویل گاز بیشتر از سوی شرکت گاز به آنها وجود دارد.