خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: تمایل کارفرمایان به جذب نیروی ماهر، نداشتن مهارت و تخصص لازم در کارجویان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، عامل بروز پدیده جدید کارجویان فاقد مهارت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ششم مرداد ماه هر سال روز ملی مهارت، کارآفرینی و آموزشهای مهارتی است. طی سالیان اخیر توجه به مهارت آموزی برای رفع نیازهای بازار کار و تجهیز منابع انسانی توسط مراکز سازمان فنی و حرفه ای کشور، اقداماتی را به همراه داشته است.

تناقض آموزش و نیاز بازار کار

سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به حمایت دولت از کارفرمایانی که اقدام به ارایه مهارت های آموزشی برای نیروهای خود می کنند، افزود: مشاغل کشور تنها باید به کسانی سپرده شود که از مهارت های آموزشی مناسب در راستای بهروری نیروی کار برخوردار باشند.

در حالی که تناقض نسبت به عدم تناسب آموزش نیروی متخصص و فارغ التحصیل کشور با بازار کار وجود دارد، وزیر کار از افزایش بازدهی 2 برابری آموزشهای فنی و حرفه ای از طریق پیمان مدیریتی در سالیان اخیر خبر داده است.

کسب مهارت شغلی از مدرسه

ولی الله صالحی عضو شورای عالی کار در گفتگو با مهر در خصوص کیفیت ارائه آموزشهای مهارتی به کارگران و در بررسی وضعیت آموزشهای فنی و حرفه ای، گفت: در این ارتباط اقداماتی صورت گرفته به نحوی که حجم عملکرد نسبت به دهه های گذشته قابل توجه است.

وی با بیان این مطلب که با افزایش دامنه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای افراد تمایل بیشتری به حضور در بازار کار نشان می دهند، اظهار داشت: ایجاد مراکز فنی و حرفه ای باعث شده تا افراد راحتتر بتوانند رشته ای را انتخاب و در آن تخصص کسب کنند.

صالحی در ادامه ضمن اعلام این نکته که با توجه به بهبود وضعیت نرم افزاری و اقدامات برنامه ریزی شده، در بخش اجرا هنوز در اول راه هستیم، افزود: بسترسازی برای ایجاد مهارت و تخصص در نیروی کار باید از دوره مدرسه تا دانشگاه ادامه داشته باشد تا افراد در پایان تحصیلات خود علاوه بر طی مدارج علمی، مهارتهای عملی نیز داشته باشند.

این مقام مسئول در حوزه کار بازآموزی حرفه ها را یک مساله بسیار مهم و کارآمد دانست و تاکید کرد: به عنوان نمونه برای پزشکان در زمان اخذ تخصص های جدید دوره های کوتاه و آموزشهای مقطعی در نظر می گیرند.

جایگاه افراد در مشاغل کجاست؟

به گفته صالحی در شرایط فعلی به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار، افراد در جای خودشان قرار نمی گیرند و این مساله باعث کم توجهی نسبت به لزوم کسب مهارت و تخصص ها می شود به نحوی که می بینیم یک مهندس مکانیک در بخش خدماتی کار می کند.

وی در توضیح بیشتر لزوم مهارت آموزی نیروی کار به بحث فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: افراد باید به مشاغلی به کار گمارده شوند که مهارت انجام آن را داشته باشند.

عضو شورای عالی کار گفت: برای ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای اقدامات زیادی صورت می گیرد و هزینه های زیادی نیز می شود وی متاسفانه عدم وجود سیستم نظارتی و مدیریتی قوی باعث می شود تا هزینه ها برای رسیدن به یک مقصد مشخص صورت نگیرد.

کارت مهارت؛ شرط استخدام

به گزارش مهر، البته در بیان تلاش های وزارت کار در بخش ارتقای سطح مهارت آموزی در نیروی انسانی باید به برخی تفاهم نامه ها برای افزایش مهارت نیروی کار شاغل در بخش های مختلف اشاره کرد که برنامه همکاری با وزارت نفت و مسکن از آن جمله است. 

اقدام به جذب نیروهای ماهر دارای کارت مهارت توسط پیمانکاران دولتی و شهری برنامه ای بود که طبق اعلام وزیر کار از ابتدای سالجاری باید صورت می گرفت حال اقدامی شده یا خیر، مشخص نیست. 

مرتضی شریف النسبی رئیس سازمان فنی و حرفه ای معتقد است: در حال حاضر 75 درصد از نیروی شاغل کشور نیازمند باز آموزی مجدد مهارت های خود هستند تا بر اساس تغییر مدل های کسب و کار دوباره آموزش ببینند.

در یک تحقیق، سرانه آموزش مدیران در کشورمان 8 ساعت است در حالی که در کشورهای دیگر این آمار تا 10 برابر نیز افزایش پیدا می کند.

مهارت در حد گواهینامه رانندگی

عباس وطن پرور دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور در گفتگو با مهر با ارزیابی پایین بودن سطح آموزشها و ارتقای سطح کیفی مهارتها در بین جامعه کارگری کشور، گفت: متاسفانه توسط برخی از ارگانها برای افزایش مهارت و بالا رفتن سطح تخصص افراد هزینه های زیادی می شود ولی نتیجه و بازدهی کار قابل توجه نیست.

وی اظهار داشت: کارگران واحدهای تولیدی و بنگاهها به هیچ وجه مهارتهای شغلی ندارند به نحوی که حداکثر مهارت و توانایی جوانان جویای کار در حال حاضر در حد داشتن گواهینامه رانندگی است.

وی به تعبیر جهرمی در مورد لزوم مهارت آموزی جوانان جویای کار اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر بیکار کسی است که مهارت انجام کاری را نداشته باشد و این یک واقعیت است.

این مقام مسئول کارفرمایی استفاده از دوره نظام وظیفه برای مهارت آموزی جوانان در کنار آموزش های نظامی را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: در حال حاضر در کره جنوبی دوره نظام وظیفه جوانان به آموزش های مهارتی، ایجاد تخصص و مهارت آموزی در افراد برای تصدی مشاغل در آینده می گذرد.

وی به جمعیت بیش از 25 درصدی بیکاری در جوانان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این وضعیت خیلی جایی برای نوآوری، کارآفرینی و کسب مهارت برای افراد باقی نمی ماند، به نحوی که با وجود مقررات دست و پاگیر و رانتهای اشتغالی، افراد به جای ارتقای سطح مهارت خود برای تصدی شغل، بیشتر به دنبال استفاده از آشنا و رانت هستند.

افزایش اشتغال، تولید و بهره وری با آموزش 

علی اکبر عیوضی نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی در گفتگو با مهر، ضمن اشاره به لزوم افزایش تعامل بین کارگر و کارفرما در حل مشکلات کاری از جمله مهارت آموزی، گفت: هر چه بتوانیم دامنه آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارت آموزی را گسترش دهیم در واقع تولید را افزایش داده ایم.

نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی اظهار داشت: افزاش تولید با ایجاد اشتغال و بالا رفتن سطح بهره وری نیروی کار مرتبط است.

عیوضی خواستار تعامل بیشتر بین دانشگاهها و گروههای کارگری برای تقویت آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارت آموزی شد و ادامه داد: بالا رفتن مهارت کارگر می تواند به تخصصی تر شدن فعالیتهای کارفرمایان نیز منجر شود به نحوی که کارفرمای متخصص بهتر می تواند بنگاه را با نگاه توسعه ای اداره کند.

آموزش؛ حرف اول صنعت و تولید

علی دهقان کیا عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار نیز در گفتگو با مهر، اهمیت بحث آموزش مهارتی برای نیروی کار را مورد توجه قرار داد و گفت: قرار بود برای تغییر رویکرد در استخدام ها و قراردادهای بین کارگر و کارفرما بازنگری در نحوه جذب افراد صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار کار، کارفرمایان بیشتر تمایل به جذب نیروهای دوره دیده و متخصص دارند و از این طریق شرایط ایده آل بهتری برای فضای کسب و کار را جستجو می کنند.

دهقان کیا داشتن مدارک تحصیلی در رشته های مختلف را برای کارفرمایان کم اهمیت تر از مهارت در کار دانست و افزود: تحصیلات کلاسیک یک بحث پایه ای است، ولی کارفرمایان برای بالا بردن راندمان کاری خود بیشتر به دنبال جذب نیروهای متخصص هستند.

وی از تلاش های صورت گرفته در سالیان اخیر در جهت آموزش های فنی و حرفه ای سخن گفت و خاطر نشان کرد: امروزه حرف اول در تولید و صنعت را آموزش می زند.