مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از رشد 120 درصدی تولید و خرید مازاد گندم خبر داد و اعلام کرد تولید گندم در سالجاری به مرز 13 میلیون تن می‌رسد.

شرایط مطلوب در تولید جو

محمد مهدی کابلی در گفتگو با مهراعلام کرد: در سال جاری تاکنون هشت میلیون هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خرید گندم از کشاورزان آغاز و  تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، گفت: امسال در تولید جو نیز شرایط بسیار مطلوبی وجود دارد به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم تولید امسال رکورد تولید جو در سال 86 را خواهد شکست.

تولید گندم در مرز 13 میلیون تن

کابلی با اشاره به 6 میلیون و 487 هزار هکتار سطح کشت گندم در سال جاری، پیش بینی کرد 13 میلیون تن گندم تولید شود. وی افزود: سطح مزارع دیم 3 میلیون و 592 هزار هکتار است که در مقایسه با سال گذشته حدود 37 تا 38 درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر کل دفتر محصولات اساسی، غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال زراعی 87- 88 در زمان کشت بارندگی‌ها شروع شد، مردم به سرعت به کاشت گندم روی آوردند؛ گرچه تاخیر 45 روزه در زمستان مشاهده شد اما بارندگی‌های اول بهار باعث شد سطح سبز مناسبی در دیم‌زارهای کشور به چشم بخورد.

وی افزود: البته استان‌های گرمسیر مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب استان فارس، ایلام، بخش وسیعی از دیمزارها دچار خسارت شد و محصول سوخته و برداشت نشد.

کابلی افزود: همچنین در اراضی آبی اوضاع متفاوت است در حالی که سال گذشته خشکسالی شدیدی اتفاق افتاده و آب‌های سطح و جاری و چاه‌های عمیق با مشکل مواجه بود اما در عمل 4.4 درصد سطح سبز گندم آبی بهتر شد و دو میلیون و 590 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی قرار گرفت.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت : در مجموع 6 میلیون و 487 هزار هکتار سطح کشت گندم در سال زراعی جاری در کشور وجود دارد که در مقایسه با سال گذشته در بخش آبی 4 درصد کاهش سطح کشت و در دیم یک درصد کاهش سطح کشت دیده می‌شود.

کابلی اشاره کرد : طرح خودکفایی گندم به درستی تهیه و باعث تحول شد به گونه‌ای که جدا از سال زراعی 86 - 87 که شرایط خاصی در کشور به لحاظ خشکسالی و سرمازدگی حاکم شد، در بقیه سال‌ها تولید گندم از رشد مناسبی برخوردار شود.

وی گفت: در آن سال خشکسالی شدید همراه با سرمای بسیار سخت بی‌سابقه در زمستان بود که باعث شکنندگی اکوسیستم و ضرر به تولید محصولات کشاورزی به ویژه در دیم زارها شد به گونه‌ای که بسیاری از دیمزارها قابلیت برداشت محصول را نداشت.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: امسال از لحاظ بارندگی گرچه مشکل بود اما پراکندگی مناسبی داشت و در حال حاضر 20 شهر کشور بارندگی کمتر از سال گذشته اتفاق افتاده، اما علی‌رغم همه این بحث‌ها کشاورزان  حدود 897 هزار هکتار از کاشت گندم را با تاخیر انجام دادند، زیرا مردم ابتدا اطمینان به بارندگی نداشته و زمین خود را آماده نکردند، اما بارندگی باعث شد، این مقدار نیز زیر کشت گندم قرار گیرد.

از بین رفتن 430 هزار هکتار زمین دیم

کابلی افزود: همچنین حدود430 هزار هکتار از زمین‌های دیم گندم در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور به خاطر گرمازدگی از بین رفت و با وجود این پیش بینی می‌شود، امسال بین 9 تا 10 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل سیلو شود و کل تولید گندم بین 12 تا 13 میلیون تن برسد.

94 رقم گندم در ایران کاشته می‌شود

وی اشاره کرد : در حال حاضر 71 رقم لاین آبی گندم و 23 رقم و لاین گندم دیم برای 4 اقلیم آبی و دیم و 3 اقلیم دیگر کشت می‌شود که در مجموع بیش از 94 رقم بذرهای مختلف گندم در کشور کاشته می‌شود.

کابلی افزود: تسهیلات مورد نیاز شرکت‌های تولید بذر با ابلاغ به استان‌ها سهمیه‌بندی شده و در حال جذب است.

تولید بیش از 12 میلیون تن ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای در کشور

مدیر کل دفتر محصولات اساسی و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: امسال 2 میلیون و 400 هزار تن ذرت دانه‌ای و 10 میلیون تن ذرت علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: امسال 2 میلیون و 400 هزار تن ذرت دانه‌ای و 10 میلیون تن ذرت علوفه‌ای در کشور تولید می‌شود.

کابلی اظهار داشت: طبق برنامه امسال 2 میلیون و 400 هزار تن ذرت دانه‌ای و 10 میلیون تن ذرت علوفه‌ای مانند سال گذشته تولید می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کشت اول در اکثر استانهای کشور انجام شده و سطح زیرکشت ذرت دانه‌ای تا 10 تیرماه به 102 هزار هکتار و سطح ذرت علوفه‌ای به 87 هزار هکتار رسیده است. کابلی افزود: ذرت علوفه‌ای در برخی از استانهای جنوبی به مقدار جزئی برداشت شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح کشت ذرت علوفه‌ای سال گذشته تا این تاریخ 66 هزار هکتار بود که این رقم در سال‌جاری به 87 هزار هکتار رسیده، همچنین ذرت دانه‌ای سال گذشته 126 هزار هکتار بود که امسال تاکنون 102 هزار هکتار کاشته شده است.

کابلی افزود: سطح کشت ذرت در مجموع سال گذشته 192 هزار هکتار تا این تاریخ بود که این رقم در سال‌جاری به 190 هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: دو عامل خشکسالی در استانهای عمده تولید ذرت و نیز عقب‌ بودن فصل، باعث کاهش اندک سطح کشت ذرت شده است.

مدیر کل دفتر محصولات اساسی و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: اولویت امسال بیشتر تأمین علوفه سیلو‌یی برای دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی است که اطلاعات نشان می‌دهد برای این هدف کشت انجام شده است.

کابلی افزود: برنامه امسال سطح کشت 300 هزار هکتار ذرت دانه‌ای و تولید 2.4 میلیون تن است که در این راستا بذر، امکانات و برنامه‌ریزی مناسب انجام شده است.

وی گفت: اما خشکسالی عامل تعیین‌کننده‌ای است، زیرا خوزستان که قطب اصلی تولید ذرت دانه‌ای است، از ماه چهارم و پنجم سال شروع به کشت می‌شود که بعد از برداشت گندم و جو، ذرت کاشته می‌شود.