دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید عنوان اثری است از حسین امیرعبداللهیان که در 384 صفحه و شمارگان 3300 نسخه به همت انتشارات مدیا به زیور طبع آراسته شده است.

خبرگزاری مهر - گروه سیاسی: این اثر در دو فصل و یک بخش ضمائم به بررسی ابعاد مختلف دموکراسی ایالات متحده در حوزه تحولات همسایه غربی کشورمان می پردازد.

فصل نخست این اثر پس از مقدمه با عنوان "عراق از همکاری تا مهار" به بررسی مباحثی چون "عراق و تامین منافع خاورمیانه ای آمریکا"، "تاریخچه روابط عراق و آمریکا"، "ابزار اعمال استراتژی مهار عراق"، "استراتژی مهار دوگانه و سرنوشت عراق" می پردازد.

در فصل دوم این کتاب سیاسی با عنوان "دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید"، مباحثی با محوریت موضوعاتی چون روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق، تحولات در عراق جدید، رفتارشناسی ایالات متحده آمریکا در عراق جدید (تناقض نمای دموکراسی سازی)، عراق الگوی ناموفق خاورمیانه بزرگ، بحران عراق و حقوق بین المللی بشردوستانه، آمریکا و اعدام صدام، تجاوز به حریم دیپلماتیک، راهبرد نوین آمریکا در عراق، تحولات جهانی و نیاز ضروری منطقه خلیج فارس به همکاری، امنیت خلیج فارس و درخواست عراق: مذاکره جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا قابل دسترسی است.

در بخش ضمائم این کتاب نیز متونی از سخنرانی مقامات ایرانی در جلسات مختلف مرتبط با موضوع تحولات عراق در کنار متن کامل گزارش گروه مطالعه عراق "بیکر - همیلتون" و همچنین نمایه روزشمار تحولات عراق منتشر شده است.

بر اساس نوشته حسین امیرعبداللهیان در بخشی از مقدمه این اثر که با یاد شهید خلیل الله نعیمی نگاشته شده مجموعه مذکور در صدد یافتن پاسخ چرایی اتخاذ سیاست مهار عراق از سوی ایالات متحده آمریکا، سقوط صدام، اشغال عراق توسط بیگانگان و همچنین چرایی ناکامی آمریکا در عراق است.