معاون آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت تعاون برنامه های هفته تعاون ( 9 تا 15 شهریور ماه ) را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین حسینی نیا امروز در جمع خبرنگاران گفت: در آستانه تدوین نهایی برنامه پنجم براساس اصل 44 برای بخش تعاون جایگاه ویژه ای دیده شده است.

معاون تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت تعاون اظهار داشت: در این رابطه کارگروه تخصصی توسعه بخش تعاون در ذیل برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است که فعالیت های این کارگروه با مسئولیت بخش تعاون دنبال می شود.

حسینی نیا ایجاد بانک توسعه تعاون را حرکتی مثبت در جهت افزایش سهم بخش تعاون دانست و تصریح کرد: از طریق تشکیل تعاونی های سهامی عام فعالیت اشتغال زایی بخش تعاون برای فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش می یابد، ضمن اینکه ایجاد صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون نیز می تواند در محقق شدن طرحهای تعاونی مثمرثمر باشد.

وی از ابلاغ آئین نامه تاسیس تعاونی های سهامی عام توسط رئیس جمهور در 17 مردادماه سال جاری خبر داد و بیان داشت: با مشوقهای پیش بینی شده در قانون اصل 44 برای بخش تعاون شرکتهای بزرگ کشور و بانکها می توانند با تغییر اساسنامه فعالیت خود را به صورت شرکت تعاونی سهامی عام دنبال کنند.

معاون وزیر تعاون از پیش بینی ردیف ویژه 30 میلیارد تومانی در بودجه سال جاری برای توسعه تعاونی ها خبر داد و افزود: در کنار این، اختصاص یکهزارو 440 میلیارد تومان از محل فروش شرکتهای دولتی به توسعه بخش تعاون در دست اقدام است. 

حسینی نیا در بیان اهم فعالیتها و اقدامات بخش تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت تعاون به راه اندازی تعاونی های دانش بنیان، طرح سربازان تعاون یار، طرح تالار فکر تعاون به صورت مجازی و متعارف اشاره کرد و گفت: در این تالار تا کنون بیش از 3/1 میلیون نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی ایده های خود را در توسعه فعالیت های تعاونی اظهار داشتند.

وی راه اندازی مدارس رادیویی و تلویزیونی، ایجاد آموزشهای مجازی تعاون، تصویب رشته های دانشگاهی، پرداخت هزینه های آموزشی، طرح کارورزی در تعاون با جذب بیش از ده هزار نفر متقاضی را از دیگر فعالیتهای انجام شده در سنوات گذشته برشمرد و تاکید کرد: تدوین سند ملی سازمان، راه اندازی سامانه پیام کوتاه و برگزاری فعالیت های ترویجی برای بیش از 854 هزار تعاون گر را می توان از دیگر برنامه ها دانست.

معاون وزیر تعاون از انجام بیش از 90 هزار دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی، 1850 انتشارات، توزیع 115 هزار سی دی آموزشی و برگزاری 4 دوره جشنواره تعاونی های برتر به عنوان دیگر اقدامات مهم وزارت تعاون یاد کرد و افزود: از طریق آموزشها تا کنون 19 هزار و 146 دوره آموزشی به مدت 292 هزار ساعت برای 641 هزار نفر برگزار شده است.

حسینی نیا تفاهم با سازمان فنی حرفه ای برای ارایه آموزش های کاربردی به تعاونی ها را یکی از اقدامات برجسته بخش آموزش قلمداد کرد و گفت: سامانه ثبت تعاونی ها و نظارت بر تعاونی های مسکن مهر در کنار سامانه جامع نظارت بر عملکرد تعاونی ها از دیگر اقدامات مهم وزارت تعاون محسوب می شود.

وی برنامه ریزی هیئت وزیران برای جدا کردن حسابهای بخش تعاون از بخش دولتی و خصوصی را اعلام کرد و افزود: این ابلاغیه به مرکز آمار، بانک مرکزی، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و گمرکات کشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر تعاون از برگزاری هفته تعاون در فاصله روزهای نهم الی پانزدهم شهریور ماه سال جاری خبر داد و افزود: دراین هفته از تعاونی های برتر کشور در بخش های مختلف تجلیل به عمل خواهد آمد.

حسینی نیا روزهای هفته تعاون را به ترتیب تعاون بهره وری و اصلاح الگوی مصرف، تعاون ولایت و اصل 44، تعاون پیشرفت و عدالت، تعاون توانمندسازی و کارآفرینی، رمضان و تعاون بر نیکی ها، تعاون و الگوسازی و تقدیر از نمونه ها و تعاون و فرهنگ سازی و رسانه اعلام کرد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون از تشکیل تعاونی های آبوران در کشور برای رفع معضل کم آبی در بخش کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 92 درصد از آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و تعاونی ها از این طریق می توانند ظرفیت های بیکار مانده کشور را در جهت افزایش بهره وری و بالا رفتن راندمان تولید به کار گیرند.

وی در توزیع بیشتر برنامه های هفته تعاون از حضور 2 هزار تعاونی به صورت المپیادی در جشنواره انتخاب تعاونی های برتر سخن گفت و افزود: در 21 رشته و گرایش از جمله تعاونی های ویژه بانوان و تعاونی ها نوپا، تعاونی های برتر انتخاب و معرفی خواهند شد.