حجم مبادله تجهیزات نظامی در خاورمیانه در پنج سال آینده به 100 میلیارد دلار می رسد و در این میان عربستان و رژیم صهیونیستی بیشترین سهم را در میان خریداران تسلیحات منطقه خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه جورزالم پست، در سال 2008 میلادی عربستان برای خرید تجهیزات نظامی 36 میلیارد دلار هزینه کرد و پس از آن اسرائیل در مقام دوم خریداران تسلیحات درخاورمیانه قرار گرفت.

بر همین اساس، رژیم صهیونیستی نیز تا پایان سال جاری میلادی 13 میلیارد دلار در امر خرید تجهیزات نظامی هزینه می کند.

در گزارشی که توسط موسسه تحقیقاتی فراست اند سولیوان آمریکا آماده شده آمده است : به غیر از عربستان سعودی و اسرائیل بیشترین حجم هزینه ها در امر خرید سلاح در خاورمیانه را کشورهای عراق و امارات متحده عربی داشته اند.

بر اساس این گزارش، رژیم اسرائیل در حال ساخت یک ارتش قدرتمند با اتکا به پیشرفته ترین فناوری هاست و از همین رو هزینه های زیادی را در این راه می کند.

در بخشی از این گزارش می خوانیم : اسرائیل در اندیشه خرید چندین فروند جنگنده اف-35 و دو فروند ناو موشک انداز است. عربستان و امارات نیز میلیاردها دلار در امر خرید موشکهای بالستیک و سیستم موشکی "تاد" هزینه کرده اند.  

آمریکا اخیرا فروش سیستم تاد را به امارات تصویب کرده و بدین ترتیب این کشور اولین کشوری است که به غیر از ایالات متحده سیستم تاد در آن به کار گرفته می شود.  

علاوه بر آن پنتاگون ( وزارت دفاع آمریکا ) در اوایل ماه جاری میلادی کنگره این کشور را در جریان فروش احتمالی سیستم ارتباطات ناوبری و سیستم مدیریت ترافیک هوایی به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار به عربستان قرار داده است. 

بر همین اساس عراق نیز در سالهای اخیر تبدیل به یکی از بازارهای مناسب شرکتهای تولید تجهیزات نظامی شده و با توجه به اینکه کنترل امنیت این کشور به نظامیان بومی آن سپرده شده بغداد همچنان به تجهیزات بیشتری نیاز خواهد داشت بطوری که انتظار می رود تا سال 2014 عراق دست کم 11 میلیارد دلار در این امر هزینه کند.