کرمان - خبرگزاری مهر: شیوع زنجره خرما و تشدید عارضه خشکیدگی به دلیل گرمای شدید هوا موجب کاهش 50 درصدی محصول نخلستان ها و تلخ شدن طعم خرما در کام کشاورزان بمی شد

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، برداشت خرمای مضافتی شهرستان بم به عنوان یکی از مرغوبترین محصول خرمای کشور و دومین محصول کشاورزی صادراتی استان کرمان به دلیل گرمای شدید و عارضه خشکیدگی خرما در کنار شیوع گسترده آفت زنجره خرما موجب کاهش 50 درصدی تولید محصول در نخلستانهای شهرستان بم شده است.

این عارضه درحالی در نخلستانهای شهرستان بم در سال جاری گسترش یافته است که درکنار این پدیده، شیوع گسترده آفت زنجره خرما نیز خسارات سنگینی به نخل کاران بمی وارد کرده است.

کشاورزان توان پرداخت هزینه محصول را ندارند

یک کشاورز بمی در زمینه پدیده خشکیدگی خوشه خرما می گوید: بروز این مشکل در نخلستانهای بم به یکی از مهمترین مشکلات نخل کاران تبدیل شده است و پس از گذشت یک سال و صرف هزینه های هنگفت در آستانه برداشت خرما با خشکیدگی خوشه های خرمای نخلستانها روبرو شده ایم و از مجموع 600 نخل حتی هزینه های سم و کود امسال نیز جبران نشده است و تنها در این باغ حدود 80 درصد محصول خشکیده است.

وی عنوان کرد: برای مقابله با این پدیده به تمامی توصیه های  کارشناسان کشاورزی توجه کرده ایم و طبق دستور عمل داده شده کود مورد نظر کارشناسان نیز با صرف هزینه به درختان خرما داده شده است اما عملا هیچ کدام از این اقدامات موثر واقع نشد.

این کشاورز بمی با تاکید بر نابودی محصول خرما در سطح گسترده افزود: این پدیده در سالهای گذشته نیز وجود داشت اما در سال جاری در نخلستان 600 نخلی یک درخت سالم نیز پیدا نمی شود.

این کشاورز با اشاره به وارد شدن خسارات فراوان به کشاورزان خواستار پرداخت خسارات نخلکارن توسط بیمه شد.

شیوع زنجره خرما در نخلستانها افزایش یافته است

یک کشاورزی برواتی نیز با اشاره به بروز آفت زنجره خرما افزود: هرچند که خشکیدگی خرما برداشت محصول را تحت الشعاع قرار داده است اما نباید شیوع گسترده زنجره خرما را به عنوان یک آفت در درختان نخل نادیده گرفت.

وی عنوان کرد: خشکیدگی خرما به دلیل گرمای شدید هوا روی داده است اما شیوع زنجره خرما به عنوان یک آفت باید تحت کنترل قرار گیرد.

این کشاورز گفت: سالهای گذشته شیوع این آفت پس از ثمر دهی درختان روی می داد اما امسال قبل از برداشت محصول شیوع یافت و میزان محصول را نیز تحت تاثیر قرارداد.

گرمای شدید هوا موجب بروز خشکیدگی خوشه خرما شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم در این زمینه گفت: به دلیل بروز آفت زنجره خرما و بروز عارضه خشکیدگی خوشه خرما در سال جاری شاهد افت 50 درصدی در میزان محصول برداشتی در شهرستان بم هستیم.

عباس شجاع الدینی افزود: متاسفانه عارضه خشکیدگی خرما در کاهش محصول بسیار تاثیر گذار بوده است و میزان بروز خسارت در حدی است که در صورت پرداخت خسارات خرما توسط بیمه خسارات مالی کشاورزان جبران نخواهد شد.

وی عنوان کرد: علت اصلی این پدیده گرمای شدید هوا می باشد و وضعیت بحرانی دما به حدی بوده است که در بعضی باغات شاهد دمای 55 درجه ای بوده ایم.

کاهش 65 هزار تنی محصول خرمای بم

شجاع الدینی افزود: درحالت عادی محصول خرمای بم سالانه برابر 130 هزار تن می باشد اما در سال جاری پیش بینی می شود تنها 65 هزار تن محصول برداشت شود.

وی گفت: حداقل خسارت به کشاورزان بم 65هزار تن خواهد بود.

وی درخصوص آفت زنجره خرما نیز عنوان کرد: عامل اصلی بروز این آفت یک حشره غیر بومی است و دلیل گسترش این آفت در سال جاری عدم همکاری تمامی کشاورزان برای مبارزه هماهنگ و وسیع با این آفت می باشد.

مدیرجهاد کشاورزی بم عنوان کرد: در این میان وجود نخلستانهای بلا صاحب نیز مزید بر علت شده است.

شجاع الدینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کنترل این آفت خاطر نشان کرد: طی چند سال اخیر خصوصا سال گذشته و امسال مبارزه وسیعی را در هر فصل زندگی این آفت آغاز کردیم و تاحدودی مقابل گسترش آفت گرفته شده اما راضی کننده نیست.

کاهش محصول خرما اقتصاد مردم بم را تحت تاثیر قرار داده است

بخشدار مرکزی شهرستان بم نیز در زمینه خسارت سنگین به کشاورزی تک محصولی بم به خسارت هنگفت کشاورزان بمی اشاره کرد و خواستار حمایت مسئولان از کشاورزان خسارت دیده شد.

حمید جزینی خاطر نشان کرد: شغل عمده مردم بم کشاورزی بخصوص در زمینه کاشت نخل می باشد اما بروز آفت زنجره خرما و خشکیدگی خوشه های خرما اقتصاد مردم شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین بروز خشکسالی و کمبود منابع آبی را نیز از مشکلات عمده کشاورزان به خصوص نخل کاران دانست.