مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اندیشه سازش با رژیم صهیونیستی از بین رفته است، گفت: مقاومت تنها پاسخ ممکن به رژیم صهیونیستی است.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست خبری بررسی تحولات فلسطین در آستانه روز قدس که روز چهارشنبه در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، دکتر غضنفر رکن آبادی، مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه و ابوشریف رئیس دفتر جنبش جهاد اسلامی در تهران به بیان دیدگاههای خود پیرامون موضوع فلسطین و اهمیت شرکت گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس پرداختند.

رکن آبادی با بیان اینکه امام خمینی (ره) بیشترین تاثیر را روی آرمان فلسطین گذاشتند، اظهار داشت: تاثیرات بسیار اندیشه های امام در بعد اعتقادی و سیاسی در مسائل فلسطین نشان داده است که روز قدس روز جهانی تمام مسلمانان جهان است، از زمانی که روز قدس پس از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) نام گذاری شد لذا تاکنون شاهد تاثیرات ایدئولوژی امام در مبارزات فلسطین بوده ایم چراکه از سال 1987 گروه های مبارز جهانی در فلسطین متولد شدند و با مقاومت و ایستادگی هر چه بیشتر به پیروزی های بزرگی دست یافتند.

مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه با اشاره به سیر تحولات در گروههای مبارز فلسطینی و رشد ایدئولوژی اسلامی در فلسطین تصریح کرد: با تولد گروه‌های جهادی فلسطینی برای مبارزات با رژیم صهیونیستی شاهد رویکرد تحولات مبارزاتی هستیم چراکه همیشه گروه های فلسطینی ثابت کردند که مقاومت تنها پاسخ به رژیم سلطه گر و بیگانه صهیونیسم و کشورهای ابر قدرت است.

این صاحبنظر امور خاورمیانه گفت: جنگ 22 روزه غزه به وضوح بیانگر این ایستادگی و مقاومت و به دنبال آن کسب پیروزی است چراکه تا قبل از جنگ نوار غزه منطقه ای کامل آزاده شده و از جمله ضعیف ترین نقاط اسرائیل بود اما پس از جنگ و پیروزی مقاومت مردم لبنان نوار غزه به حساس ترین نقطه و حلقه قوی تبدیل شده است، اکنون که نوار غزه در محاصره و با حمایت مردم به راه خود ادامه می دهد فلسطین با ایستادگی و مقاومت بیشتر می تواند به حق و حقوق خود دست پیدا کند.

 به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این نشست " ابو شریف"  رئیس دفتر جنبش جهاد اسلامی  فلسطین در کشورمان، به ایراد سخنرانی پرداخت.

ابوشریف با بحرانی توصیف کردن وضعیت کنونی فلسطین گفت: امروز فلسطین در مسلخ قرار گرفته است، قصد دارند فلسطین را بنا بر یک برنامه از پیش تعیین شده از بین ببرند و این مهم را می توان در مسائل مختلف از جمله در قدس و چالش یهودی سازی در این شهر دید.

وی  چالش " یهودی سازی اماکن مقدس در فلسطین" را چالش آتی فلسطین توصیف کرد و گفت: کمتر از یک سال دیگر در قدس شاهد تحولات چشمگیری خواهیم بود و یهودی سازی این شهر در دست اقدام است.

رئیس دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین درادامه افزود: به باور بنده سخن رئیس جمهور ایران که اسرائیل را موجودیتی نامشروع عنوان کرد که باید از فلسطین خارج شود درست است و ما به راه صواب و درست بازگشته ایم و باید به این حقیقت بازگردیم.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در کشورمان، معضل آوارگان را یکی دیگر از بحران های آتی فلسطین توصیف کرد و گفت: بر اساس مذاکراتی که دبیر ساف و لوسی بن داشته اند می توان گفت طرحی را قطعی کرده اند که در آن دیگر آوارگان فلسطینی حق بازگشت به کشورشان را ندارند و این طرح در آینده در یک مراسم جشن جهانی رسما اعلام خواهد شد.

ابوشریف با بیان اینکه طرح آمریکا که توسط اوباما اعلام می شود حاوی دو مسئله اساسی است گفت: یک مسئله عادی سازی روابط در قبال توقف شهرک سازی خواهد بود و مسئله دیگر آغاز گفتگوها از همان نقطه ای که متوقف شده بود صرف نظر از آوارگان فلسطینی که در گذشته یکی از ارزشها و آرمانهای اصلی فلسطینیان به شمار می رفت.

ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اینکه " دولت های عربی در حال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند" گفت: سفر اخیر نتانیاهو به مصر نشان دهنده این امر است دولت های عربی در سال های اخیر جزئی از مشکلات نه راه حلی برای دردهای مردم بودند، اعطای امتیازات بی حد و حصر به اسرائیل از جانب ابومازن همچنان ادامه دارد و پایانی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: دولت‌های عربی در راستای تأسیس و گسترش شهرک های صهیونیستی در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

ابوشریف در ادامه افزود: باید بر این مطلب تاکید کنم که ملت فلسطین و اعراب و مسلمانان تسلیم اسرائیل نمی شوند و جمعی از خاک اسلامی را به اسرائیل نمی سپارند، شکی نیست که مسئله قدس با توجه به جایگاه سیاسی و دینی باید سرلوحه ما باشد و این مطلب توجه بسیار زیادی می طلبد و با توجه به تاکید امام خمینی(ره) بر این باورم که نباید فریب دشمن را بخوریم و طبق خواسته او تسلیم شویم و عمل کنیم و وارد مسائل فرعی شویم.

ابوشریف با اشاره به برقراری صلح اسلو بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گفت: اعطای مشروعیت به رژیم نامشروع صهیونیستی و آمادگی برای تشکیل سرزمین فلسطین در اراضی سال 1967 از توطئه های بزرگ جهان غرب بود که به هیچ کدام از قول های خود پایبند نبود و امروز نیز نتانیاهو شرط ادامه مذاکرات را به رسمیت شناخت و دولت یهودی اسرائیل اعلام کرده است.

ابوشریف با بیان اینکه غربی ها مرتبا به تشکیلات خودگردان کمک می کنند، گفت: در شرایط فعلی حتی کشورهای اروپایی و انگلیسی شرکت های امنیتی خود را برای اداره کرانه باختری وارد فلسطین کردند.

وی خاطرنشان کرد: حتی خبرنگاران معروف و برجسته ای چون جهاد الخازن چند روز پیش طی مقاله ای در الحیات می نویسند تنها جنگ است که روبروی ما و اسرائیل است و باید این رژیم از بین برود.

ابوشریف در پایان سخنان خود با تشکر از دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران بخاطر حمایت تاریخی از آرمان فلسطین گفت: ما از ایران تشکر می کنیم به خاطر موضعی که در خصوص قدس و فلسطین گرفته است، چون مسئله قدس یک مسئله اصلی مسلمانان است، تشکر عمیق خود را از ملت و کشور ایران دارم چون حمایت از فلسطین و قدس یک وظیفه دینی است و باید به آن پرداخته شود و تنها منوط به فلسطینی ها نمی باشد.