قزوین - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: با استفاده از تکنولوژی مدرن در فعالیتهای پزشکی قانونی سرعت رسیدگی به امور افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر در قزوین، محمد حسن عابدی در مراسم افتتاحیه بیستمین همایش مدیران پزشکی قانونی کشور که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: گردهمایی مدیران پزشکی که در گذشته هر دو یا سه سال برگزار می شد از امسال به صورت سالانه برگزار می شود.

عابدی عنوان کرد: پزشکی قانونی با مشکلات عدیده ای روبروست که امیدواریم با کمک نائب رئیس مجلس بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و از مجلس درخواست می کنیم برای حفظ تجربیات گذشته و خدمات تخصصی این سازمان برای حل مسائل این سازمان حمایت لازم را انجام دهند.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: شناخت درست و کافی از پزشکی قانونی در ایران به ویژه در حوزه‌‌های اجرایی وجود ندارد و ارزش کار این سازمان برای محاکم قضایی مشخص نیست و این مجموعه را به عنوان مجموعه درمانی نگاه می‌ کنند و دید حاکمیتی را به این مجموعه قبول ندارند.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به شعار بیستمین همایش با عنوان توسعه فناوری و اطلاعات در پزشکی قانونی تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین نقش حیاتی ‌در جوامع بشری دارد و با توجه به اهمیت سرعت و دقت، این امر به یک ضرورت اجتناب‌ ناپذیر تبدیل شده است و این موضوع در سالهای اخیر ملموس و محسوس شده است.

وی گفت: در پزشکی قانونی استفاده از فناوری‌های نوین چند سالی است که متداول شده و موضوع  تازه ‌ای نیست و با توجه به اینکه علوم پزشکی هر روز در حال تحول و تجدید است پزشکی قانونی نیز از آن مستثنی نیست و از تکنولوژی روز بهره می برد زیرا بدون استفاده از فناوری ‌های نوین، تجهیزات تخصصی و روز دنیا بیان نظرات کارشناسی با سرعت و دقت بالا ممکن نیست.

عابدی توضیح داد: در پزشکی قانونی از دهه دوم یک تحول و تغییر نگرش در سیاستگذاری‌های به وجود آمد و این نگاه نو باعث شد دیدگاه به علوم جدید و تجهیزات مدرن نیز تغییر یابد و در نتیجه اولویتهای سازمان تغییر کرد و یکسری از موضوعات مانند تمرکززدایی، آموزش و پژوهش، استفاده از تجهیزات و روشهای نوین در پزشکی قانونی، بهره‌برداری از منابع علمی روز دنیا و استانداردسازی در همه ابعاد و استفاده از IT و ICT در اولویت قرار گرفت.
 
به گفته عابدی در چند سال گذشته در پزشکی قانونی مدیران و کارشناسان زحمات زیادی کشیدند تا با علوم مرتبط با حوزه خود آشنا و از روشهای جدید کارشناسی در بخشهای خود استفاده کنند و در این ‌ارتباط‌ نیز ده‌ ها سمینار و کنگره برگزار و میلیاردها تومان تجهیزات روز دنیا خریداری شده است.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: برای تبیین مکتب پزشکی قانونی ایران نیز تهیه و تدوین بیش از 60 عنوان موضوعات پزشکی قانونی که منطبق با قوانین و وضعیت حاکم برجامعه ماست در دستور سازمان و مرکز تحقیقات قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از IT و ICT از یک تصور به یک ضرورت تبدیل شده و تمام حوزه‌های سازمان درگیر این موضوع شده‌ اند به طوری که اتوماسیون اداری بعد از مطالعات اولیه در ستاد و اکنون در مرکز 30 استان این نرم‌افزار نصب شده است و در 29 مرکز دفترهای ثبت سنتی جمع ‌آوری شده است.
 
عابدی یادآور شد: فاز اول پرتال سازمانی که بخش اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی بود در همه استان‌ها راه ‌اندازی شده است و فاز دوم برای خدمات غیرحضوری به پرسنل و مراجعان به صورت آزمایشی در ستاد و تهران راه‌اندازی شده و پس از اصلاحات نهایی تا پایان سال در 30 استان بارگزاری می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به بحران کمبود نیروی انسانی در پزشکی قانونی عنوان کرد: با توجه به ویژگی خاص سازمان پزشکی قانونی، منابع انسانی اصلی ما منابع کارشناسی و بخشی منابع پشتیبانی است.