یک نویسنده و کارگردان تئاتر نوبتی بودن اجرای نمایش‌ها و توجه نکردن به میزان استقبال مخاطب در تعیین زمان اجرا را غیر حرفه‌ای و به زیان تئاتر دانست.

امیر دژاکام درباره تمدید آثار پرمخاطب تئاتر به خبرنگارمهر گفت: آثاری استحقاق این را دارند که به مدت چند ماه و یا چند سال روی صحنه باشند. از طرفی آثاری هستند که به لحاظ کیفی بهتر است بیشتر از 10 تا 15 اجرا نداشته باشند. تعیین زمان اجرای نمایش‌ها پیش از آنکه واکنش مخاطب به آنها دیده و ارزیابی شود، حرفه‌ای نیست.

وی افزود: در سال‌های گذشته بارها اعلام شده قوانین اشتباه تولید به بیت‌المال، مسئولان، سیاستگذاران، مدیران وهنرمندان لطمه‌های بسیار وارد می‌کند. اگر بدون تعصب به قوانین جشنواره‌ها و اجراهای عمومی نگاه کنیم متوجه می‌شویم ما وارث انبوهی از قوانین غیرحرفه‌ای و غیرهنری هستیم.

دژاکام ادامه داد: هنگامی که متنی برای اجرا پذیرفته می‌شود، باید تمام جوانب تولید آن مانند تخصص کارگردان، بازیگران، و برآورد بودجه‌ مورد نیاز برای اجرا در نظر گرفته شود و زمانی که پروانه تولید صادر شد به این معنی است که تخصص کارگردان، بازیگران و بقیه عوامل تائید شده ‌است. این یکی از را‌ههای برون رفت از این مشکل است.

این کارگردان گفت: با توجه به این موضوع مدت زمان اجرای یک نمایش مشخص می‌شود. به این ترتیب گروههای پر مخاطب و با کیفیت امکان اجرای بیشتری پیدا می‌کنند. اثری که در جذب مخاطب موفق است باعث رونق تئاتر کشور می‌شود و این امر در بلند مدت پایه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور را مستحکم می‌کند.

وی ادامه داد: من مخالف ایجاد فرصت شغلی برای همه هنرمندان تئاتر نیستم و معتقدم این فرصت باید برای همه ایجاد شود. اما با واژه نوبت مخالفم. تئاتر پدیده‌ای موکول به فعل خلاق است که در مدت زمان خاصی به وقوع می‌پیوندد.

کارگردان "عروسی خون" گفت: این سطحی نگاه کردن به هنر است که برای اجرای آن نوبت قائل شویم. اجرای یک تئاتر باید تا زمانی که مخاطب خود را جذب می‌کند ادامه یابد وهنگامی که دیگر از آن استقبال نشد جای خود را به دیگر گرو‌ههای نمایشی بدهد.

وی بیان کرد: استقبال از یک اجرا پاداش کسانی است که تلاش و انرژی زیادی صرف کرده‌اند و نباید از آنها خواست که کارشان را بعد از 30 اجرا به پایان برسانند. این موضوع  باعث از بین رفتن انگیزه و ایجاد سرخوردگی در هنرمندان می‌شود. 

دژاکام خاطر نشان کرد: این مسئله باعث می‌شود که هنرمندان جوان دچار نگاه اشتباه سیاسی، اجتماعی و یأس فلسفی شوند، باید تلاش زیادی شود تا این جوانان به زندگی طبیعی باز گردند، ما نیاز داریم که تغییراتی در قوانین قدیمی تئاتر کشور به وجود بیاوریم تا با شرایط امروز مطابقت داشته باشند.

این مدرس تئاتر در پایان خاطر نشان کرد: باید از طریق رادیو و تلویزیون برای جذب مخاطب تئاتر اقدام کرد. فرهنگسراها نیز با تغییراتی می‌توانند برای اجراهای تئاتر مناسب باشند.