تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶

قزوین - خبرگزاری مهر: یک استاد دانشگاه تهران گفت: حافظ شاعر تمام عصرها و نسلهاست، زیرا اشعار این شاعر بیان‌کننده آرزوها و دغدغه‌های متعالی همه انسانها‌ست.

به گزارش خبرنگار مهر در قزوین ناصر نقویان در مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی که شنبه شب در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، گفت: می‌توانیم از حافظ در همه ابعاد زندگی استفاده کنیم، زیرا اشعار حافظ همه جنبه‌های زندگی انسان را در‌برمی‌گیرد.

وی افزود: حافظ شاعر تمام عصرها و نسلهاست زیرا اشعار وی بیان‌کننده آمال، آرزوها و دغدغه‌های متعالی انسانها‌ست.

استاد دانشگاه تهران در ادامه الهی بودن اشعار حافظ را برگرفته از ارادت وی به خاندان اهل بیت (ع) دانست و تأکید کرد: حافظ هر چه دارد از پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) است، به همین دلیل اشعار حافظ مانند پنجره‌ ای به سمت آسمان الهی است.

نقویان تصریح کرد: لازم است در زندگی امروز توجه بیشتر به اشعار حافظ و استفاده از مفاهیم عرفانی صورت گیرد و امروز بیش از هر زمان دیگری به حافظ نیاز داریم زیرا با توجه به مفاهیم اشعار حافظ می‌توان از ناامیدی، بی‌وفایی، غم‌زدگی، غرور، ریاکاری و حسدورزی دوری کرد.

در ادامه رئیس دانشگاه آزاد قزوین اظهار داشت: افتخار می‌کنیم در کشوری زندگی می‌کنیم که شاعرانی چون حافظ در آن می ‌زیسته ‌اند.

مرتضی موسی خانی افزود: باید زمینه آشنایی بیشتر دانشجویان و نسل جوان را با اندیشه‌های بزرگانی همچون حافظ شیرازی فراهم کرد تا بیش از پیش آثار مثبت این آشنایی را شاهد باشیم.

در ادامه با قرائت غزلهایی از حافظ بخشی از آنها تفسیر و تحلیل شد.