مقررات بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی سازمان جشنواره اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان جشنواره فیلم فجر با حمایت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دهه مبارک فجر و همزمان با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را بهمن‌ماه 88 در دو بخش سینمای ایران (12 تا 22 بهمن) و سینمای جهان (8 تا 12 بهمن) برگزار می‌کند.

سینمای ایران

هدف این بخش علاوه بر سنجش ارزش‌های هنری و تکنیکی تولیدات یک ساله سینمای ایران، تشویق و تقدیر سینماگرانی است که به ترجمان زیبا و هنرمندانه پیام و آرمان‌های عالیه اسلام، فرهنگ و میراث ملی مبادرت کرده، ارزش‌های منبعث از انقلاب اسلامی را به تصویر کشیده باشند به شرح ذیل از 12 تا 22 بهمن برگزار می‌شود.

مسابقه آثار سینمایی ایران
فیلم‌های سینمایی که تا بهمن ماه 1388 در تهران و هم چنین در دوره های گذشته جشنواره به نمایش در نیامده باشد، می توانند متقاضی شرکت در این بخش باشند.هیئت داوران شامل 5 تا 7 نفر از هنرمندان و صاحب نظران، جوایز زیر را اهدا می‌کنند.

سیمرغ زرین جایزه ویژه سینمای ایران به بهترین فیلم با نگاه ملی (ایرانی- اسلامی)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
سیمرغ بلورین بهترین تدوین  
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه 
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی

مرور سینمای ایران (خارج از مسابقه)
فیلم‌های این بخش شامل آثاری می شوند که به لحاظ محدودیت های مربوط به تعداد فیلم های بخش مسابقه موفق به حضور در بخش رقابتی نشده اند، به دلیل عضویت یکی از سازندگان فیلم در هیئت داوری، امکان نمایش در بخش مسابقه را نداشته باشند، سازنده فیلم خواستار نمایش اثرش در این بخش شده باشد و دبیرخانه جشنواره می تواند از بهترین فیلم و بهترین کارگردانی این بخش تقدیر کند.

نگاه نو (مسابقه فیلم های اول و دوم) هیئت داوران این بخش شامل سه تا پنج نفر، آثار اول و دوم فیلمسازان را جداگانه داوری کرده جوایز زیر را اهدا می‌کنند: سیمرغ بلورین بهترین فیلم و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

ویدئو ـ سینما (مسابقه آثار ویدئویی) کلیه آثار ویدئویی بلند و کوتاه می توانند با شرایط ذیل متقاضی شرکت در این بخش باشند. آثار ویدئویی بلندی که در دو سال گذشته نمایش عمومی نداشته یا در دوره های قبلی جشنواره فجر و یا از تلویزیون پخش نشده باشند. آثار ویدئویی کوتاهی که در بخشهای رقابتی جشنواره های معتبر داخلی و خارجی شرکت کرده اند می توانند در این بخش به رقابت بپردازند منوط به آنکه مدت زمان آنها بین 3 تا 15 دقیقه باشند. تمام آثار بلند و کوتاه باید به صورت نسخه ویدئویی DVCAM ارائه شوند.

هیئت داوران این بخش شامل سه تا 5 نفر، آثار ویدئویی کوتاه و بلند ایرانی را مورد ارزیابی قرار داده و این جوایز را اهدا می‌کنند: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اثر کوتاه ویدئویی و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اثر ویدئویی بلند

چشم واقعیت (مسابقه آثار مستند)
آثار مستند نیمه بلند و کوتاه که در بخش های رقابتی جشنواره های معتبر داخلی و خارجی شرکت کرده باشند می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند منوط به اینکه طی 2 سال گذشته و در دوره های قبلی جشنواره فجر به نمایش در نیامده باشند. مدت آثار مستند بلند بالاتر از شصت دقیقه، آثار مستند نیمه بلند سی تا شصت دقیقه، آثار مستند کوتاه تا سی دقیقه می باشد. آثار مستند بلند از این قاعده مستثنی هستند.هیئت داوران این بخش شامل 3 تا 5 نفر جوایز زیر را اهداء می کنند: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند و کوتاه و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند بلند

نقش خیال (مسابقه آثار پویانمایی ایران) هیئت داوران این بخش شامل 3 نفر، آثار پویانمایی کوتاه، نیمه بلند و بلند را مورد ارزیابی قرار داده، جوایز ذیل را اهدا می کنند: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی پویانمایی کوتاه و نیمه بلند و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی پویانمایی بلند

فیلم برگزیده تماشاگران دبیرخانه جشنواره از طریق مراجعه به آرا تماشاگران، به محبوب ترین فیلم ایرانی مسابقه آثار بلند سینمایی سیمرغ بلورین اهدا خواهد کرد.

(جوایز جنبی) تجلی اراده ملی سازمان‌ها، نهادها، موسسات دولتی و خصوصی می‌توانند با رعایت ضوابطی که از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود، بهترین اثر مسابقه سینمای ایران را انتخاب و جایزه خود را اهدا نمایند.

سینمای جهان

هدف از برپایی این بخش، نمایش منتخبی از آثار سینمای جهان است که علاوه بر تعامل فرهنگی، امکان ارزیابی بهتر موقعیت سینمای ایران را در مقایسه با دیگر کشورها فراهم می آورد.

جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل)
این بخش با هدف شناخت و ارزیابی آن گونه از توانایی ها و ظرفیت های انسانی که موقعیت یگانه او را در جهان متمایز می سازد، از 8 تا 12 بهمن ماه برگزار می شود. دبیرخانه جشنواره ، فیلم‌های بلند و کوتاهی ( با زمان نمایش 3 تا 15 دقیقه ) را می‌پذیرد که شرایط زیر را دارا باشد: سال تولید آنها از 2007 میلادی به بعد باشد، در دوره‌های گذشته جشنواره به نمایش درنیامده و پیش از فوریه 2010 در تهران نمایش داده نشده باشند. به زبان اصلی و دارای زیرنویس انگلیسی باشند.

از هر کشور حداکثر دو فیلم بلند، سه فیلم کوتاه و از ایران سه فیلم بلند و چهار فیلم کوتاه، قابلیت شرکت در این بخش را دارند. هیئت داوران شامل 5 تا 7 نفر از هنرمندان و صاحب نظران سینمای ایران و جهان، فیلم های این بخش را ارزیابی و جوایز زیر را اهدا می‌کنند:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بلند
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری یا فنی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه
سیمرغ بلورین بهترین اثر پویانمایی

هیئت داوران حداکثر 48 ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد. نمایندگانی از سوی دبیرخانه جشنواره (بدون حق رأی) می‌توانند در جلسات داوران شرکت کنند.

در جستجوی حقیقت و عدالت
این بخش برای تأکید بر نقش رسانه سینما در بسط نگرش حقیقت جویانه و عدالت خواهی به عنوان مفاهیم و آرمان های مشترک انسانی و الهی در همه اعصار و قرون برگزار می شود. دبیرخانه جشنواره در این بخش فیلم هایی را می پذیرد که دارای شرایط زیر باشند: سال تولید آنها از 2007 به بعد باشد، در دوره‌های گذشته جشنواره به نمایش درنیامده و پیش از فوریه 2010 در تهران نمایش داده نشده باشند، به زبان اصلی و دارای زیرنویس انگلیسی باشند.

هیئت داوران شامل 5 نفر از هنرمندان و صاحبنظران سینمای ایران و جهان، فیلم های این بخش را ارزیابی و جوایز زیر را اهدا می‌کنند: سیمرغ بلورین بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

جلوه‌گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا)
این بخش به منظور شناخت و ارتقای جایگاه آسیا در سطح تولیدات سینمای این قاره برگزار می شود. جشنواره در این بخش فیلم هایی را می پذیرد که شرایط زیر را دارا باشند: سال تولید آنها از 2007 به بعد باشد، در دوره‌های گذشته جشنواره به نمایش درنیامده و پیش از فوریه 2010 در تهران نمایش داده نشده باشند. به زبان اصلی و دارای زیرنویس انگلیسی باشند.

از هر کشور حداکثر دو فیلم بلند و از ایران سه فیلم بلند، قابلیت شرکت در این بخش را دارند. هیئت داوران شامل 5 نفر از هنرمندان و صاحبنظران سینمای ایران و جهان، فیلم‌های این بخش را ارزیابی و جوایز زیر را اهدا می‌کنند: سیمرغ بلورین بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

ققنوس زرین همگرایی در آسیا (جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی) به انضمام 75 میلیون ریال معادل 5000 یورو

نشان راه فیروزه به بهترین فیلم از کشورهای عضو اکو (جایزه مشترک با سازمان فرهنگی اکو) به انضمام 75 میلیون ریال معادل 5000 یورو. هیئت داوران، شامل 3 تا 5 نفر از هنرمندان و صاحبنظران سینمای ایران و جهان، این جوایز را اهدا می‌کنند.

بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) به انضمام 115 میلیون ریال معادل 8000 یورو
دبیرخانه جشنواره از میان فیلم های حاضر در سه بخش رقابتی بین الملل، جایزه ویژه ای را با عنوان فوق به بهترین فیلم با مضمون ایمان و امید که تصویر گر عظمت اسلام و مسلمانان باشد اهدا می کند.

راه انبیا (جایزه ویژه بین الادیان)
هیئت داوران این بخش شامل 1داور ایرانی و 2 داور خارجی پس از بررسی فیلم های مسابقه سینمای ایران، جایزه ویژه ای را به بهترین فیلم با مضمون گفتگوی بین ادیان و تعالیم مشترک انبیای الهی به کارگردان آن اهدا می کنند.

خارج از مسابقه
فیلم های این بخش شامل آثاری می شوند که به لحاظ مغایرت سال تولید یا محدودیت های مربوط به تعداد فیلم های بخش مسابقه موفق به حضور در بخش های رقابتی نشده اند. به دلیل عضویت یکی از سازندگان فیلم در هیئت داوری، امکان نمایش در بخش مسابقه را نداشته باشند. سازنده فیلم خواستار نمایش اثرش در این بخش شده باشد.

جشنواره جشنواره‌ها
فیلم‌های برگزیده ای که در جشنواره های مختلف جهانی به نمایش درآمده اند، در این بخش انتخاب خواهند شد.

نمایش‌های ویژه
فیلم هایی که به مناسبت رویدادهای خاصی در سینما، برگزیده می شوند. فیلم های کوتاه و بلند، اعم از داستانی یا مستند که به شناخت سینمای یک منطقه و روند تحولات فرهنگی و فنی آن می پردازد، در این بخش نمایش داده می شوند.

فیلم برگزیده تماشاگران
جشنواره، از طریق مراجعه به آرای تماشاگران از میان فیلم های بخش مسابقه، به محبوب ترین فیلم خارجی «سیمرغ بلورین» اهداء خواهد کرد.

به منظور اعتلای هنر ـ صنعت سینمای ایران، مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی فیلم ها در 4 بخش عکس، پوستر، گرافیک محیطی، آنونس و تیزر مورد قضاوت یک هیئت داوری 5 نفره قرار خواهند گرفت و  به برترین آثار جوایزی اهداء می‌گردد.

آثار ارائه شده به این بخش مربوط به فیلم هایی خواهد بود که در فاصله زمانی بیست و هفتمین تا بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش عمومی در آمده اند.

مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی سینمای ایران

مسابقه عکس فیلم
نحوه ارائه آثار: آنالوگ: آثاری که به صورت آنالوگ تهیه شده‌اند ملزم به اسکن تصاویر در فرمت TIF و حداقل 300  DPI  در اندازه 45×30 سانتی‌متر و ارائه نسخه چاپی مرغوب در قطع 30×20 سانتی‌متر از هر تصویر می‌باشند.

دیجیتال: آثاری که به صورت دیجیتال تهیه شده‌اند لازم است با کیفیت 6 مگاپیکسل و با حداقل300 DPI در فرمت JPG یا TIF همراه با نسخه چاپی مرغوب در قطع 30×20 سانتی‌متر از هر اثر ارسال گردند.

عکاسان ملزم به ارائه مجموعاً شش قطعه عکس شامل چهار قطعه عکس صحنه و دو قطعه عکس پشت صحنه از هر فیلم می‌باشند.

مسابقه پوستر فیلم
نحوه ارائه آثار: اندازه پوستر باید حداقل  45×60  و حداکثر 70×100 سانتی‌متر باشد. ارائه دو نسخه چاپ افست از پوستر هر فیلم الزامی است. ارائه فایل پوستر در فرمت TIF با کیفیت 300DPI  در قطع 70×100 سانتی‌متر به همراه پرینت A3 نیز الزامی است.

مسابقه گرافیک محیطی فیلم
نحوه ارائه آثار: ارایه فایل بردهای تبلیغاتی و سردر سینما در فرمت TIF و با کیفیت 300DPI  همراه با پرینت A3 الزامی است. حداکثر طول ‌اثر در فایل ارائه شده یکصد سانتی‌متر می باشد.

مسابقه آنونس و تیزر فیلم
نحوه ارائه آثار: آنونس‌ها باید در قطع 35 میلیمتری همراه با نسخه ویدئویی (DVCAM) ارائه شوند. تیزرها باید به صورت نسخه ویدیویی (DVCAM) ارائه شوند. زمان آنونس و تیزر آزاد می‌باشد.

مقررات عمومی

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند هر تعداد فیلمی را که مایل باشند به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند. نهادها، سازمان های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی که مایلند فیلم های خود را در قسمت‌های مختلف جشنواره شرکت دهند،  ضروری است نکات زیر را رعایت نمایند:

فرم در خواست شرکت در جشنواره را تکمیل کرده همراه نسخه اولیه فیلم به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. این امر به منزله قبول کامل مقررات و سایر ضوابط تولید و نمایش فیلم در ایران است. آخرین زمان تحویل نسخه اصلی فیلم های پذیرفته شده، 30 آذر 1388 است. آثار ویدئویی، کوتاه، مستند و پویانمایی تا 30 آبان فرصت دارند تا نسخه نهایی را به دبیرخانه تحویل دهند.

تعیین تاریخ و ساعت نمایش فیلم ها به عهده دبیرخانه ی جشنواره است. پس از تحویل کپی فیلم به دبیرخانه جشنواره، امکان خارج کردن آن از برنامه وجود ندارد. هیچ جایزه ای در بخش های رقابتی جشنواره هم‌ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود. همه فیلم‌هایی که در بخش‌های رقابتی جشنواره به نمایش درمی‌آیند، گواهی شرکت دریافت خواهند کرد.

نمایندگانی از دبیرخانه جشنواره می‌توانند بدون حق رأی در جلسات هیئت‌های مختلف انتخاب و داوری شرکت کنند. تفسیر، رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوع‌های پیش‌بینی‌نشده به عهده شورای عالی سیاستگذاری است. سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم بر اساس تشخیص هیئت داوران می‌تواند به بهترین صدابرداری یا صداگذاری یا هر دو تعلق بگیرد.

اعضای هیئت انتخاب و داوری از سوی شورای عالی سیاست گذاری جشنواره تعیین و منصوب می‌شوند. هیئت‌های مختلف داوری می‌توانند جایزه ویژه یا دیپلم افتخار پیشنهاد نمایند. تمام سیمرغ‌های بلورین جشنواره دارای جایزه مکمل نقدی هستند.