به گزارش خبرنگار هنري" مهر" از امور رسانه اي نخستين جشنواره تئاتر منطقه اي دفاع مقدس، در روز دوم برگزاري جشنواره منطقه دو تئاتر دفاع مقدس جلسه نقد كارگاهي دو نمايش " چونان سفر بي انتها " به كارگرداني " علي رضا حنيفي " و نمايش " شب هاي حرم " به كارگرداني " محمد مهدي خاتمي " برپا شد.
در اين نشست ابتدا " صمد چيني فروشان " - كارشناس جلسه- به عناصر مهم و تاثير گذار در جشنواره تئاتر دفاع مقدس اشاره كرد و روايت و قصه گويي و زاويه ديد بسته را در اجراها به لحاظ كارگرداني از عمده ترين اين عناصر دانست و گفت: كارگرداني ها عمدتا محدود به متن هستند و حركت تصوير در صحنه ها كمتر به چشم مي خورد و تنها گاهي جلوه هايي از دگرگون كردن و كاستن ازمتن را در صحنه شاهديم.
چيني فروشان افزود: ما عناصر قابل توجهي براي رسيدن به معناي چند وجهي در نمايش داريم، اما اين نمايش در حوزه عينيت و واقع گرايي دچار لحظه هاي سنگين مي شود كه مخاطب را در صحنه نگه مي دارد.
در ادامه جلسه " علي رضا حنيفي " كارگردان نمايش " چونان سفر بي انتها " گفت: همه انسان ها در معارضه اي به نام جنگ هر كدامشان چيزي را گم كرده اند و همه داراي گمشده اي هستند. من دنبال مسيري بوده ام كه بگويم ما اطراف خودمان را نمي شناسيم و اين قضيه در مورد جنگ نيز صدق مي كند.
" محمد مهدي خاتمي " كارگردان نمايش " شب هاي حرم " نيزدر ابتدا به عملكرد و جايگاه نور در نمايش اشاره كرد و گفت: نور مي تواند در ارائه مفاهيم متعالي نقش به سزايي داشته باشد. ما سعي كرديم از تمام موجوديت سالن نمايش استفاده كنيم.
در خاتمه چيني فروشان نمايش "شب هاي حرم" را تلاشي براي خلق يك موقعيت واقعي دانست و گفت: در نمايش شب هاي حرم نوعي بازنمايي وجود دارد كه به عناصر بيرون از صحنه نيز پرداخته مي شود.