تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۳ - ۱۳:۰۷

مدير ميراث فرهنگي اردبيل بقعه شيخ صفي الدين را از نظر معماري و تاريخي ارزشمند خواند و از راه اندازي موزه اي به منظور نگهداري و نمايش اشياء متعلق به اين بقعه خبر داد .

كريم حاجي زاده ، مدير ميراث فرهنگي اردبيل و مدير پروژه شيخ صفي در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي "مهر"، ضمن اعلام اين مطلب اظهار داشت : مرمت و بازنگاري نقاشي هاي درون بقعه از دو سال پيش آغاز شده و حداقل تا 10 سال ديگر نيز ادامه خواهد داشت .
وي با اشاره به اينكه سقف گنبد چيني خانه بقعه شيخ صفي ، سالها قبل فروريخته بوده و سال 1361 مرمت شده است ، گفت : طي نزديك به 50 سالي كه اين بخش از بقعه سقف نداشته تزئينات داخلي آن دچار فرسايش شديدي شده است ، به همين دليل بازسازي آن نيز نياز به زمان بسياري دارد .
حاجي زاده مرمت سنگ قبرهاي شهداي جنگ چالدران را از ديگر اقدامات در حال اجراي اين بناي تاريخي اعلام كرد و گفت : صندوق هاي قبري كه از جنس خاتم و منبت هستند نيز در دست تعمير و مرمت قرار دارند .
وي در ادامه از ساماندهي 15 هزار متر مربع فضاي اطراف بقعه و راه اندازي موزه  باستان شناسي شيخ صفي در اين مجموعه خبر داد و افزود : در اين موزه آثاري كه مربوط به بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي است ، نگهداري مناسب و به نمايش گذاشته مي شوند، چيني ، اسناد و قرآن هاي خطي از جمله آثاري هستند كه از اين بقعه به دست آمده اند . 
حاجي زاده مراحل آماده كردن پرونده ثبت جهاني بقعه شيخ صفي را رو به اتمام اعلام كرد و گفت : نقشه ها، تاريخچه و پلان اين بنا تهيه شده است.
مدير پروژه شيخ صفي افزود : پيش بيني كرده ايم اين پرونده تا نيمه دوم سال 1383 تمام شده و براي گذران مراحل تأئيد ، به معاونت پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارجاع خواهد شد .
مدير ميراث فرهنگي اردبيل ، معماري بي نظير بنا و بكارگيري كاشي كاري هاي فوق العاده و همچين نقشي كه اين بقعه در تاريخ كشور ايران در دوران صفويه داشته  را از ويژگيهاي بارز بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي اعلام كرد .
در سال 735 هجري قمري ، پس از فوت" شيخ صفي الدين"، كه فردي عارف و ديندار بود ، به دستور شيخ صدرالدين موسي ، در مدت 10 سال ، بناي اوليه بقعه به عنوان مدفن "شيخ صفي" ساخته شد .
قسمت اعظم جدار برج ، با طرح هاي هشت گوش و كاشي هاي آبي ، ساخته شده و در تزئين آن ، كلمات الله ، به خط بنايي و با كاشي هاي آبي با مهارت تعبيه شده است .
بر اساس بررسي هاي انجام شده ، سنگ قبر فعلي شيخ صفي ، از مرمر سفيد است كه بر روي آن صندوقي خاتم كاري و منبت كاري شده قرار دارد . در اين محل چهار قبر متعلق به شيخ صفي الدين ، سلطان حيدر ، شيخ ابراهيم و شيخ صدرالدين موسي ، وجود دارد .
اسناد بسياري كه گفته مي شود از قديمي ترين اسناد ايراني به زبان فارسي هستند ، از اين بنا به دست آمده كه به قرن  5 تا 10 هجري قمري تعلق دارند . اين اسناد موضوعاتي چون وقف نامه ، تقسيم نامه ، وكالت نامه و صلح نامه را شامل مي شوند .
همچنين چيني هايي كه از اين بقعه بدست آمده ، توسط شاه عباس اول به بقعه جدش شيخ صفي الدين اردبيلي هديه شده است . اين چيني ها كه در كشور چين ساخته شده اند به قرن هشتم تا يازدهم هجري قمري تعلق دارند و به رنگ سفيد و آبي هستند .
بسياري از اسناد و چيني هاي به دست آمده از بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي ، در حال حاضر در موزه ملي ايران نگهداري مي شوند .