علی معلم در این باره به خبرنگار مهر گفت: امیر قویدل یکی از پیشگامان حوزه سینمای دلهره است که در فیلمسازی خود اتمسفری عالی به کار میبرد. او در فیلم سینمایی "سردار جنگل" با امکانات محدود صحنههایی آفرید که به طور نمونه سکانس یخ زدن میرزا کوچک خان در کوهستان یکی از بهترین صحنههای سینمایی در ایران محسوب میشود.
این تهیهکننده و منتقد سینما افزود: او به همراه ساموئل خاچیکیان یکی از پیشگامان سینمای دلهره و ژانر پلیسی در ایران بود و "بندر مهآلود" و "ترن" او از جمله آثار شاخص سینمای ایران هستند. این دو هنرمند که با یکدیگر همکاری داشتند در زمان خودشان با امکانات محدود کیفیت بصری بالایی را تولید میکردند.
معلم با اشاره به همکاری خود با مرحوم قویدل عنوان کرد: من در پروژه سینمایی "دلنمک" مشاور تهیهکننده بودم. او روحیه کاری بسیار خوبی داشت و متعهد بود. عاشق کارگردانی بود و مطمئنم تا همین اواخر نیز با وجود بیماری با این علاقه زندگی میکرد. او با مناعت طبع زندگی کرد و این برای یک فرد در سینمای ایران ارزش دارد.
وی درباره تقدیم کردن فیلم "آل" بهرام بهرامیان به وی و ساموئل خاچیکیان گفت: ما قرار بود در "آل" ابتدا با مرحوم قویدل همکاری کنیم که مراحل پیشتولید طول کشید و ایشان نیز دچار بیماری بود و از آنجا که "آل" کاری سخت بود، نتوانستیم با هم کار کنیم. سالهای زیادی بود که همدیگر را میشناختیم.
معلم تاکید کرد: این دو هنرمند فقید از پیشکسوتان حوزه تکنیکی در سینما هستند و این کار من ادای احترام به این دو عزیز از دست رفته است. در حال حاضر کمتر کسی به گذشته فکر میکند و نگران آنهایی نیست که روزی برای این سینما زحمت کشیدهاند و حتی یادی از آنها نمیکنند. این کار حداقل سپاسگزاری ما را نشان میدهد و امیدوارم با نمایش "آل" شان و آبروی او را حفظ کنیم.