فرستاده روسیه به اتحادیه اروپا امروز جمعه از این اتحادیه خواست تا به منظور جلوگیری از بوجود آمدن بحران در مناسبات گازی روسیه-اوکراین وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ولادیمیر چیزف" گفت : برای آنکه در زمستان آینده از بروز یک بحران گازی دیگر جلوگیری شود بهتر است که اتحادیه اروپا دست به اقدامات پیشگیرانه در این مورد بزند.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت : ما خواستار آن هستیم تا اتحادیه اروپا به مجموع اقداماتی که برای جلوگیری از بحران گازی انجام می شود ملحق شود.

این سخنان تنها دو روز پس از اظهارات تهدید آمیز "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه مبنی بر قطع شدن صادرات گاز به اوکراین در صورت خودداری کی یف از پرداخت بدهی خود به مسکو، ایراد می شوند.

بر اساس برخی خبرها بدهی گازی اوکراین به روسیه در حدود 500 میلیون دلار است.  

بر اساس این گزارش اوکراین و روسیه از سال 2005 تا کنون چندین بار با مناقشه و بحران گازی روبرو شدند. بحران مالی و اقتصادی جهان نیز موجب تشدید بحران گازی در روابط دو کشور شده است .

در این میان، روسیه نیز به شدت از رفتار اتحادیه اروپا خشمگین است و نگران این مسئله است که کاهش صادرات گاز به اوکراین و اروپا موجب کاهش شدید درآمد شرکت گازپروم شود .

روسیه هم اکنون 25 درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند که 80 درصد آن از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می شود .در ژانویه روسها صادارت گاز به اوکراین را به مدت دو هفته متوقف کردند که این امر موجب قطعی گسترده گاز در اروپا شده و نگرانیهایی را در بین مقامها و مردم این منطقه ایجاد کرد.