معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه رویکرد جدید صنعت گاز بر مبنای تجارت است، گفت: در حالی برای توسعه 10 فاز پارس جنوبی 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده که هزینه توسعه 4میدان بزرگ گازی در مرکز ایران کمتر از یک میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی با اشاره به آغاز به فعالیت 10 ساله شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: در ابتدای فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی 6 میدان تحت پوشش این مجموعه بود، اما هم اکنون تولید گاز این شرکت در 10 میدان از 160 به 260 میلیون متر مکعب گاز و 80 هزار بشکه میعانات گازی در روز افزایش یافته است.

وی افزود: تولید کنونی گاز در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی معادل 10 فاز پارس جنوبی است که برای توسعه آن 30 میلیارد دلار هزینه شده است. این درحالی است که برای توسعه چهار میدان هما، وراوی، شانول و تابناک و فاز دو پالایشگاه پارسیان نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

به گفته معاون وزیر نفت سهم تولید گاز مصرفی کشور از تولیدات شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در سالهای 1383 تا 1384 معادل 64 درصد بوده که با راه اندازی فازهای پارس جنوبی این میزان 52 درصد شده است.

اوجی با اشاره به اینکه 2/15 درصد بیش از میزان تکلیفی تولید گاز در شرکت بهره بردای نفت و گاز زاگرس جنوبی، گاز تولید شده است، اظهار داشت: این میزان افزایش بیش از تولید تکلیفی محصول برنامه ریزی منظم و تعمیرات خطوط لوله و پالایشگاه فراشبند وسایر تعمیرات لازم بود که بدون یک روز توقف تولید انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به تعمیرات اساسی 7 مرکز منطقه عملیاتی نار و کنگان و پالایشگاه فراشبند خاطر نشان کرد: در تابستان سال 1386 در هفت مرکز جمع آوری و تفکیک منطقه عملیاتی نارو کنگان، پالایشگاه فراشبند و 300 کیلومتر تعمیر خطوط انتقال گاز، تعمیر عمده چاهها صورت گرفته است.

وی از تولید روزانه یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب گاز تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور خبر داد و تصریح کرد: با راه اندازی میادین جدید و توسعه فازهای پارس جنوبی به اهداف برنامه پنجم که معادل تولید یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب گاز در روز و توان پالایش 900 میلیون متر مکعب گاز است، دست می یابیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: سهم ایران با 29 تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصال معادل 16 درصد گاز جهان است.

اوجی افزود: با توجه به اینکه میادین نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود هستند، صنعت گاز در دهه های آینده تامین کننده انرژی کشور است و هم اکنون این میزان تامین انرژی به 62 درصد می رسد.

وی رویکرد صنعت گاز را بر محوریت تجارت عنوان کرد و افزود: رویکرد جدید صنعت نفت مبنی بر تجارت گاز و معاوضه (سوآپ) است و با توجه به نیاز رو به گسترش اقتصاد دنیا، خاورمیانه و اقتصاد ایران به سمت گاز این توسعه در افق 20 ساله صنعت گاز ترسیم شده است.

اخیرا با حکم مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی احمد سراجی جانشین جواد اوجی در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی شده است.