روزنامه اكونوميست در سرمقاله امروز خود با اشاره به سفر كالين پاول وزير امور خارجه امريكا به بغداد و وضعيت وخيم امنيتي اين كشور نسبت به احتمال افزايش خشونتها و تجزيه عراق هشدار داد

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اكونوميست ، اين روزنامه امروز در سرمقاله خود نوشت ، كالين پاول وزير امورخارجه آمريكا در جريان سفر روز شنبه خود به بغداد هيچ چيز از وضعيت واقعي عراق نديد . اما او و دولت بوش كه پيش از ورود به اين كشور تصوير بسيار مبهمي در مورد اينكه پس از سقوط صدام با اين كشور چه بايد كرد، داشتند بايد در مورد وضعيت كنوني آنجا آگاه شوند . حوادث خشونت بار و غم انگيز كه هم اكنون اتفاق مي افتند تصميم خواهند گرفت كه چه كسي عملا عراق را كنترل خواهد كرد و آيا اين كشور به عنوان يك دولت واحد نجات خواهد يافت .

حملات خشونت آميز پس از انتقال قدرت به دولت موقت در ماه ژوئن افزايش يافته است . گروههاي آدم رباها و راهزنها توسط  شبه نظاميهاي محلي و آشوبگران كنترل مي شوند و همانگونه كه فايننشال تايمز ديروز گزارش داد اين افراد اقدام به تشكيل يك پليس محلي و غير رسمي براي برقراري نظم كرده اند .

درادامه اين مقاله آمده كه اين مسئله تنها در مورد مثلث سنيها صحت ندارد بلكه در سرتاسر عراق مردم به دنبال نيروهاي محلي هستند تا از آنها حمايت كنند . اين كشور هم اكنون در حال پاره پاره شدن است . دولت موقت به رياست اياد علاوي نخست وزير در تلاش است تا فرمولي براي همكاري با آشوبگران و به كار گرفتن نيروهاي مختلف قومي ، مذهبي و قبيله اي در قالب يك بسيج همگاني به دست آورد .

آرزوي بازگشت امنيت در عراق به اندازه اي زياد است كه عراقيها به هركس كه احتمالا بتواند امنيت را به اين كشور بازگرداند روي خواهند آورد . و نيروهاي آمريكايي و ائتلاف نيز به ناچار با اين ترتيبات موافقت خواهند كرد .  آنها تنها به دنبال تلفات كمتر هستند و رهبران سياسي آنها در واشنگتن و لندن نيز تنها در آرزوي اين هستند كه عراق از صفحه اول روزنامه ها كنار برود .

 در اين شرايط  علاوي ناچار است كنفرانس ملي را كه براي آرايش دوباره نيروهاي سياسي عراق برنامه ريزي شده و بخشي از پروسه انتخابات ژانويه آينده است ، به تعويق اندازد .

در همين زمان در آمريكا كه در آستانه انتخابات است ، احساس نارضايتي و خشم در مورد جنگ عراق موج مي زند و فشارها براي خروج دست كم بخشي از نيروهاي آمريكايي ازعراق درحال افزايش است. در حقيقت ، روشن نيست آيا سربازان آمريكايي بخشي از راه حل هستند و يا بخشي از مشكل . 

و سرانجام ، تنها رهبران عراقي با محبوبيت و حمايت عمومي ، مي توانند اين نيروها را به حركت در آورند . بنابراين سازمان ملل حق داشت كه به دولت علاوي توصيه كند كه كنگره ملي را به تعويق اندازد و در جهت كلي تر كردن آن بيشتر تلاش كند . در حال حاضر شركت كنندگان مورد توافق احتمالي در مجمع ملي، اكثرا ياران و هم پيمانان دولت كنوني هستند . در همين زمان ، آمريكا و همپيمانانش از جمله كشورهايي چون فرانسه كه با جنگ مخالف بود نياز دارند براي آموزش نيروهاي امنيتي عراقي و جذب كردن شبه نظاميان در اين نيروها تلاش كنند .

اين روزنامه درپايان پيش بيني كردهفته هاي خونيني در راه هستند هفته هايي كه طي آنها تمام تلاشها بايد براي كمك به عراقيها براي بازيابي كشور شان پيش از انفجار آن انجام شود .