بندرعباس - خبرگزاری مهر: معاون قضایی و کاهش جمعیت کیفری زندانهای کشور گفت: زندان جای برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه است و برای کاهش و کنترل جمعیت کیفری زندانها تاجایی که امکان دارد باید از ورود محکومان مالی به زندانها جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در بندرعباس، غلامعلی محمدی پیش از ظهر جمعه در دیدار از زندان بندرعباس به تاثیر بازدید قضات از زندانها اشاره کرد و افزود: بازدید قضات از زندانها موجب کاهش فشارهای روحی و روانی زندانیان می شود و نقش موثری هم در کاهش جمعیت کیفری زندانها خواهد داشت.

محمدی تصریح کرد: صدور قرارهای تامین نیز برای زندانیان در تصمیم قضات برای افزایش و یا کاهش جمعیت کیفری زندانها بسیار تاثیرگذار است.

معاون قضایی زندانهای کشور تاکید کرد: راه اندازی بازداشتگاه های شهرستانها هم باید در دستور کار قرار بگیرد که این امر موجب کاهش ورودی به زندانها می شود.

به گفته وی، وضعیت عمومی زندان بندرعباس بسیار مناسب و قابل تحسین است.

وی افزود: کاهش جمعیت کیفری زندانها در دستور کارقوه قضائیه و زندانهای کشور قرار گرفته است و باید از قوانین و مقررات موجود قوه قضائیه برای کاهش ورودی و افزایش خروجی از زندانها استفاده کرد.

رئیس کارگروه حقوق شهروندی و کاهش جمعیت کیفری زندانهای کشور تصریح کرد: باید با اصلاح قوانین و مقررات دست قضات را برای استفاده از مجازاتهای جایگزین زندان باز کرد که این امر تأثیر بسزائی در کاهش جمعیت کیفری زندانها خواهد داشت.

محمدی افزود: سازمان زندانها نیز با پیشنهاد آزادی و عفو مشروط زندانیان می تواند در افزایش خروجی زندانیان از زندانها مؤثر باشد.

همچنین علی علیا، رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت:با برنامه ریزیهای انجام شده، قضات با حضور در زندانهای استان مسائل و مشکلات قضایی مددجویان را بررس و پیگیری می کنند.

علیا افزود: در راستای کاهش جمعیت کیفری و حقوق شهروندی نیز اقدامات مناسب و بسیار خوبی از سوی دادگستری استان هرمزگان انجام شده است.

در این بازدید محمدی به همراه مدیرکل و معاون توسعه و منابع انسانی زندانهای هرمزگان با رئیس کل دادگستری استان و دادستان بندرعباس دیدار و در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندانهای هرمزگان گفتگو کرد.