به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سهبعدی و بسیار پرهزینه "آواتار" در حالی از جمعه 18 دسامبر در سینماهای آمریکا و دیگر نقاط دنیا روی پرده میرود که نخستین نمایش جهانی آن با نقدهای مثبت همراه شد و یکی از منتقدان پس از دیدن فیلم در لندن، کامرون را سلطان جهان خطاب کرد و دیگری از ظهور عصری تازه در دنیای فیلم و سینما خبر داد.
منتقد روزنامه تایمز لندن با دادن چهار ستاره به "آواتار" نوشت: فناوری سهبعدی فیلم تماشاگران را درون خود غرق میکند، اما این تصاویر بانشاط و حیرتانگیز کامرون از دنیای دیگر است که همه ما را شگفتزده کرده است. "آواتار" یک فیلم بسیار باشکوه و تاثیرگذار است که مخاطبان را هیجانزده میکند.
منتقدان و روزنامهنگارانی که فیلم را دیدهاند تا روز دوشنبه نمیتوانند نقدهای رسمی خود درباره آن منتشر کنند. اما این مانع از آن نشد که گمانهزنیها درباره "آواتار" بلافاصله پس از نخستین اکران جهانی آن در میدان لیستر لندن آغاز نشود. روزنامه گاردین فیلم را اثری توصیف کرد که بسیار فراتر از تمام فیلمهای به نمایش درآمده در تاریخ سینما است.
هالیوود ریپورتر هم آن را یک سرگرمی بسیار بزرگ خواند و نوشت: معجزه سینما بازگشته است. جیمز کامرون 12 سال پس از نمایش خیرهکننده "تایتانیک" دوباره با "آواتار" به سینماها بازگشت تا به همه این نکته را یادآوری و اثبات کند که همچنان پادشاه جهان سینما است. فقط یک نکته باقی میماند و آن اینکه این پادشاهی تا کی ادامه خواهد داشت.
روزنامه جنجالی سان هم در مطلبی نوشت: "آواتار" فیلمی سهبعدی است که سالها بعد مردم با تماشای آن خواهند فهمید چگونه این فیلم سرنوشت سینما را تغییر داد. تنها عاملی که باعث میشود "آواتار" به اندازه "تایتانیک" نفروشد، کمبود سینماهای نمایشدهنده فیلمهای سهبعدی در بسیاری از نقاط دنیا است.
سایت معتبر متاکریتیک بر اساس شش نقدی که رسانههای برجسته دنیا درباره "آواتار" نوشتهاند، برای آن نمره 89 از 100 در نظر گرفته که برای یک فیلم سهبعدی نمرهای خیرهکننده است. تایم، امپایر و شیکاگو سان تایمز به فیلم نمره 100 دادهاند و ورایتی هم در مطلبی به قلم تاد مکارتی برای آن نمره 90 در نظر گرفته است.
به نظر میرسد کامرون پس از آنکه با "تایتانیک" 11 جایزه اسکار برد، بتواند با فیلم سهبعدی و پرهزینه خود اعضای آکادمی اسکار را برای توجه به این فیلم جلب کند و "آواتار" موفق به نامزدی در رشتههای مختلف این دوره مراسم اسکار و حتی بردن جوایزی شود که معمولا به فیلمهای سهبعدی و پر از جلوههای ویژه رایانهای اهدا نمیشود.
ستایشهای جهانی از "آواتار" در حالی دنیای سینما را تحت تاثیر قرار داده که "استخوانهای دوستداشتنی" پیتر جکسن فیلمساز محبوب آکادمی اسکار چندان به مذاق منتقدان خوش نیامده و فیلم در متاکریتیک بر اساس 19 نقدی که تا به حال بر آن نوشته شده نمره نه چندان خوب 43 از 100 گرفته و بالاترین نمره آن 80 بوده است.