جشنواره شعر فجر در مقایسه با سایر جشنواره‌ها به دلیل اثر مطلوب آثار فاخر شاعران برگزیده، تأثیر گذارتر از سایر جشنواره‌ها است و باعث ارتقاء سطح فرهنگی جامعه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید رسایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای با بیان این مطلب گفت: مهمترین عامل برگزاری جشنواره شعر فجر ارتقاء سطح هنری و فرهنگی و جهت دادن به فعالیتهای هنرمندان است.

وی افزود: چند سالی است که برگزاری جشنواره شعر فجر در کنار سایر جشنواره‌ها در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است و این مسئله باعث شده تا موضوع شعر و ادبیات فارسی به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

رسایی در زمینه اهمیت شعر در تاریخ اسلام اظهار داشت: شعر از زمان صدر اسلام و در دوره جاهلیت به عنوان ابزار فرهنگی مهم و تأثیرگذار، در روح و روان انسانها برای گرایش به دین استفاده شده‌است.

وی یادآور شد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال به سال با بهره‌گیری از تجربیات جشنواره‌های قبلی بهتر عمل کرده، به طوری‌ که جشنواره شعر فجر را به سمت کشف هنرمندان عرصه شعر و ادبیات فارسی سوق داده و موجبات حضور و شناخت شاعران را برای مخاطبان فراهم کرده‌است.