با سفر رئیس کل گمرک ایران به دوحه، فصل تازه‌ای از همکاری‌های گمرکی میان ایران و قطر آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اردشیر محمدی رئیس کل گمرک ایران که در معیت دکتر رحیمی، معاون اول رییس جمهور و هیأتی از مقامات بلندپایه سیاسی اقتصادی کشورمان به قطر سفر کرده بود، با احمدعلی محمدالمهندی،  رییس کل گمرک قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در این دیدار طرفین درخصوص راه‌های تسهیل و توسعه تجارت، حل مشکلات و موانع موجود، افزایش تبادلات تجاری بحث و تبادل‌نظر کردند.
 
براساس این گزارش، برگزاری جلسات مشترک بین رؤسای گمرکات مرزی دریایی، تبادل کارشناس و اطلاعات گمرکی بین دو کشور، سرعت بخشیدن به تشریفات گمرکی از دیگر مباحث مطرح شده در ملاقات رؤسای کل گمرکات ایران و قطر بود.
 
در این ملاقات پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری گمرکی میان دو کشور از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران به مقامات گمرک قطر ارائه و قرار شد طرف قطری آن را مورد بررسی قرار دهد.
 
 حجم مبادلات تجاری ایران و قطر در هفت ماهه نخست سال‌جاری بالغ‌بر 56 میلیون و 710 هزار دلار بوده که بیش از 40 میلیون دلار از این رقم مربوط به صادرات ایران به قطر و افزون ‌بر 16 میلیون دلار واردات ایران از این کشور بوده است.
 
این گزارش حاکی است که در سال88 نیز بالغ‌بر 65 میلیون و 826 هزار دلار کالا از ایران به قطر صادر و 69 میلیون و 818 هزار دلار کالا از قطر به ایران وارد شده است که با توجه به علاقه‌مندی مقامات گمرکی و اقتصادی دو کشور به توسعه مناسبات بازرگانی، پیش‌بینی می‌شود روند نزولی تبادلات تجاری دو کشور در یکی دو سال اخیر، در آینده سیر صعودی به خود گیرد.