او سيزده ساله بود؛ اما با رشد، با شعور، با اراده و مصمم ، كه كشور خود را مى شناخت ، امام خود را مى شناخت ، دشمن خود را مى شناخت ، اهميت وجود و فعاليت خود را هم مى شناخت و رفت اين سرمايه را تقديم عزت كشور و آينده انقلاب و منافع و مصالح مردم كرد.

گروه دفاع مقدس : هشتم آبان ماه سالروز شهادت محمد حسين فهميده است، نوجوان 13 ساله اي كه بيكباره قله هاي شرف و انسانيت و غيرت را پيمود و نام و ياد او سرمنشأ حماسه هاي سترگ  وسيره او نيز الگوي شايسته اي براي دانش آموزان بسيجي ، جوانان و نوجوانان كشور شد.

 حماسه شهيد محمد حسين فهميده  يادآور رشادتهاي دوران دفاع مقدس و ارزشهاي والاي آن زمان است ..آنچه در پي مي‌آيد،سخنان مقام معظم رهبري  در سالگرد شهادت شهيد فهميده در سال 1377است كه خطاب به جوانان بيان كردند.

((‌  امروز روز جوان و نوجوان است ، كه مناسبت آن هم شهادت يك نوجوان بسيجى است ؛ شهيد حسين فهميده . اين از آن مواردى است كه شخصيتهاى حقيقى ، به نماد و به حقايق اسطوره گون تبديل مى شوند. ما در تاريخ خود از اين موارد بسيار داريم . اى بسا حوادثى كه امروز وقتى گفته بشود، از بس عجيب است ، همه تصور مى كنند كه اسطوره و افسانه است ؛ اما حقيقت است . نمونه هاى آن را ما در زمان خودمان بارها و بارها ديده ايم و شنيده ايم ؛ و از جمله زيباترين آنها، شهادت اين نوجوان بسيجى است . او سيزده ساله بود؛ اما با رشد، با شعور، با اراده و مصمم ، كه كشور خود را مى شناخت ، امام خود را مى شناخت ، دشمن خود را مى شناخت ، اهميت وجود و فعاليت خود را هم مى شناخت و رفت اين سرمايه را تقديم عزت كشور و آينده انقلاب و منافع و مصالح مردم كرد. جسم او رفت ، اما روحش زنده ماند، يادش ‍ ابدى شد و خاطره اش به صورت اسطوره درآمد؛ اين الگوست .
جوانان عزيز من ! نوجوانان ! همه شما مى توانيد در كشورتان نقش پيدا كنيد. يك روز نقش ، نقش "حسين فهميده " بود؛ يك روز نقشهاى ديگر است . در زمينه ى مسائل دينى ، مسائل فرهنگى ، مسائل سياسى ، مسائل اخلاقى ، آينده نگرى ، اميدبخشى ، نشاط دادن به محيط پيرامون خود، تعبد و تقيد و پايبندى به شريعت اسلامى - كه سرمايه سربلندى فرد و جامعه است - مى توان مجاهدت كرد. البته در آنها، دادنِ جان مطرح نيست ؛ اما همت و اراده و تصميم لازم دارد. همه مى توانيد در مدارس ، در دانشگاهها، در محيطهاى كار و غيره ، نقش ايفا كنيد. جوانِ زنده و بانشاط و پُراميد و پاكدامن ، مى تواند يك تاريخ را بيمه كند. به همين جهت است كه روى جوانان كشورهاى دنيا، صهيونيستها و استعمارگران و كمپانى داران عالَم سالها كار و تلاش كردند، تا شايد بتوانند نسلهاى جوان را فاسد كنند؛ اراده و اميد را از آنها بگيرند؛ آينده را در چشم آنها تيره و تار كنند؛ آنها را به آينده ماءيوس نمايند و دچار مشكلات عصبى و اخلاقى كنند. آنچه در دنيا مى بينيد، تصادفى نيست .
البته براى شما جوانان و نوجوانان عزيز كشورِ ما هم خيلى خوابها ديدند، خيلى نقشه ها كشيدند؛ اما بحمداللّه نتوانستند. البته اين نتوانستن ، به خاطر هوشيارى شماست . اين هوشيارى را افزايش بدهيد - هم در دانشگاهها، هم در مدارس - به دنبال فهم صحيح معارف اسلامى و پايبندى به تكاليف دينى و اخلاق نيك باشيد. اين كشورى كه بيست سال است براى بهروزى خود تلاش مى كند و اين همه قدمهاى بلند در دوران خودتان برداشته است ، اين را به يك نقطه از همه جهت برجسته و پيشرفته تبديل كنيد؛ اين كار شماست و در دست شماست ؛ از حالا بايد مقدماتش را در خودتان فراهم كنيد. شرط اول هم اين است كه پارسا باشيد، هوشمند باشيد، فكر كنيد، دوست را بشناسد، دشمن را بشناسيد.))