اصفهان - خبرگزاری مهر:  رئیس حوزه علمیه اصفهان در پیامی به نخستین همایش بین‌المللی ادیان توحیدی گفت: معنویت، گوهر واحد و جان‌مایه تمام ادیان الهی است و به طور اصولی تشریع دین برای تضمین و تامین معنویت انسانها و معنا بخشی به سرتاسر زندگی فردی و جمعی آدمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، در بخشی از پیام حضرت آیت‌ا‌لله مظاهری به همایش بین‌المللی ادیان توحیدی آمده است: اینک در دهه فجر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شما نمایندگان گرامی ادیان و آیینهای توحیدی در سطحی گسترده‌تر با تکیه بر معارف مشترک الهی نقش ادیان در گرایش به معنویت و عدالت را سرلوحه گفتگو‌های عالمانه و خردورزانه خود قرار داده و بدین وسیله ارتباطات راهگشای بین‌الادیانی را توسعه و افزایش می‌بخشید. معنویت، گوهر واحد و جان‌مایه تمام ادیان الهی است و به طور اصولی تشریع دین برای تضمین و تأمین معنویت انسانها و معنا بخشی به سرتاسر زندگی فردی و جمعی آدمی است.

در این پیام آمده است: در روزگار کنونی که خدعه‌ها و فریبهای معنوی در اشکال  گوناگون و جدید آن شایانی پیدا کرده و بر اساس آن سعی می‌شود که انواع معناگرایی بریده از خدا و دین ترویج و تبلیغ شود اما معلوم نیست معنویتی که تنها دستاورد فکر بشر و پدید آمده در خلأ پروردگار و شریعت باشد از چه میزانی برای رهنمون شدن آدمی به کمال و سعادت ابدی و رهایی بخشیدن او از انحطاط روحی و روانی برخوردار است، قرآن کریم در این‌باره تصریح می‌کند که اعتقاد به پنج اصل مشترک بین ادیان، برون مایه ایمان و معنویت است و همه مؤمنان عالم باید به این اصول مشترک ایمان داشته باشند و هر کس به این اصول پنج‌گانه کفر ورزد به راه گمراهی رفته است و نمی‌تواند به سرمنزل سعادت و رشد و کمال معنوی دست یابد.

آیت‌الله مظاهری در بخش دیگری از این پیام با اشاره به اینکه برابر آیه شریفه قرآن خداوند، فرشتگان الهی، کتاب‌های آسمانی و همه پیامبران خدا، معاد و اعتقاد به روز واپسین ، پنج اصل مشترک ایمان ارزشی است، تاکید کرد: این پنج اصل در حقیقت گوهر واحد ادیان خداوندی و مسیر هدایت و سعادت آدمی را تشکیل می‌دهند، بنابراین معنویتی که در خلأ این اصول اساسی و بریده از ایمان به غیب شکل گرفته باشد، نمی‌تواند انسان را به کمال رشد برساند.بی‌شک مؤلفه‌هایی مانند امید و آرامش، شادابی و رضایت باطن، معناداری زندگی، برخورداری از زندگی اصیل و فهم و هضم تفاوت‌های خود با دیگران، رضا دادن به امور تغییرناپذیر، انضباط درونی داشتن، جدی گرفتن زندگی و برخورداری از صداقت کامل و نظایر این عناصر پر اهمیت، جز در پرتو دین و دین‌داری به دست نمی‌آید و نمی‌توان این مؤلفه‌های معنوی را در عرصه‌ای بریده از خدا و ایمان به غیب و در خلأ راهنمایی پیامبران جستجو کرد.

وی با بیان اینکه عدالت که دومین موضوع مورد بحث در همایش حاضر است از با اهمیت‌ترین و با فضیلت‌ترین مشترکات ادیان توحیدی و یکی از اهداف واحد پیامبران خدا است، در بخش دیگری از پیام خود به همایش ادیان توحیدی تصریح کرد: عدالت  آرمان بلندی است که همه موحدان عالم و بلکه همه انسانها به صورت فطری به آن عشق می‌ورزند و آن را گرامی می‌دارند، به بیان دقیق و عمیق قرآن کریم، انبیای الهی با سه ابزار بسیار مهم بیانات، کتاب‌های آسمانی و میزان سنجش حق از باطل به سوی بشریت روان شده‌اند تا زمینه‌ای را مهیا و فراهم سازند که انسان خود مجری قسط و عدالت باشد. در قرآن کریم آمده است که انبیاء با سه وسیله با اهمیت مبعوث شده‌اند تا مردم را به حدی از آگاهی و معرفت دینی و شعور انسانی برسانند و به گونه‌ای آنها را تربیت کنند که انسانها خود اجرا کننده عدالت باشند و این راه دشوار را با پای خویش و نه با اجبار و سیطره دیگران بپیمایند و البته در ادامه آیه، سخنی از ضمانت اجرای این هدف والا در برابر گردنکشان و طغیان گران می‌شود که مانع اجرای قسط و عدل در صحنه حیات بشری هستند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه تاکید کرد: درباره مسئله عدالت، از منظر‌های گوناگون معرفت‌شناسانه سخنان بسیار گفته شده و می‌شود. عدالت در ساحت توصیف و در مرحله سخن، از وسیعترین میدانها برخوردار است و در صحنه اجرا، با کمترین اقبال و بخت ‌یاری رو به ‌رو است چرا که عدالت و قسط حقیقتی است که به نفع هیچ شخص‌ و گروهی جریان نمی‌یابد مگر آنکه به همان اندازه به سود و نفع آنها جریان می‌یابد و به همین سبب چه بسا موارد بی‌شماری که به تعبیر امام علی(ع) که امام قسط، صدای بلند عدل و شهید راه عدالت است، شنیدن حق و عرضه نمودن عدالت نیز به آدمیان گران می‌آید چنانکه در قرآن نیز می‌فرماید: "به درستی‌ که کسی که شنیدن حق و یا عرضه داشتن عدالت به او، برایش مشکل و سنگین باشد، عهد به آن برای وی گرانتر و گزاف تر خواهد بود" بنابراین برای اقامه قسط و عدل و برای اینکه انسان با پای خود راه دشوار عدالت را بپیماید و با رغبت و میل عدالت را هر چند به زیان خود باشد احیاء و اجرا کند که برای این کار هم آگاهی‌بخشی و هم فرهنگ‌سازی لازم است و هم تمرین و مجاهدت.

آیت‌الله مظاهری در پایان ابراز امیدواری کرد: این همایش و گرد‌همایی خردورزانه نمایندگان ادیان به بارور شدن هر چه بهتر این مباحث کمک و مساعدت می‌نماید و زمینه‌های مساعدت برای گسترش عدالت و معنویت در جامعه بشریت را فراهم می‌کند.