اهواز - خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت 50 درصد هزینه های تلقیح مصنوعی گاومیش داران خوزستانی به صورت یارانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعادت الله عباسی چهارشنبه شب در پایان سفر  یک روزه خود به استان خوزستان در یک نشست خبری اظهار کرد: استان خوزستان ظرفیت های خوبی برای پرورش گاومیش دارد و به این منظور تسهیلاتی در اختیار گاومیش داران قرار داده می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات گاومیش داران خوزستانی عدم توانایی تامین هزینه های تلقیح مصنوعی است، افزود: در این راستا در روستاها و واحدهای تولید گاومیش 50 درصد هزینه تلقیح مصنوعی یارانه داده می شود.

عباسی به تامین سرمایه در گردش به منظور خرید علوفه و نهاده های دامی اشاره کرد و افزود: اصلاح نژاد و افزایش ظرفیت تولیدی جمعیت گاومیش استان خوزستان ازجمله برنامه هایی است که در راستای اجرای آنها حمایت های ویژه ای از دامداران صورت می گیرد.

افزایش 50 درصدی بهره وری در مرغداری ها
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تلاش در جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید را از سیاستهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با امنیت غذایی و خودکفایی عنوان کرد و گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اصلاح ساختار واحدهای تولیدی مرغ داری و گاوداری در دستورکار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار واحدها در جهت کاهش هزینه های تولید، کاهش مصرف سوخت و انرژی و افزایش بهره وری بوده است، تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی شد از تعداد 24 هزار واحد مرغداری کشور برای 17 هزار واحد مرغداری اصلاح ساختار صورت گیرد.

عباسی به اجرای این طرح در یک دوره سه ساله اشاره کرد و گفت: در سال اول اجرای طرح، بیش از چهار هزار و 500  واحد مرغداری اصلاح ساختار شد.

وی توضیح داد: اصلاح ساختار با دو روش پرداخت تسهیلات بانکی قرض الحسنه به واحدهای تولیدی و پرداخت 30 تا 35 درصد اعتبارات بلاعوض به واحدهای مرغداری گوشتی و مزارع مرغ مادر انجام شد.

عباسی با اشاره به نتایج اصلاح ساختار واحدهای مرغداری اظهار کرد: افزایش بهره وری تا 50 درصد و صرفه جویی 30 تا 50 درصدی در مصرف سوخت از نتایج این طرح بوده است.

وی بیان کرد: پیش از اصلاح مرغداری ها متوسط تلفات واحدها 10درصد بوده که بعد از اصلاح ساختار این رقم به زیر سه درصد و در برخی واحدها به صفر رسید.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال که سال دوم اجرای طرح است برای اصلاح ساختار پنج هزار واحد مرغداری برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: برای واحدهای گاوداری نیز اصلاح سیستم های شیردوشی، اصلاح سیستم های آب گرم، اصلاح سیستم های غذا دهی و ... در برنامه است.

تکمیل مجتمع های تولیدی نیمه تمام در اولویت
عباسی در بخش دیگر سخنان خود به طرح توسعه کشاورزی مهر اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای اهداف برنامه پنجم پایه ریزی شده به طوری که دولت دهم در نظر دارد با اجرای این طرح تحولی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح تسهیلات ارزان قیمت در اختیار استان ها قرار داده شده است، افزود: تکمیل مجتمع های تولیدی نیمه تمام از جمله مجتمع های تولید شیرخام و پروار بندی در استان ها از اولویت های معاونت بهبود تولیدات دامی برای توسعه بخش دامپروری است.

عباسی تکمیل طرح های نیمه تمام و غیر فعال یا نیمه فعال واحدهای تولیدی استانها را دیگر اولویت این معاونت اعلام کرد و گفت: در راستای اهداف اصلی بخش کشاورزی، فعالیت هایی که با توجه به مزیت منطقه ای منجر به افزایش تولید و ایجاد اشتغال می شود از دیگر اولویت های طرح توسعه کشاورزی کشور است.

خودکفایی در عمده محصولات دامی
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از خودکفایی در عمده محصولات دامی کشور خبر داد و گفت: در تولید تخم مرغ ظرفیتی که در کشور ایجاد شده تا 900 هزار تن است که در حال حاضر 750 هزار تن تولید می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه گوشت مرغ ظرفیت ایجاد شده تا دو میلیون تن است که در سال گذشته تولید صورت گرفته یک میلیون و 800 هزار تن بوده است، افزود: در حال حاضر 90 درصد نیاز کشور به گوشت قرمز قابل تامین است.

عباسی همچنین به تولید فرآورده های لبنی و صادرات 232 هزار تن لبنیات اشاره کرد و گفت: تولید شیر خام کشور در سال گذشته بیش از 10.5 میلیون تن بوده است.

به گفته وی حمایت از تولید کنندگان و توسعه واحدهای صنعتی و ساماندهی واحدهای خرد و کوچک روستایی را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.