۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۵۶

نیاسری:

مؤفقیت کشور در طرح تلقیح مصنوعی شتر چشمگیر است

مؤفقیت کشور در طرح تلقیح مصنوعی شتر چشمگیر است

اسفراین- مجری طرح توسعه تکنولوژی تولید مثل شتر در کشور گفت: ایران در زمینه تلقیح مصنوعی شتر به مؤفقیت های چشمگیری دست یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، امید نیاسری پیش از ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از طرح تلقیح مصنوعی شتر در اسفراین، اظهار کرد: کشور ایران در انجماد اسپرم شتر در راستای تلقیح مصنوعی به موفقیت های خوبی دست یافته است.

وی اضافه کرد: در این راستا برای اولین بار در اسفراین خراسان شمالی تلقیح مصنوعی در ۳۵ نفر شتر در منطقه چهل دختران و  شهر اسفراین انجام گرفت.

به گفته وی خراسان شمالی دومین استان کشور است که این طرح در آن عملیاتی شده و تلقیح مصنوعی شتر در آن صورت گرفته است.

نیاسری اضافه کرد: طرحی که در این زمینه در شهرستان اسفراین عملیاتی شده دورگ گیری بوده به این صورت که اسپرم شتر دو کوهانه در ایستگاه تحقیقاتی شاهرود گرفته و منجمد شده و تلقیح مصنوعی آنها در شترهای ماده ای که از نظر چرخه تولید مثل همزمان شده اند صورت می گیرد.

وی افزود: از دوهفته قبل این طرح را در منطقه چهل دختران اسفراین با ۲۵ نفر شتر آغاز کرده ایم و تاکنون تلقیح مصنوعی تعدادی از این شترها انجام شده است.

نیاسری گفت: اگر تلقیح مصنوعی را با جفت گیری طبیعی مقایسه کنیم نشان می دهد که در جفت گیری طبیعی حدود ۷۰ درصد شترها آبستن می شوند، این احتمال در تلقیح مصنوعی با اسپرم تازه به ۵۵ درصد می رسد و در اسپرم منجمد به ۳۵ تا ۴۰ درصد می رسد.

به گفته وی بعد از یک ماه با انجام این عمل می توان با استفاده از تکنیک سونوگرافی شترهایی که آبستن هستند را جدا کرد و شترهای غیر آبستن را مجددا تحت پوشش تلقیح مصنوعی قرار داد.

مدیر جهاد کشاورزی اسفراین نیز گفت: ۶۶۰ نفر شتر در دو منطقه بخش بام و صفی آباد و بخش مرکزی روستای چهل دختران اسفراین نگهداری می شوند.

محمدعلی مصباحی افزود: خدمات خوبی از سوی جهاد کشاورزی در زمینه های بهداشتی، دامپزشکی و احداث و بهسازی محل نگهداری شترها و تغذیه  مناسب به دامپروران شتر این شهرستان ارائه می شود.

به گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین سالانه بیش از ۵۰ تن فرآورده گوشتی توسط شترداران این شهرستان به بازار عرضه می شود.

کد خبر 2515693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha