۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۵۸

جلوخانی با مهر مطرح کرد:

عملیات تلقیح مصنوعی در دام های سبک قزوین اجرا می‌‎شود

عملیات تلقیح مصنوعی در دام های سبک قزوین اجرا می‌‎شود

قزوین- خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات تلقیح مصنوعی با استفاده از تکنیک لاپراسکوپی در گله های دام سبک استان قزوین اجرامی شود.

یوسف جلوخانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: هدف از اجرای این طرح اصلاح نژاد و سود حداکثری دامداران است که در این روش دام به صورت داخل رحمی با اسپرم منجمد بارور می شود.

وی بیان کرد: برای اجرای این روش و اطمینان از آبستن نبودن دام، قبل از تزریق هورمون ترابی دام، عملیات تشخیص آبستی با دستگاه سونوگرافی در گوسفند انجام و پس از اطمینان از آبستن نبودن، عملیات همزمانی باروری اجرا می شود.

جلوخانی با اشاره به این که سود هر حیوان به تعدادی از صفات تولیدی عملکردی وابسته است گفت: امروزه استفاده از تکنیکهای جدید و بهره گیری از آخرین دستاوردهای بشر در عرصه علوم دامپروری بهترین ابزار برای دستیابی به تولید بیشتر و در نتیجه سود بیشتر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در شرایط عادی میانگین تولید بره در گله های گوسفند و بز حدود 75 درصد به ازای هر100 راس در یک سال است که این سازمان در صدد اجرای روشهای دستیابی به تولید بره بیشتربه میزان تولید سه بره در مدت دو سال است.

این مسئول یادآورشد: اجرای این طرح به بارور کردن دام در خارج از فصل طبیعی تقریبا آخر تابستان و اوایل پاییز نیاز دارد و استفاده از هورمون های پروژسترون و pmsg در تحقق نتایج طرح لازم و ضروری است.

جلوخانی افزود: یکی دیگر از روشهای افزایش راندمان بره گیری در گوسفند، باروی دام به روش لاپاراسکوپی است که این عملیات برای اولین بار در استان قزوین در گله های تحت پوشش طرح اصلاح نژاد در روستای شهرستانک از توابع شهرستان بوئین زهرا اجرا شده است.

کد خبر 1607249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha