۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۷:۰۳

از ابتدای سال تا ۲ آبان؛

تامین ارز واردات از مرز ۳۹ میلیارد دلار عبور کرد

تامین ارز واردات از مرز ۳۹ میلیارد دلار عبور کرد

از ابتدای سال جاری تا امروز ۳۹.۳ میلیارد دلار ارز واردات تامین شده که از این میان سهم کالاهای اساسی و دارو بیش از ۸.۵ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام بانک مرکزی، از اول فروردین ماه سال جاری تا دوم آبان ماه امسال، ۳۹ میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است که برای کالاهای اساسی و دارو ۸ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار، برای خدمات ۸۹۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۸ میلیارد و ۷۰۴ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۶ میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۸۳۵ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. بنابراین، بانک مرکزی در مجموع ۸ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر تأمین کرده است.

همچنین، در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۸ میلیارد و ۷۰۴ میلیون دلار و در مجموع ۲۹ میلیارد دلار و ۹۱۷ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

علاوه بر این، تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد و ۳۴ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» دو میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار، یک میلیارد و ۶۹۶ میلیون دلار، یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار، ۷۴۰ میلیون دلار، ۲۹۴ میلیون دلار، ۴۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲ آبان ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. همچنین تا تاریخ ۲ آبان ماه، سایر صنایع ۸ میلیارد و ۳۸ میلیون دلار ارز نیمایی و بیش از دو میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲ آبان ماه، ۴۴ هزار و ۵۸۸ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۱۸۳ تومان برای یورو و ۱۲ هزار و ۱۴۱ تومان برای درهم محاسبه شده است.

گفتنی است؛ امروز چهارشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۵۰ هزار و ۳۴۴ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۴۰۳ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۷۰۸ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۹۷۲ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۲ هزار و ۹۲۲ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۳۳۵ تومان بود.

کد خبر 6266639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha