خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی کارشناسان و نمایندگان لرستان نگران تامین آب سد "مروک" لرستان هستند که مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان در آخرین اظهار نظر خود از اتمام ساخت این سد در یکسال آینده خبر داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی مسئولان استان لرستان برای آبگیری سد مروک وعده می دهند که افتتاح سد "کمال صالح" در استان مرکزی دیگر آبی را باقی نخواهد گذاشت که پشت سد مروک در استان لرستان جمع شود.

دو سد کمال صالح در استان مرکزی و مروک در استان لرستان در یک حوزه آبریز در سال 82 آغاز شده اند که اراکی ها توانستند در این میان زودتر عملیات اجرایی پروژه خود را به اتمام برسانند، حال بعد از گذشت 9 سال مسئولان لرستان وعده آبگیری سد مروک را داده اند در حالیکه باید ابتدا با اراک به توافق برسند که بخشی از آب سد کمال صالح برای پر کردن مخزن سد مروک رهاسازی شود.

این در حالیست که سد "کمال صالح" در استان مرکزی در اردیبهشت ماه سال 90 با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد در حالیکه همچنان برای افتتاح سد مروک امروز و فردا می شود و آخرین وعده برای به سرانجام رسیدن این پروژه نیمه اول سال 92 اعلام شده است تا آینده این سد در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

به هر روی خبرگزاری مهر در گزارشی به انتقال نگرانی های مردم و مسئولان در این زمینه پرداخت چرا که بعد از گذشت نه سال و پیشرفت حدود 90 درصدی پروژه، مهم ترین نگرانی که ذهن مردم و نمایندگان استان را درگیر کرده است همین پر کردن مخزن سد مروک استان لرستان است که از آن به عنوان بزرگترین سد خاکی لرستان یاد می شد.

این در حالیست که در آخرین بازدیدها از این پروژه که جزء پروژه های مهر ماندگار نیز قرار گرفته است مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان گفته است که پیش بینی می شود این پروژه تا کمتر از یکسال آینده به اتمام برسد.

علی امید سیفی با بیان اینکه سد مخزنی مروک جزء پروژه های مهر ماندگار است و حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سد مخزنی مروک برای تأمین آب کشاورزی، رونق اقتصادی و کنترل و مهار سیلاب های منطقه در حال اجراست.

اینکه تاریخ دقیقی برای آبگیری سد مروک در استان لرستان اعلام نمی شود و مدام تاریخ های بهره برداری از این پروژه به تعویق می افتد موضوعی است که بر ابهامات این پروژه حوزه آب افزوده است.

این سخنان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در حالی مطرح می شود که وی پیش از این در گفتگو با مهر گفته بود که " با توجه به اینکه آبگیری سدها بدون مجوز وزارت نیرو امکان پذیر نیست مکاتباتی برای اعلام آمادگی آبگیری دو سد مروک و ایوشان داشته ایم و منتظر دستور تاریخ آبگیری هستیم."

از سوی دیگر پیش از این نیز معاون عمرانی استانداری لرستان از بهره برداری از سه سد مروک، حوضیان و ایوشان این استان تا پایان سالجاری خبر داده بود.

حمید خورشیدوند که در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان لرستان سخن می گفت، عنوان کرد: با توجه به اینکه این سه سد یاد شده جزء طرح های مهر ماندگار قرار گرفته اند تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهند رسید.

این موارد و تناقض میان اظهار نظر مسئولان امر موجب ابراز نگرانی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز شد تا عباس قائد رحمت نیز از روند عملیات اجرایی سد مروک ابراز نارضایتی کند.

با این تفاسیر چرا تاریخی برای آبگیری این سد اعلام نمی شود و هر روز بهره برداری از این پروژه که در آستانه 10 سالگی قرار گرفته به تعویق می افتد موضوعی است که هنوز مسئولان پاسخ روشنی به آن نداده اند.

بنابر این گزارش سد مروک در استان لرستان و در شمال غربی شهرستان دورود بر روی رودخانه تیره احداث شده است. مطالعات اولیه اجرای این سد مخزنی در قالب مطالعات منابع آب و خاک دشت سیلاخور از سال ۶۳ شروع و پس از یک توقف چند ساله به خاطر جنگ تحمیلی این مطالعات در سال ۷۴ خاتمه یافت.

سد مخزنی مروک یک سد مخزنی خاکی سنگریزه ای با هسته رسی با طول تاج ۴۵۱ متر، عرض تاج ۱۵ متر و ارتفاع ۶۷ متر از کف رودخانه و حجم مخزن آن ۱۲۰ میلیون متر مکعب است.

حجم بدنه این سد سه میلیون و ۶۵۵ هزار متر مکعب و متوسط حجم آب تنظیمی سالانه آن را ۵۰میلیون متر مکعب است که عملیات اجرایی آن شامل سیستم انحراف سد و احداث دو رشته تونل، در سال ۸۱ و عملیات اجرایی بدنه آن نیز در آذرماه ۸۲ آغاز شده است.

این در حالیست که بعد از گذشت بیش از 9 سال از آغاز این پروژه در آخرین اظهار نظر، مسئولان استان از آبگیری مروک طی سالجاری خبر داده بودند که این وعده به سال 92 موکول شد.

بازهم برای یادآوری وعده های مسئولان در این زمینه جدول اظهار نظر متولیان امر در مورد تاریخ بهره برداری از این پروژه در ذیل ارائه می شود، قضاوت در این زمینه با مردم خواهد بود.

 
اظهار نظر مسئول تاریخ

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان: سد مروک دورود تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ و تا پایان برنامه چهارم توسعه به بهره برداری می رسد

آذرماه سال 86

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان: با روند تخصیص کنونی اعتبارت احداث سد مروک بیش از 14 سال طول می کشد

مهرماه سال 87

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان از پیشرفت بیش از 50 درصد سد مروک استان خبر داد و وعده کرد که این سد در اواخر سال 88 یا اوایل سال 89 آبگیری شود.

مهرماه سال 88

استاندار وقت لرستان از پیشرفت 69 درصد سد مروک در این استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این سد تا دهه فجر سال 89 آبگیری شود.

تیرماه سال 89

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به پیشرفت 79 درصدی سد مروک، از آبگیری این سد طی سال 90 خبر داد.

فرودین ماه سال 90

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان از آبگیری سد مروک در سال 91 خبر داد.

مهرماه سال 90

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان از آبگیری سد مروک در نیمه اول سال 92 خبر داد.

فرودین ماه 91